Ko bo čakanje na natakarja kdaj tudi zaman
Turistično gospodarstvo od nove sezone pričakuje vsaj toliko, kot mu je dala lanska. V letu 2022 so v eni najbolj turističnih občin, piranski, zabeležili 1,830.808 nočitev, v primerjavi z letom poprej 19 odstotkov več, in ne glede na negotovo gospodarsko situacijo turistični delavci menijo, da letos ne bo nič slabše. “Zna pa se zgoditi, da bodo gosti ostali brez postrežbe, saj je gostinskega kadra premalo,” opozarja Aleksander Valentin, v. d. direktorja Turističnega združenja Portorož.

PIRAN > “Naši partnerji tarnajo, saj je gostinskega kadra premalo. Če nimaš koga, da bo delal, bodo gostje pri mizi brez postrežbe. Ljudje, ki delajo v gostinstvu, so vsako poletno sezono zgarani, najbolj tragično zanje pa je, če ne uspejo opraviti vsega dela, ki se jim ponuja,” posledice, ki so že med pandemijo zarezale v turistično gospodarstvo, opisuje Aleksander Valentin.
Aleksander Valentin
v. d. direktorja Turističnega združenja Portorož
“Ljudje, ki delajo v gostinstvu, so vsako poletno sezono zgarani, najbolj tragično zanje pa je, če ne uspejo opraviti vsega dela, ki se jim ponuja.”
Za strežbo v povprečju sedem evrov na uro
Da je postalo iskanje kadrov za delo v strežbi sila zahtevno, je jasno že od pandemije, ko je gostinski kader s trebuhom za kruhom iskal službo. Študentski servis ima trenutno 143 ponudb za delo v strežbi. Cene ene ure dela znaša od deset evrov, kar je najvišja urna postavka, do najnižje, ki znaša 5,85 evra. Največ je tistih, ki ponujajo okoli sedem evrov na uro.
Ko pogledamo k Hrvatom, ugotovimo, da tako kot lani tudi letos opozarjajo, da je turistična sezona znova ogrožena, sočasno pa pričakujejo rekordno število turistov. Samo v hotelih naj bi jim primanjkovalo okoli 8000 delavcev, v gostinstvu pa 10.000. Delovno silo iščejo vzhodno od svojih meja. Po oglasih sodeč za delo v strežbi ponujajo od 1000 do 1400 evrov, nezaposlene pa vabijo tudi s polovičnim delovnim časom. V Trstu, na primer, sodeč po nekaterih spletnih oglasih za delo, natakar prejme vsaj 1500 evrov.
Darko Klemen
kuharski mojster in najemnik gostilne Mama Marička
“Pri meni pomivalci posode dobijo 1500 evrov neto plače, kuharji med 2200 in 2500 evri neto. Je pa čas korone spremenil ljudi in danes veliko hitreje dajo odpoved, čeprav je plača dobra.”
Dobavitelji dražijo hrano in pijačo
“Kdor ima rad gostinstvo, se bo vanj vrnil in profesionalci bodo v poklicu ostali ne glede na težke čase. Kdor si ne prizadeva, da ohrani kakovost svoje gostilne, bo propadel. Dobri gostinci bodo morda zaradi pomanjkanja delovne sile morali zmanjšati kapaciteto dela, vendar bodo preživeli,” pravi Darko Klemen, najemnik gostilne Mama Marička v Sečovljah.
Izziv sezone bo, po njegovih besedah, tudi v tem, kako brez podražitev speljati sezono. “V zadnjih dveh tednih so mi dobavitelji dvakrat sporočili višje cene pijače,” pove Klemen.
S svojimi delavci, večinoma Štajerci, kot je sam, je zadovoljen, branil pa se ne bi kakšnega dodatnega. “Pri meni pomivalci posode dobijo 1500 evrov neto plače, kuharji med 2200 in 2500 evri neto. Mislim, da to niso nizke plače. Je pa čas korone spremenil ljudi in danes veliko hitreje dajo odpoved, čeprav je plača dobra,” še doda šef gostilne Mama Marička.
Kako privabiti gosta izven sezone
K obisku destinacije Portorož in Piran s podeželjem vred Turistično združenje Portorož še vedno vabi predvsem Slovence in tujce, med katerimi je največ Avstrijcev, Nemcev in Italijanov, ki so lani ustvarili za 58 odstotkov vseh nočitev. Italijanski gostje so leto 2022 zaključili na drugem mestu po prenočitvah, a jih je bilo še vedno manj kot leta 2019.
“Močno smo se približali številkam izpred pandemije, ko so tujci ustvarili 70 odstotkov vseh prenočitev. V hotelih v Občini Piran je bilo lani enajst odstotkov manj prenočitev v primerjavi z letom 2019, so pa ostale nastanitvene zmogljivosti zabeležile za dobro petino nočitev več kot v letu pred pandemijo,” statistiko opiše Aleksander Valentin.
Sanjarjenje o urejenem Portorožu
Ker se kapacitete v turistični sezoni skorajda same polnijo, turistične delavce vse bolj zanima, kaj bo združenje storilo, da privabi goste tudi izven sezone. Aleksander Valentin pravi, da je promocija jesensko-zimskega časa usmerjena v doživljajski turizem, aktivnosti na prostem, na gastronomijo in wellness.
“Da promoviramo samo hotelirje, pa je absurdna trditev. Če pogledamo naše oglaševalske kampanje, ugotovimo, da je glavnina osveščanja namenjena doživljajskemu turizmu izven visoke sezone,” kritikom odgovarja Aleksander Valentin. Strinja pa se z opazko, da združenje premalo skrbi za promocijo ponudnikov manjših nastanitev.
“Destinacija pa bi bila tudi veliko bolj privlačna, če bi imela urejeno infrastrukturo. Lepši Portorož in Piran bi pač privabila turizem z višjo dodano vrednostjo,” zaključi z odgovorom Aleksander Valentin.