Za boljše železniške povezave med Italijo in Slovenijo
Fakulteta za pomorstvo in promet Univerze v Ljubljani (FPP) je prek skupne partnerske prijave na razpis za standardne projekte št. 02/2023 programa Interreg VI-A Italija-Slovenija pridobila dvoletni projekt T4RAIL IT-SI. Projektni partnerji smo začeli z delom na projektu aprila 2024. Projektne aktivnosti zasledujejo cilje spodbude uvajanja naprednih tehnoloških inovacij in digitalizacije procesov v železniškem sektorju ter izboljšav čezmejnih železniških povezav med Italijo in Slovenijo.
Projekt T4RAIL IT-SI zasleduje glavni cilj spodbujanja procesov tehnoloških inovacij in digitalizacije železniškega sektorja, da se dosežejo izboljšave čezmejnih železniških povezav med Italijo in Slovenijo. Sodobne tehnologije v železniškem prometu namreč pozitivno vplivajo na konkurenčnost lokalnih podjetij, povečujejo zaposlitvene možnosti, zagotavljajo večjo dostopnost storitev prebivalcem in zmanjšujejo negativne vplive prometa na okolje.
Projekt se osredotoča na tehnične možnosti vpeljave specifičnega orodja za prevajanje vnaprej določenih sporočil železniškega žargona in tehnološke priložnosti preusmeritve tovora iz cestnega prometa na železniški promet. Iz operativnega vidika bomo partnerji sodelovali pri prilagoditvi in testiranju sistema v realnem obratovanju železnice (sistem je bil v preteklosti že uspešno testiran v pogojih prekinitve železniškega prometa). Izvedene bodo analize tveganja za morebitno uvedbo predlaganega sistema v postopke upravljavcev železnic in podjetij ter teritorialni vpliv, ki bi ga lahko imel digitaliziran postopek.
Partnerji projekta
Vodilni partner projekta je podjetje Rete Ferroviaria Italiana, ki je javno podjetje v obliki delniške družbe s funkcijo upravljalca nacionalne železniške infrastrukture v 100-odstotni lasti Ferrovie dello Stato Italiane. Na slovenski strani partnerstva koordinacijo projektnega dela vodi SŽ - Infrastruktura, d.o.o. Podjetje upravlja in vzdržuje železniško infrastrukturo ter vodi železniški promet. V dejavnosti vodenja prometa se izvajajo naloge operativne organizacije prometa vlakov, vodenja prometa vlakov, obveščanje in organizacija odprave posledic izrednih dogodkov in druge naloge vodenja prometa. Tako RFI kot SŽ - Infrastruktura sta člana RNE (Rail Net Europe), ki je razvilo orodje (T4Rail).
Na italijanski strani projektnega partnerstva so še Rail Cargo Carrier Italy Srl (RCC IT), InRail S.p.A. in Univerza v Trstu. RCC IT opravlja vleko tovornih vlakov predvsem v čezmejnem prometu. Gre za dejavnosti, ki so izvedene za matično podjetje Rail Cargo Austria. Podjetje ima operativni sedež v Benetkah - Marghera. InRail je prav tako železniško podjetje, ki nudi železniški prevoz vseh vrst blaga z lastno lokomotivo in usposobljenim osebjem v Italiji. Je edino italijansko zasebno podjetje z dovoljenjem opravljanja prevozov v Sloveniji in na Hrvaškem, saj je pridobilo enotno varnostno spričevalo (SSC), ki ga je izdala ERA - Agencija Evropske unije za železnice.
Univerza v Trstu je partner, ki zagotavlja strokovne in znanstvene vsebine iz področij analize in vrednotenja železniškega prometa; ekonomske analize, statistične in druge matematične modele ter geografijo omrežij.
Poleg SŽ-Infrastrukture in FPP sta na slovenski strani partnerstva še podjetji SŽ - Tovorni promet, d.o.o. in Rail Cargo Slovenija, d.o.o.. SŽ - Tovorni promet, d.o.o. je vodilni železniški prevoznik tovora v Sloveniji. Je ključni povezovalni akter med državnimi prevozniki iz območja držav nekdanje Jugoslavije. Glavna dejavnost družbe so železniški prevozi, kjer več kot 90 odstotkov prevoza predstavljajo mednarodni prevozi. Rail Cargo Slovenija je del koncerna Rail Cargo Austria. Podjetje deluje v železniškem tovornem prometu v Sloveniji od leta 2008 in ima 10-odstotni delež na trgu železniškega tovornega prometa v Sloveniji. Velik del prevozov, okoli 45 odstotkov, je vezanih na italijanski trg.
Aktivnosti FPP na projektu
FPP na projektu pokriva specifične naloge na dveh delovnih paketih. V okviru prvega delovnega paketa bo FPP nudila podporo pri testiranju in zbiranju ter vrednotenju testnih podatkov. S partnerji iz železniške industrije bomo sodelovali pri razvoju učnih načrtov za usposabljanje osebja. Tako kot vsi ostali partnerji bo tudi FPP sodelovala pri vseh upravljavskih in komunikacijskih aktivnostih delovnega paketa.
V drugem delovnem paketu bomo pripravili analizo možnosti modalnega prehoda tovora in potniškega prometa iz ceste na železnico. Izvedena bo analiza med logističnimi podjetji, potniki in železniški podjetji, da se pridobi vpogled v trenutno stanje čezmejnega prometa in opredeli možnosti izboljšav. V sodelovanju z Univerzo v Trstu bodo izpeljane tematske delavnice. FPP bo opravljala tudi naloge na drugi aktivnosti, pri čemer bomo sodelovali pri analizi izzivov zaposlovanja v železniškem sektorju in vplivov potencialnih koristi orodja pri pridobivanju novih zaposlenih na železnici. Sedaj mora po evropski direktivi strojevodja znati jezik države, v katero vozi, na nivoju vsaj B1, oziroma po novi lestvici raven 3. Ob uporabi prevajalnega orodja bi bilo znanje jezika lahko na nižji ravni, kar bi še vedno zagotavljalo komunikacijo za varno obratovanje.
Študija bo razširjena tudi na možnosti premagovanja jezikovnih ovir v drugih sektorjih s pomočjo tehnoloških inovacij. V okviru delovnega paketa bodo izpeljane raziskovalne aktivnosti ocene okoljskih in družbenih izhodišč ter možnih učinkov modalnega prehoda v korist železniškega prometa. Partnerji načrtujemo, da bodo opredeljene smernice strokovna podpora nadaljnjim odločitvam in strategijam lokalnih oblasti. FPP bo tudi skrbela za razširjanje rezultatov projekta preko znanstvenih in strokovnih člankov. Zaključni dogodek projekta je načrtovan za pomlad 2026, ki bo izpeljan v Ljubljani.
Več podatkov o projektu, ki ga sofinancira EU v okviru Programa Interreg VI-A Italija-Slovenija, je dosegljivih na spletni strani projekta www.ita-slo.eu/t4rail-it-si.