Portorož je spregovoril skozi plakate
Istra
24. 04. 2025, 05.04
, posodobljeno: 25. 04. 2025, 07.32
Razstava Plakati pišejo zgodbe, ki so jo priredili v Avditoriju Portorož, obiskovalcem ponuja vpogled v vizualno zgodovino turizma v Portorožu in razkriva, kako so se skozi desetletja spreminjale podobe, sporočila in identiteta tega obmorskega kraja.
Prvi plakati izvirajo še iz obdobja pred prvo svetovno vojno. Foto: Jan Klokočovnik
PORTOROŽ
> Fakulteta za turistične študije - Turistica Univerze na Primorskem obeležuje 30 let delovanja tudi s posebno razstavo starih turističnih plakatov, ki je v Avditoriju Portorož na ogled do 19. maja. Na razstavi je predstavljenih 30 izbranih plakatov iz arhivskih zbirk mag. Tomija Brezovca, predavatelja na UP FTŠ Turistici in raziskovalca razvoja turizma v Portorožu, ter iz bogatega arhiva Avditorija Portorož, osrednjega kulturnega in kongresnega javnega zavoda v kraju.
Od folklornih skupin do vrtnic in penin
Plakati odstirajo zgodbe o stoletnem razvoju destinacije - od ikoničnih promocijskih podob, ki so turiste vabile na portoroške plaže, do plakatov prireditev, ki so utrip lokalnega življenja in kulturnega dogajanja zapisovali v vizualni jezik časa.
“V šestdesetih in sedemdesetih letih so Portorož zaznamovale številne folklorne prireditve, v katerih niso sodelovala le lokalna društva, temveč tudi mednarodne folklorne skupine. V zadnjih desetletjih pa so tematike prireditev vse bolj povezane z vinom, peninami, čokolado, vrtnicami … Povsem druga vsebina je stopila v ospredje in z njo današnji Portorožani promovirajo kraj,” je ob odprtju razstave povedal Brezovec.
Piran v ospredju, Portorož v ozadju?
Med zanimivostmi je Brezovec izpostavil tudi, da so v drugi polovici 20. stoletja pogosteje nastajali plakati, ki prikazujejo Piran - zračne fotografije piranske Punte so bile posebej priljubljene, medtem ko se je vizualna prisotnost Portoroža na plakatih po šestdesetih letih začela umikati v ozadje.
“Plakati, ki prikazujejo Portorož, so bili množično prisotni do šestdesetih let prejšnjega stoletja. Kasneje je kraj na plakatih zgolj nakazan, medtem ko je Piran pogosto v ospredju,” pojasnjuje Brezovec.
Zbirka, ki kliče po stalni muzejski zbirki
Razstava sicer ne vključuje celotnega arhiva, saj je zbirka plakatov izjemno obsežna. “Avditorij je skozi desetletja vestno hranil vse plakate svojih prireditev - od začetkov do danes se je nabralo nekaj sto, morda celo tisoč različnih primerkov. Tudi sam zbiram vse, kar nosi napis Portorož - od plakatov in prospektov do suvenirjev - z upanjem, da bo vse to nekoč predstavljeno tudi v stalni muzejski zbirki,” dodaja Brezovec.
Plakati so imeli v zgodovini Portoroža pomembno vlogo pri promociji kraja. Prvi primerki, nastali že v začetku 20. stoletja po odprtju hotela Palace, so bile barvite litografije v majhnih nakladah. Z razvojem fotografije in tiska, ki je sovpadal z razvojem množičnega turizma, pa je prišlo do razcveta plakatne produkcije, ki je omogočila učinkovito vizualno komuniciranje z obiskovalci in utrdila podobo Portoroža kot ene ključnih slovenskih turističnih destinacij.