Fantasy kot iluzija, kot projekcija
Celovečerni prvenec slovenske režiserke Katarine Bogdanović, veliko bolj znane pod umetniškim imenom Kukla, ki je uvrščen v tekmovalni program letošnjega Festivala slovenskega filma in bo na sporedu drevi, je “nadgradnja” njenega kratkega filma Sestre, s katerim je pometla s konkurenco na francoskem festivalu kratkega filma v Clermont-Ferrandu.
Osrednje (anti)junakinje filma Fantasy, ki vsaka zase iščejo svojo pot do dvobode.
Foto: Lazar BogdanovićV začetku letošnjega avgusta je Fantasy svetovno premiero doživel na filmskem festivalu v Locarnu, sredi avgusta pa so glavne igralke - Mia Skrbinac, Sarah Al Saleh, Mina Milovanović in Alina Juhart - osvojile nagrado Srce Sarajeva za kolektivno igro (za najboljšo glavno žensko vlogo). One, vsaka s svojo specifičnim družinskim ozadjem in ujetostjo v patriarhalne, heteronormativne vzorce, so glavne zvezde Kuklinega celovečernega prvenca, ki je sicer veliko bolj znana po zelo uspešni karieri režiserke videospotov (med temi tudi za Dina Merlina, ki je eden od njenih idolov, in Senidah), zelo dobro pa se je še prej znašla v glasbenih vodah - že kot srednješolka v bendu Napravi mi dete in kasneje kot solo izvajalka Kukla (Palma!). Svoje videospote je tudi režirala in vzpostavila zelo prepoznavno estetiko oziroma lahko bi ji rekli tudi kar hiperestetiko, ki ji ostaja zvesta tudi v svoji filmski produkciji - skrbno kadriranje, pretanjena igra luči in barv ter premišljena uporaba elementov kiča.
“Tržaške Fužine” - osrednja simbolna vloga
A v estetskem in tudi simbolnem smislu ujetosti osrednjih (anti)junakinj igrajo v Fantasy osrednjo vlogo “tržaške Fužine” - veličastni arhitekturni brutalistični kolos nad Trstom - Rocol Melara, kjer živijo tri najboljše prijateljice: Mehrije (Al Saleh), ki ji njena albanska družina išče ženina, možata Jasna (Skrbinac), ki živi z odsotno (hrčkasto) mamo, odvisno od videovsebin za samopomoč, in Sino (Milovanović), nadebudno boksarko, ki pa se zaplete s prozorno spogledljivim trenerjem, ki izkorišča svoj (nadrejeni) položaj.
Fantasy se požvižga na družbena pričakovanja
Vse tri so v svojih zgodnjih 20 letih in brez neke večje perspektive v življenju. Mehrije, medtem ko si skuša odpreti nova vrata v svojo prihodnost, po naključju sreča tako imenovano Fantasy, trans žensko, ki jo popolnoma fascinira. Sproščena in odprta Fantasy (Juhart - slovenska transspolna zvezdnica iz srbskega šova Zvezde Granda) se požvižga na norme, živi svoje svobodno življenje … Polagoma se Mehrije vanjo zaljubi in njun odnos postane bolj kompliciran, oddaljita pa se tudi Sina in Jasna, ki vsaka zase bijeta svojo osebno “bitko”.
Tako kot se Fantasy nenadoma pojavi, tako tudi izgine iz Mehrijinega življenja. Je bila ta le iluzija, se sprašuje Mehrije, ki je vanjo projicirala vse svoje ideale svobode, upora in iskanja lastne identitete. Fantasy, iluzija ali ne (Kukla se rada poigrava tudi z magičnim realizmom), je vsekakor pustila svojo sled in navdihnila vse tri junakinje, da se postavijo zase in si utrejo svojo pot v svet. •