Nagrado za najboljšo filmsko vlogo dobi ... Piran!

Na valovih znanja
, posodobljeno:

V kolikor so podatki na spletni podatkovni bazi o filmih in televizijskih programih ter filmskih igralcih Internet Movie Database (IMDb) zanesljivi, naj bi letos avgusta luč zagledal nov Netflixov film britanskega režiserja Juliana Farina z imenom The Union (tudi Naš človek iz Jerseyja; an. Our Man from Jersey). Da slednjega marsikdo umešča v kategorijo težje pričakovanih filmov letošnjega leta, zelo verjetno igra vlogo tudi dejstvo, da so bili določeni kadri posneti v starem mestnem jedru Pirana.

Prošnja za snemanje filma v okolici Portoroža
Prošnja za snemanje filma v okolici Portoroža

Med 19. septembrom in 4. oktobrom 2022 se je središče Pirana prelevilo v kuliso akcijskega filma, v katerem so nastopila nekatera velika hollywoodska imena, kot so J. K. Simmons, Halle Berry in Mark Wahlberg. Snemanje akcijskih prizorov je bilo ovito v tančico skrivnosti. Vsi vpleteni v filmsko zgodbo so bili primorani podpisati pogodbo in se zavezati k molčečnosti do konca snemanja na prizorišču.

Naključje ali načrtovana izbira?

Dejstvo, da je snemanje visokoproračunskega filma potekalo v naši okolici, velja nedvomno za nevsakdanji dogodek, ki je marsikomu vzbudil presenečenost, osuplost in nenazadnje tudi radovednost. Poraja se vprašanje, ali so se pri Netflixu odločili za Piran zgolj naključno ali načrtovano. Opozoriti je potrebno tudi na podatek, da je Netflix istega leta v mesecu aprilu na Predjamskem gradu, Nanosu in v Kranjski Gori snemal prizore za 3. sezono priljubljene fantazijske serije Veščec (an. The Witcher), kar dokazuje, da jim majhna dežela med Alpami in Sredozemljem ni tuja.

Dodaten razlog k izbiri Pirana, da je odigral vlogo zakulisja v prihajajočem filmu The Union, morebiti lahko pripišemo tudi bogati zgodovini mesta z vidika filmskega konteksta. Marsikateri Pirančan se še danes s ponosom spominja, kako so nekoč v prostorih nekdanje tovarne izdelave stekla in mila Salvetti na Fornačah med Piranom in Bernardinom domovali filmski studii. Večji kompleks stavb nekdanje tovarne je konec petdesetih let prejšnjega stoletja postal filmski atelje. V njegovi notranjosti je takratno državno podjetje Triglav film s tehnično bazo Filmservis v Piranu opremilo filmski studio, v katerem je bilo samostojno in v sodelovanju z drugimi slovenskimi in jugoslovanskimi partnerji posnetih veliko celovečernih filmov.

Triglav film je leta 1966 objavil stečaj in njegove ateljeje in prostore je 1. januarja 1975 prevzel tedanji vodilni slovenski filmski producent Viba film, ki je nadaljeval utečeno filmsko tradicijo Pirana vse do leta 1991, ko zaide v ekonomske težave. Danes so te nepremičnine in premoženje prepuščene zobu časa, ki čakajo na novega odrešenika, da jim z novo in ustrezno vsebino povrnejo že več let pozabljeni nekdanji sijaj in novo življenje. V filmografijo se je zapisalo več prizorov, ki so bili posneti na trgih in ulicah Pirana, Hotelu Palace v Portorožu in širši okolici. Med te sodijo filmi, kot so Kruh in sol (it. La ragazza dela salina, 1957) z italijanskim igralcem Marcellom Mastroiannijem, francosko-italijansko-jugoslovanski koprodukcijski film narejen po romanu britanskega avtorja J. H. Chase-a Prekršek bega (fr. Délit de fuite, 1959), X-25 javlja (1960), Ti loviš (1961), Naš avto (1962), Skupaj (an. Togethernes, 1970) z George Hamiltonom in Petrom Lawfordom v glavnih vlogah, Poletje v školjki (1986), Maja in vesoljček (1988), Babica gre na jug (1991) in mnogi drugi.

Posebni primeri dokumentov so v arhivu

Film kot celota je sestavljen iz več različno dolgih kadrov, ki v snemalnem procesu trajajo od začetka snemanja do konca snemanja. Kader traja od reza do reza, ki se ga v procesu montaže sestavlja v celoto. Snemanje filmov, videospotov in drugih videoproduktov, ki so namenjeni za javno predvajanje, poteka v zaprtih prostorih (npr. studiih) ali zunaj na terenu. V kolikor snemanje poteka na zasebnih ali javnih površinah, je potrebno pridobiti soglasje. Slednje je velikokrat dopolnjeno z dodatno dokumentacijo, kot so odločbe, pogodbe in dogovori med ekipo produkcijske hiše, lokalno skupnostjo in zasebniki, ki upravljajo s predvidenim prizoriščem.

