Cvitkovič premalo poznan, zato Hotela Alkohol (še) ne bo

Slovenski filmski center je Janu Cvitkoviču zavrnil snemanje filma Hotel Alkohol, točke pa je izgubil v rubriki Odmevnost ustvarjalnega dela režiserja na avdiovizualnem področju, kar je ocena odmevnosti njegovega dosedanjega dela doma in v tujini. Scenarij za film Hotel Alkohol je pisal sedem let in pravi, da je bil po zadnji verziji zelo zadovoljen s svojim delom.

Jan Cvitkovič je doma in v tujini prepoznaven filmski režiser in 
scenarist.  Foto: Andraž Gombač
Jan Cvitkovič je doma in v tujini prepoznaven filmski režiser in scenarist.  Foto: Andraž Gombač

LJUBLJANA > Čeprav je Jan Cvitkovič dobro poznan režiser tako doma kot v tujini, je na javnem razpisu izgubil projekt. O tem se je razpisal na družbenem omrežju, kjer je svojo zgodbo naslovil Kako na javnem razpisu izgubiti projekt - priročnik.

Slovenski filmski center mu je zavrnil film, točke pa je izgubil v rubriki Odmevnost ustvarjalnega dela režiserja na avdiovizualnem področju, kar je ocena odmevnosti njegovega dosedanjega dela doma in v tujini.

“Scenarij stoji, zdi se mi originalen, zgodba je kompaktna, liki so jasno izdelani, emocije lepo tečejo, trenutki komičnosti se lepo prepletajo s poglobljenimi momenti, končno sporočilo je lepo in močno.”

Pritožbo je poslal, odgovora še ni

Oglasil se nam je na telefon in povedal, da je že poslal pritožbo na oceno oziroma sklep komisije, in sicer že 5. decembra. “Takrat sem tudi prosil za sprejem pri ministrici za kulturo, že decembra, vendar ni imela časa. Niti zdaj nima časa. Pisal sem tudi vodji njenega kabineta, kako je s pritožbo, vendar nisem prejel odgovora. Čudno se vleče vse to. Zadeva je jasna.” Dodal je še, da je to “že postala praksa pri nas.”

Ko smo Cvitkoviča vprašali, kdaj je torej nazadnje dobil sredstva za svoj projekt, nam je odgovoril: “Meni projekti padajo v vodo eden za drugim. No, ne da mi padajo v vodo. Zadnji celovečerni film, ki mi ga je podprl Slovenski filmski center, je bil leta 2013, torej že deset let nazaj.”

“Zadnji celovečerni film, ki mi ga je podprl Slovenski filmski center, je bil leta 2013, torej že deset let nazaj.”

Zmanjkale so točke “odmevnosti”

Scenarij za film Hotel Alkohol, katerega je filmski center zavrnil, je pisal sedem let in bil po zadnji verziji zelo zadovoljen s svojim delom. “Scenarij stoji, zdi se mi originalen, zgodba je kompaktna, liki so jasno izdelani, emocije lepo tečejo, trenutki komičnosti se lepo prepletajo s poglobljenimi momenti, končno sporočilo je lepo in močno.”

Sledil pa je šok, saj je bila vloga negativno ocenjena, projekt je zavrnjen. Da bi bil projekt sprejet, bi potreboval 75 točk, dobil pa jih je 71,67, zmanjkalo mu je torej 3,33 točke. Po preverjanju je ugotovil, da je točke izgubil v rubriki Odmevnost ustvarjalnega dela režiserja na avdiovizualnem področju, kar je ocena odmevnosti njegovega dosedanjega dela doma in v tujini.

Leto prej je na razpisu SFC prejel 19 točk, letos pa le 15,6 točke. Kako to, saj gre verjetno za merljivo kategorijo? “Ne more neka komisija nekomu odvzemati točk. To je merljiva kategorija, to je odmevnost režiserja in njegovega dela doma in v tujini. Tu se mi ob bok lahko postavi le Damjan Kozole s svojimi nagradami, čeprav sem še daleč za njim.”

Pa bi lahko sredstva za film poiskal tudi v tujini? “Sistem je tak: najprej moraš pridobiti sredstva doma in šele potem lahko greš naokoli in prosiš za koprodukcijo. Skratka: če ti doma ne odobrijo, denarja ne moreš iskati zunaj. Razen če se odseliš v Ameriko. Ampak jaz bi rad ostal tukaj, s svojo družino. Želim si, da se stvari uredijo in so transparentne, ne pa da ostajajo netransparentne.”

Ni edini, ki so mu zmanjkale točke

In ne le to - na Facebooku najdemo zapis, kjer oseba pravi, da je pred dvema letoma “srečal legendo yu filma Karpa Godino,” ki mu je povedal, da so zavrnili njegov projekt, zmanjkalo mu je pol točke, ker je po mnenju komisije premalo uveljavljen. Cvitkovič pravi, da za ta primer ve.

Jan Cvitkovič je sicer prejel že več kot 60 mednarodnih nagrad, s svojimi filmi je nastopil na več kot 200 mednarodnih festivalih, njegov zadnji celovečerec Odgrobadogroba iz leta 2005 je bil nagrajen, bil je tudi gostujoči predavatelj scenaristike na University of Pennsylvania, elitni ameriški univerzi.

V Slovenski kinoteki so prav pred nekaj dnevi pripravili retrospektivo kratkih filmov, ki jih je posnel v minulih dveh desetletjih. V Dvorani Silvana Furlana so se zvrstili Srce je kos mesa, Vem, To je zemlja, brat moj, Sto psov, Ljubezen na strehi sveta, Ribolov, Versopolis in A ti mene vidiš? ter še celovečerni Kruh in mleko iz leta 2001, ki so ga predvajali tudi na beneškem filmskem festivalu, domači kritiki pa so ga v reviji Ekran izbrali za najboljši slovenski film med letoma 1991 in 2011. V črno-belem filmu je Ivana, ki ga zaradi zdravniške stavke en dan prezgodaj odpustijo s programa zdravljenja alkoholizma, imenitno upodobil Peter Musevski, od katerega smo se prezgodaj poslovili leta 2020.


Najbolj brano