Koliko življenj je lansko leto ugasnilo na primorskih cestah?
Osem mrtvih na severnem in osem na južnem delu Primorske je tragična statistika primorskih cest lanskega leta. Število je sicer za pet žrtev višje kot v letu 2023, vendar primorski policisti ocenjujejo, da se prometna varnost kljub temu vztrajno izboljšuje. Lani sta v kar dveh nesrečah umrli po dve žrtvi. Na vseh slovenskih cestah je lani umrlo najmanj ljudi doslej - 71.
Konec septembra je na cesti med Kubedom in Mostičjem 19-letnik z avtom trčil v vozili, ki sta pripeljali
nasproti. Trčenje je bilo usodno za zakonca iz Trsta. Foto: Gasilska brigada Koper
PRIMORSKA
> Na cestah od Krasa in Postojnskega navzdol se je črna statistika lani začela polniti šele konec maja. Takrat se je sredi predora Dekani 81-letnemu Škofjotu najverjetneje pokvaril in ustavil avto, nekaj voznikov ga je uspešno obvozilo, 21-letnik s kombijem pa ga je zadel tako silovito, da je avto zmečkalo do prednjih sedežev.
Junija sta se zgodili dve smrtni prometni nesreči. V Ilirski Bistrici je 40-letnica z avtom presekala pot 65-letnemu motoristu iz Topolca, ki je umrl med prevozom v izolsko bolnišnico, teden dni kasneje pa je 47-letni nemški voznik s stare ceste nad Črnim Kalom zapeljal čez parkirišče v drevesa in umrl v zmečkanem avtu.
Na cestah koprske policijske uprave se je lani pripetilo 2169 prometnih nesreč (tri več kot predlani), v katerih je umrlo osem ljudi, 121 se jih je huje poškodovalo, 545 pa lažje.
Dva človeka sta umrla tudi v julijskih nesrečah. Najprej je na cesti od Mostičja proti Kubedu 61-letni domačin nespametno prehiteval kolono in čelno trčil v avto avstrijske družine, ki se je vračala z dopusta v Istri. V avstrijskem avtu je umrl 66-letni voznik. Dva tedna kasneje pa sta tržaška zakonca na cesti med Planino in Uncem v ovinku zdrsnila z motorjem in pristala pod tovornjakom. 69-letni mož je končal v bolnišnici, njegova 66-letna žena je na kraju nesreče umrla.
20 let nič, potem pa tri mrtvi v treh mesecih
Najbolj črn mesec na cestah koprske policijske uprave je bil september. Najprej se je na glavni cesti pod Brkini hrvaškemu vozniku med vožnjo odpela prikolica in trčila v avto, v katerem je umrl 63-letni voznik iz Topolca, konec meseca pa je po prehitri vožnji na cesti med Kubedom in Mostičjem avto 19-letnega voznika trčil v dva avta, ki sta pripeljala nasproti. V prvem je mrtev obsedel 55-letni italijanski voznik, 36 ur kasneje pa je v bolnišnici izdihnila še njegova 67-letna sopotnica.
Lani so policisti na severnoprimorskih cestah obravnavali 860 nesreč, kar je skoraj devet odstotkov manj kot leto prej. Osem ljudi je umrlo, 79 je utrpelo hujše poškodbe, 259 pa lažje.
“Dve nesreči s tremi žrtvami na tej cesti so več kot zgovoren dokaz, kako lahko splet okoliščin hitro poslabša razmere,” pravi vodja oddelka za cestni promet na koprski policijski upravi Igor Gjerkeš. “Na cesti med Mostičjem in Kubedom pred tem ni bilo smrtne nesreče kakšnih 20 let. No, zdaj se bomo morali s prometom na tej cesti več ukvarjati in bomo tam zagotovo bistveno bolj prisotni.”
Lovili bodo le nevarne
Sicer pa Gjerkeš ocenjuje, da je bila prometna varnost v lanskem letu zadovoljiva. V primerjavi s predlanskim sta bili sicer dve žrtvi več, vendar je bilo predlansko leto rekordno najboljše doslej. “Če pa gledamo povprečje v zadnjih petih letih, se stanje opazno izboljšuje,” dodaja in poudarja, da je spodbudno dejstvo, da sta lani umrla le dva predstavnika ranljivejših skupin v prometu: sopotnica na motorju in motorist. Med mrtvimi pa ni bilo mopedistov, kolesarjev in ne pešcev. “V preteklih letih je bilo iz teh skupin tudi do šest žrtev letno,” pojasnjuje.
Na cestah koprske uprave se je lani pripetilo 2169 prometnih nesreč (tri več kot predlani), v katerih se je hudo poškodovalo 121 ljudi (predlani 113) in lažje 545 (predlani 530). Številke so torej skoraj enake kot v letu 2023.
Posebno kritičnih točk na koprski upravi ne zaznavajo. Še naprej bo njihova prioriteta avtocesta, letos pa se bodo posebej posvetili tudi nekaterim regionalnim cestam, na katerih se je povečala hitrost prometa. Zaradi prehitre vožnje je lani namreč umrlo šest ljudi. “Predvsem bomo povečali število prikritih meritev z namenom, da bi sankcionirali tiste, ki bistveno prekoračujejo omejitve hitrosti. Naš namen ni kaznovanje vse povprek, ampak da se posvetimo tistim voznikom, ki pomenijo nevarnost v prometu,” obljublja Gjerkeš.
