Od Črnega petka in božičnih do sezonskih razprodaj

Med Venero in Marsom
, posodobljeno:

Še pred desetletjem smo se čudili potrošnikom v razvitem svetu, denimo v Ameriki, da tako brezglavo na Črni petek drvijo v trgovine in se skoraj tepejo za televizorje, računalnike in drugo, kar je ta dan naprodaj po polovični ceni. Zadnja leta tudi pri nas kraljuje Črni petek, ki ga mnogi trgovci raztegnejo v Črni teden ali mesec. Takrat so dragi izdelki naprodaj po občutno znižani ceni. A tudi sicer se med letom kar nizajo vse vrste razprodaj in sezonska znižanja cen. Preveč, da bi uspeli ves čas ohraniti trezno glavo in zaprto denarnico.

Barviti katalogi in letaki se v naših poštnih nabiralnikih vrstijo vsak dan, saj nas tako trgovci in proizvajalci vabijo k nakupom. Za to porabijo gore papirja, ki kmalu pristane na smetiščih, so pa terjale ogromne poseke dreves, kar vse uničuje okolje, naravo in naš planet. Takšnih reklam je zadnje dni še toliko več, saj smo v času največjega praznika trgovcev - Črnega petka. Ta je tokrat uradno 29. novembra, a so nas nanj reklame začele spominjati že pred več kot tednom. Nekateri trgovci pa so ta dan tako ali tako že raztegnili na teden ali celo mesec črnega potrošništva. Njegovo bistvo je občutnejše znižanje cen dragih in zato povprečnemu potrošniku manj dostopnih izdelkov - od elektronike, telefonije in računalništva, prek gospodinjskih aparatov in posode, vse do pohištva. To je za mnoge potrošnike spodbudno in ni jih malo, ki na to priložnost čakajo vse leto, prepričani, da bodo na ta način prihranili precej denarja. Zato na ta dan (teden) kupcev ne manjka.

Tako je tudi pri nas postal Črni petek največji praznik trgovcev in za vse več potrošnikov pomemben dan v letu. Res pa je, da občasno vsako gospodinjstvo potrebuje kaj novega, ki je teže dostopno, saj ima zasoljeno ceno. Takrat je vsak prihranek pri takšnem nakupu dobrodošel. Hkrati postaja po zaslugi spretnih trgovcev Črni petek priložnost izprazniti skladišča, pa tudi ponuditi kaj, kar bi lahko postalo primerno božično in novoletno darilo, pa še cena je malce ugodnejša. Zato v Črnem petku ni presenečenje, da ponekod ponujajo tudi kozmetične izdelke in vse, kar bi lahko bilo darilo. Proizvajalci in trgovci se znajo namreč spretno prilagajati trgu in povpraševanju. Ne glede na to, da smo ta praznik privzeli iz angleško govorečega razvitega sveta in se še pred petnajstimi in desetimi leti bezljanju kupcev v trgovine na Črni petek posmehovali, dandanes na ta dan tudi v Sloveniji ljudje dokaj množično obiskujemo trgovine.

Ob toliko razprodajah vse leto se lahko prepričanje o varčnem nakupu hitro sprevrže v nepotrebno zapravljanje in kopičenje stvari. Zato so številne sezonske, predpraznične in popraznične razprodaje velika past in nevarnost, da kupca spravijo v bankrot.

Črni petek (v izvirniku Black Friday) je že desetletja nakupovalni dan, ki se je iz ZDA razširil po vsem svetu. V ZDA ga obeležujejo dan po njihovem zahvalnem dnevu. Trgovci v ZDA naj bi se za vpeljavo Črnega petka odločili po eni razlagi v 50. letih minulega stoletja, da so tako dosegli letni dobiček trgovine, po drugi razlagi pa v 60. letih minulega stoletja na Floridi s ciljem spodbuditi nakupovalno mrzlico. So se pa zaradi znižanih cen takrat pred trgovinami že zjutraj vile dolge vrste, ker so se čakajoči bali, da bo izdelkov zmanjkalo. Dandanes jih domala nikjer več ne zmanjkuje, tudi pri nas ne. Trgovci kupcem zagotavljajo, da bodo izdelek, ki je znižan in ga plačaš takoj, nemudoma naročili in bo prispel do kupca v tednu dni. Tako posel povsod dokaj dobro cveti. Trgovci si manejo roke, kupci pa so tudi zadovoljni, da je cena ugodnejša.

Se pa domala povsod, tudi pri nas, celo leto vrstijo različne razprodaje po znižanih cenah. Ki spodbujajo k nakupom zlasti ljudi z nižjimi dohodki in številnimi družinami. A ob toliko razprodajah vse leto se lahko prepričanje, da kupec na njih privarčuje, to početje dokaj hitro sprevrže v nasprotje - nepotrebno zapravljanje in kopičenje nepotrebnih stvari. Zato so številne sezonske, predpraznične in popraznične razprodaje velika past in nevarnost, da kupca spravijo ob denar in v bankrot.

Če kdo v vsaki akciji kupi vsaj en izdelek, čeprav je cena znižana, lahko zabrede v finančne in tudi v zdravstvene težave. Po nepotrebnem razmetava denar in postaja vse bolj odvisen od nakupovanja ter kopičenja predmetov. Pogosto si ne zna več pomagati, nakupuje na akcijah in tudi sicer, vse povprek, vsak dan, in je tako vse večji odvisnik od nakupov.

Za problem tako imenovanega kompulzivnega nakupovanja so ljudem s tovrstnimi težavami na voljo usposobljeni psihologi in psihiatri. Vendar je njihovo strokovno pomoč skoraj povsod treba plačati iz lastnega žepa. Zato si jih ti kompulzivni kupci pogosto niti privoščiti ne morejo, ker ves svoj denar tako ali tako porabijo za nakupovanje stvari ...

Strokovnjaki za probleme potrošništva in nakupovanja opozarjajo, da je treba pred nakupom narediti seznam stvari, ki so nujne, in stvari, ki bi bile koristne v primeru, ko bodo naprodaj po znižanih cenah. Seznama je treba napisati z največjo mero trezne presoje. Ko se odpravimo po nakupih na razprodajah, si je treba vse predmete in cene ogledati pri različnih ponudnikih, si vse podatke zapisati in zadevo prespati. Šele zatem naj sledi razumna odločitev, kaj kupiti.