Tovrstne posebne primere dokumentov hranimo tudi v različnih fondih Pokrajinskega arhiva Koper, ki izpričujejo posamezne dogodke povezane s filmi, ki so jih v polpretekli zgodovini posneli pri nas. V dokumentih so navedene zlasti specifikacije v obliki dogovorov med produkcijsko hišo in upravljalcem oz. lastnikom prizorišča, kot so predviden čas snemanja, začasno zaprtje določenih cest in omejitev prometa, uporaba določene lokacije oz. objekta in po potrebi snemanje zunanjih posnetkov okolice. O tem priča na primer dogovor iz leta 1975 med Hotelskim podjetjem Portorož - Hoteli Palace in filmsko produkcijskim in distribucijskim podjetjem Jadran film iz Zagreba (SI_PAK/0730/095), kjer je razvidno, da se je slednji dogovoril za petnajstdnevno rezervacijo sobe hotela št. 112 od 11. oktobra 1975 dalje, uporabo hotelske terase, prvega nadstropja, predprostora pred bazenom in po potrebi tudi drugih sob. Prav tako je bilo v dogovoru posebej izpostavljeno, da se Jadram Film obvezuje poravnati morebitno škodo, ki bi nastala med snemanjem. Končna vsota bi se ugotovila na koncu snemanja.

Od občine so najeli deset kilogramov smodnika

Poseben primerek tovrstnih dogovorov pa predstavlja spis št. št. 22-330/76 z dne 20. maja 1976 (SI_PAK/0036/001/068), ko je Jadran Zagreb film zaprosil Skupščino občine Piran za nabavo desetih kilogramov eksplozivne snovi (natančneje brezdimnega smodnika). Zaradi nabave človeku in okolici nevarnega sredstva so v odločbi, ki jo je izdala SO Piran, poleg dovoljenja in odgovorne osebe navedeni tri ključni pogoji za previdno rokovanje:

prevoz blaga je dovoljen samo z vozili, ki so predpisani za prevoz tovrstnega blaga;

z naročenim blagom lahko rokuje samo usposobljena oseba s predpisani strokovnim znanjem, ki je preizkus znanja opravila v tekočem letu;

ostanek eksplozivnih snovi, ki ne bo uporabljen, je potrebno vrniti trgovski organizaciji, pri kateri je bilo blago kupljeno oz. ga komisijsko uničiti.

V odločbi je poleg pogojev navedena tudi obrazložitev, kjer je razvidno, da se le ta nanaša za potrebe snemanja britansko-nemškega vojnega filma z naslovom Železni križ (an. Cross of Iron), ki je nastal pod taktirko slovitega in muhastega ameriškega režiserja Sama Peckinpaha. Film, ki je nastal po knjižni predlogi Willija Heinricha Das Geduldige Fleisch, je zagledal luč sveta leta 1977 v distribuciji EMI Film in Constantin Film. Slednji velja za enega najpomembnejših in dražjih tujih filmov posnetih na naših tleh. Močno protivojno sporočilo v filmu je izpostavil že sloviti režiser Orson Wells, ki ga je postavil ob bok največjemu protivojnemu filmu Na zahodu nič novega (All Quiet on the Western Front, 1930). Med Peckinpahove privržence sodi tudi režiser Quentin Tarantino, kateremu je film služil kot navdih za ustvarjanje filma Neslavne barabe (Inglorius Basterds, 2009).

Zgodba Železnega križa je postavljena na vzhodno fronto v zadnji fazi druge svetovne vojne, v čas vojaškega preobrata in začetka umika nemške vojske. V ospredju dogajanja je postavljen razredni konflikt med glavnima vlogama - vzvišenim pruskim oficirjem Stranskyem, ki prispe na fronto z namenom osvojiti častno nagrado - železni križec, in ciničnim ter izkušenim podčastnikom Steinerjem. Zanimivost filma predstavlja tudi vidik, iz katerega je predstavljena zgodba, saj vojno prikazuje s perspektive nemške vojske. Glavno vlogo igrajo James Coburn, Maximilian Schell, James Mason, David Warner in Senta Berger ter številni slovenski in hrvaški igralci denimo Demeter Bitenc, Brane Grubar, Jože Horvat, Bojan Maroševič, Metka Franko, Olga Kacjan, Jana Šmit, Barbara Levstik, Vida Jerman in Marina Urbanc.

Snemanje je potekalo na različnih lokacijah po Sloveniji, kot so že omenjeni Hotel Palace, območje Jezerine in stare opekarne v Obrovu, most pri Kostanjevici, za notranje prizore pa so uporabili studio Viba film v Piranu. Snemanje filma se je zaradi manjkajoče obljubljene opreme, bojnih letal, tankov in finančnih sredstev, izkazalo za zapleteno, dolgotrajno in problematično. Dodatno težo in že velikim težavam pa je zaradi logističnih in organizacijskih težav doprinesel še muhasti značaj režiserja.

Bogato kulturno zapuščino Pirana in okolice največkrat občutimo na podlagi pridiha beneške arhitekture, ozkih tlakovanih ulic v povezavi z lokalno tradicijo, ki je mestu skozi stoletja pustila svojevrsten pečat. Kot ste lahko razbrali iz pričujočega besedila, so slednjega uvidela tudi številna velika imena domače in svetovne kinematografije, ki so Piran obogatili z edinstvenimi zgodbami, ko so ga ovekovečili na filmskem traku.

JAN COTIČ, arhivist, Pokrajinski arhiv Koper

Prednja stran odločbe za nabavo eksplozivnih sredstev za potrebe  
snemanja filma Železni križ
Prednja stran odločbe za nabavo eksplozivnih sredstev za potrebe snemanja filma Železni križ