Tragedija mladih francoskih športnikov
Prav tako v Kopru niso zadovoljni z mopedisti, ker so bili ti lani udeleženi v 50 odstotkih več nesrečah kot predlani, kar dve tretjini nesreč pa so povzročili sami. Policisti so lani zasegli 67 predelanih mopedov. Je pa bilo stanje lani boljše s pijanimi vozniki. V smrtnih nesrečah ni bil pijan nihče, v drugih nesrečah pa je bilo pijanih le šest odstotkov. Delež pijanih v nesrečah se je vedno vrtel okrog deset odstotkov, predlani je padel na šest in lani zdržal na tej številki. 71 pijanih voznikov je lani prespalo v celicah na policijski postaji.
Tudi na cestah severne Primorske je lani dolgo časa kazalo odlično, nato pa se je sredi junija začelo. Takrat je v Bači pri Modreju v zid hiše trčil 74-letni voznik in umrl. Še hujša tragedija se je zgodila v začetku julija, ko je na hitri cesti v Vrtojbi 40-letni voznik kombija, s katerim so se mladi francoski nogometaši vračali iz Avstrije, trčil v prikolico tovornjaka, ki se je ustavil v koloni. Poleg voznika je v kombiju umrl še dvanajstletni otrok.
Lani umrl tudi policist
Nekaj dni kasneje je v čelnem trčenju z avtom pri Peršetih na Tolminskem umrl 35-letni ukrajinski motorist, dobrih deset dni kasneje pa je na cesti med Grgarjem in Batami 34-letni voznik z avtom pokosil 50-letnega kolesarja, sicer novogoriškega policista. Poškodbe so bile tako hude, da je umrl na kraju nesreče. Sredi septembra je 36-letni domačin iz Vojskega med vožnjo od Idrije proti domu najprej trčil v skalnato brežino in nato z avtom pristal v strugi potoka ter umrl, samo en dan kasneje pa je pri vasi Volarje na Tolminskem 50-letnik čelno trčil v drugi avto in umrl.
Sredi oktobra je 38-letni voznik s terencem pri Grgarskih Ravnah zapeljal s ceste, trčil v betonski dovoz hiše, od koder je avto odbilo v zrak, nakar je s streho zadel v drevo in pristal dva metra pod cesto. Voznik trčenja ni preživel. Decembra se je sicer zgodila še ena nesreča, v kateri je umrl voznik, vendar so po obdukciji pokojnega ugotovili, da je šlo za zdravstvene težave, konec oktobra pa je na Sabotinski cesti v čelnem trčenju umrl 69-letni Bric, vendar se je nesreča zgodila na italijanski strani in je tako ne štejejo v slovensko statistiko.
Lani devet odstotkov manj nesreč
Lani so policisti na severnoprimorskih cestah obravnavali 860 nesreč, kar je skoraj devet odstotkov manj kot leto prej. Kljub temu pa so bile posledice teh nesreč hujše. V nesrečah je torej umrlo osem ljudi, kar je tri več kot predlani, hudo se je poškodovalo 79 udeležencev (predlani 73) in lažje 259 (predlani 277) ljudi.
“Pa vendar lansko leto nikakor ne odstopa od primerljivih večletnih podatkov ali je celo bolj ugodno od večjega števila preteklih let. Pozitivno je dejstvo, da smo sorazmerno uspešno obvladovali prometne tokove v zgornjem Posočju med turistično sezono, kar se kaže v manjšem številu nesreč med motoristi,” so poudarili na novogoriški policijski upravi. Prav tako so se lani bolj posvetili hitri cesti od Vrtojbe do Razdrtega in tam odkrili 5664 kršiteljev (predlani le 2910).
Med krivci za nesreče8,5 odstotka pijanih
Med 859 povzročitelji nesreč so policisti odkrili 73 pijanih, kar predstavlja 8,5 odstotka, njihova pijanost pa je v povprečju znašala kar 1,4 promila alkohola. Sicer pa so severnoprimorski policisti lani z alkotestom preverili 12.847 voznikov in med njimi odkrili 413 pijanih. K tem lahko prištejemo še 19 voznikov, ki ni hotelo opraviti alkotesta. 120 voznikom so odredili strokovni pregled zaradi drog, kar 82 ga ni hotelo opraviti, kar pomeni, da so bili najverjetneje drogirani, med tistimi, ki so ga opravili, pa je bilo devet potrjeno omamljenih.
“Pozitivni rezultati v daljšem obdobju so poleg nekaterih okoliščin in naključij plod načrtnega dela vseh, ki lahko vplivajo na varnost prometa. Gre za dolgoletna prizadevanja policije, lokalnih skupnosti in medobčinskih redarstev z različnimi oblikami nadzora v cestnem prometu ter številne preventivne akcije v sodelovanju z agencijo za varnost prometa, sveti za preventivo in vzgojo v cestnem prometu in šolami. Ne pozabimo tudi na medicinske in gasilske ekipe, ki pogosto rešujejo življenja, nenazadnje tudi pozitivnega vpliva številnih modernizacij cestnih odsekov,” so poudarili na novogoriški policijski upravi.