Izboljšave pedagoških pristopov in možnost študija na nove načine
Na Univerzi v Ljubljani smo v okviru projektov, financiranih s sredstvi Načrta za okrevanje in odpornost, imenovanem ULTRA, dvakrat izvedli nove ali vsaj osvežene študijske vsebine. Fakulteta za pomorstvo in promet je tvorno sodelovala z drugimi fakultetami univerze na osmih projektih, pri čemer smo uvajali novo pedagoško opremo in študentom ponudili možnost študija na nove načine.
Projekti in vsebine so bili zelo raznoliki, vendar s skupnim imenovalcem izboljšave pedagoških pristopov in uvajanjem trajnostnih vsebin v učne procese. Tako smo v okviru projekta razvijali model merjenja okoljskih parametrov in njihovih učinkov na udeležence študijskega procesa za podporo prehodu v zeleno in trajnostno akademsko družbo, ki analizira povezanost med prostorskimi pogoji, pedagoškim pristopom, razpoloženjem in zanimanjem študentov ter učenjem med predavanji.
Predavatelj je jedro vzdušja in ambienta
Osredotočenost na kazalce kakovost zraka, hrup, osvetlitev, okolje študentov ter okolje predavatelja dajejo ne le smernice za gradnjo in urejanje študijskih prostorov, ampak tudi novo zavedanje dejstva, da je predavatelj kljub raznim oblikovalskim rešitvam vendarle jedro vzdušja in ambienta. Pridobili smo tudi programirljivi radijski sprejemnik, s pomočjo katerega smo iskali razloge, ki med predavanji povzročijo neizzvano študentsko rabo telefonov.
Projektno smo tudi raziskovali učne pristope, ki vključujejo umetnost in oblikovalsko mišljenje ter njihov vpliv na študente tehničnih ved, elektrotehnike, strojništva, kemije in kemijske tehnologije, biotehnike, grafičnega oblikovanja, pomorstva in prometa ter podajanje vsebin trajnostnega prehoda.
Na Naravoslovno tehniški fakulteti so v sodelovanju z našo fakulteto in UL FF ponovno izvedli izbirni predmet Celostno razmišljanje in delovanje, interdisciplinarni predmet s poudarkom na samostojnem kreativnem mišljenju in trajnostnem razvoju. Zgledovali so se po logopedagogiki, ki človeka obravnava v vseh treh dimenzijah: psihični, fizični in duhovni. Študentke in študenti so bili navdušeni nad predavanji, ki so jih izvajali nosilci predmeta in vabljeni zunanji strokovnjaki. Vrhunec so predstavljale študentske seminarske predstavitve pred razredom, s katerimi so dosegli končne ocene, letos jih je sodelovalo manj kot lani, a so bile predstavitve boljše.
Projektno smo tudi raziskovali učne pristope, ki vključujejo umetnost in oblikovalsko mišljenje ter njihov vpliv na študente tehničnih ved, elektrotehnike, strojništva, kemije in kemijske tehnologije, biotehnike, grafičnega oblikovanja, pomorstva in prometa ter podajanje vsebin trajnostnega prehoda. Analiza rezultatov meritev vpliva poučevanja na študente, ki vključujejo psihološke in psihofiziološke ocene, spodbuja ohranjanje in razvoj novih učnih pristopov, opažena večja interakcija med študenti povečuje njihovo socializacijo.
Uspešni pri uvajanju novih predmetov
Pri uvajanju novih predmetov smo bili uspešni. Novi predmet Sodobne tehnologije v zračnem prometu, je bil zelo dobro sprejet med študenti UL FPP in tudi med študenti UL FS. Za lani prvič razpisani izbirni predmet se je lani prijavilo pet študentov, letos pa že 25, od tega jih je bilo 15 z UL FPP, deset pa z UL FS. Uspešno smo prenovili in prilagodili podarjeno kabino pristaniškega dvigala ter jo opremili z realističnimi upravljalnimi elementi in programsko opremo proizvajalca Wärtsilä. Simulator trenutno v varnem okolju omogoča izvedbo realističnih vaj ter analizo procesov pretovarjanja, kar prispeva k učinkovitejšemu usposabljanju prihodnjih operaterjev. Simulator bomo nadgradili z naprednimi biometričnimi orodji, kakršna sta sledenje pogledu in spremljanje obrazne mimike, da bi bolje razumeli kognitivno obremenitev in čustvene odzive operaterjev.
Poleg tega so v okviru istega projekta na UL FS nadaljevali z razvojem izbirnega predmeta Sistemi na letalu, ki ga je obiskovalo 23 študentov. S pomočjo skozi projekt pridobljenega simulatorja letenja lahko študentje bolje razumejo delovanje letalskih sistemov. Predmet so obogatili z vsebinami o brezpilotnih letalih, pri čemer so upoštevali aktualne raziskave v kmetijstvu, umetni inteligenci in varnosti zračnega prometa. Devetim tečajnikom so predstavili uporabo brezpilotnikov in možnosti pridobitve potrdila pilota na daljavo. Jeseni pripravljajo še usposabljanje pilotov za zaznavanje hipoksije oz. pomanjkanja kisika, kar bo izboljšalo varnost letenja.
S projektom Vseživljenjsko projektno e-učenje so študentje dobili sodoben interdisciplinarni predmet Pametna orodja za promet in logistiko, ki združuje znanja ekonometrije, operacijskih raziskovanj ter uporabe digitalnih orodij, vključno s strojnim učenjem in programiranjem v programskem jeziku Python, s čimer so opremljeni za naprednejše delo s podatki, ki so temelj vsakega poslovanja.
Projektno smo zastavili tudi izobraževanje na področju GNSS - Global Navigation Satellite Systems. Široka uporaba GNSS v infrastrukturi omogoča vnos motenj v za skupnost pomembne sisteme, tako se morajo operaterji in uporabniki zavedati, da se jih lahko tudi onesposobi. Geodete, elektroinženirje in pomorščake na usposabljanjih za mikrodokazila ozaveščamo o ranljivosti sistemov, jih pripravimo na prepoznavanje, ustrezno ukrepanje ter poročanje ob tovrstnih dogodkih. Na usposabljanjih je posebno pomemben simulator GNSS, pridobljen s sredstvi ULTRA, ob uporabi katerega se zavemo, kako varljiv je lahko podatek o trenutnem položaju in času na uporabnikovi napravi.
S projektom Izobraževalni ekosistem za pridobivanje digitalnih kompetenc pedagogov in študentov pa iščemo in razvijamo orodja, s katerimi ocenjujemo digitalna znanja in veščine študentov in pedagogov ter jim ponujamo ustrezna izobraževanja za dvig teh kompetenc, ki so nujno potrebna v današnjem delovnem in zasebnem okolju. Nedvomno so vsi projektni pristopi v okviru ULTRA projektov obogatili znanja in pristope pri podajanju znanj ter tako konkurenčnost UL, ne le v nacionalnem, temveč tudi v mednarodnem okolju.