Tudi z mikro vozili lahko pride do makro nesreče
Agencija za varnost prometa, policija, občinska redarstva in drugi bodo prihodnji teden izvedli nacionalno preventivno akcijo Mikromobilnost. Na agenciji opozarjajo, da električni skiroji niso igrače in se zavzemajo za spremembo zakonodaje, po kateri bi morali vozniki skirojev obvezno nositi čelade in opravljati usposabljanje, vozili pa bi jih lahko le starejši od 15 let.
Poškodbe ponesrečencev s skiroji so primerljive poškodbam
motoristov. Foto: Agencija za varnost prometa
SLOVENIJA
> Predvsem v mestih postaja mikromobilnost vse pomembnejši del prometa, med najbolj razširjenimi vozili mikromobilnosti pa so zagotovo električni skiroji. Ker so vozniki tovrstnih skirojev izredno izpostavljeni, število nesreč, v katerih so udeleženi, pa se iz leta v leto povečuje, je agencija za varnost prometa z drugimi ustanovami za prihodnji teden napovedala nacionalno preventivno akcijo z naslovom Mikromobilnost. V času akcije bodo policisti in redarji poostreno nadzirali voznike skirojev.
Električni skiroji so formalno opredeljeni kot lahka motorna vozila s hitrostjo do 25 kilometrov na uro. Lani so bili vozniki skirojev vpleteni v 268 nesreč, kar je dvanajst odstotkov kot leto prej. V zadnjih letih med vozniki e-skirojev sicer ni bilo smrtnih žrtev, se je pa število poškodovanih med udeleženci nesreč s predlanskih 29 odstotkov lani zvišalo na kar 42 odstotkov. Letos se jih je v 50 nesrečah huje poškodovalo devet, lažje pa 35. Več kot polovica voznikov v nesrečah ni nosila čelade, med povzročitelji jih je bilo največ med 35 in 44 letom starosti, sledijo pa stari med 18 in 24 let.
Na cestah PU Koper lani 20 nesreč
Na cestah koprske policijske uprave so policisti predlani obravnavali 13 nesreč z električnimi skiroji, lani 20, letos pa že štiri. Najpogostejša vzroka sta bila prehitra vožnja in neupoštevanje prednosti. V vseh nesrečah se jih je pet hudo poškodovalo, 21 lažje, enajst pa je odneslo celo kožo. Policisti so letos kaznovali že 15 voznikov e-skirojev, zoper dva pa sprožili postopek na sodišču. Kazen za vožnjo po pločniku znaša 40 evrov, za preseganje hitrosti 250, za telefoniranje med vožnjo pa 120 evrov. Kazni za vožnjo v pijanem stanju so enake kot tiste za vožnjo motornih vozil, le da jim policisti ne morejo vzeti vozniškega dovoljenja, ker ga za e-skiroje ne potrebujejo.
Javno ponujajo predelave e-skirojev
Na agenciji poudarjajo, da električni skiroji niso igrače, ampak zaradi majhnih koles bolj nevarni od koles in skuterjev. “Žal ugotavljamo tudi, da prodajalci že javno ponujajo 'odklepanje' teh vozil, kar pomeni, da dosegajo tudi bistveno višje hitrosti. Posledično so poškodbe ob nesrečah tudi veliko hujše, primerljive z motorističnimi,” je povedala namestnica direktorice agencije Saša Jevšnik Kafol.
Na agenciji si zato z izobraževalnimi programi za devetošolce in aktivnim sodelovanjem pri pripravi zakonodaje prizadevajo za večjo osveščenost uporabnikov in boljšo ureditev tega področja. Agencija predlaga, da bi v novo zakonodajo vključili obvezno uporabo čelade za vse voznike e-skirojev, uvedbo usposabljanja po vzoru kolesarskega izpita in dvig starosti za vožnjo na vsaj 15 let, po priporočilu Evrope celo na 16 let. Poleg tega predlagajo tudi obvezno zavarovanje, vzpostavitev evidence skirojev in možnost odvzema predelanih skirojev, ki dosegajo višje hitrosti.
Na udaru glave, zapestja in prsni koš
Saša Jevšnik Kafol je poudarila, da so ponekod v tujini celo prepovedali vožnjo s skiroji v petek in soboto ponoči, po mestnih središčih in v okolici vrtcev pa znižali dovoljene hitrosti na 15 kilometrov na uro. Ugotovili so namreč, da so tako za skoraj 50 odstotkov znižali število nesreč z e-skiroji. Električne skiroje mnogi uporabljajo tudi kot nadomestek za avto, ko se ga pošteno napijejo in se hočejo brez strahu za vozniško dovoljenje vseeno odpeljati domov. Kako gre alkohol skupaj z desko na dveh koleščkih, pa so že mnogi izkusili za lastni glavi, rokah in telesu.
Vodja urgentnega bloka v ljubljanskem kliničnem centru Uroš Tominc je povedal, da so lani oskrbeli 596 poškodovanih voznikov e-skirojev, predlani pa 661. Letos so do konca aprila povili rane že 125 voznikom. V kliničnem centru sicer ne ločujejo med vozniki običajnih in električnih skirojev. Najpogosteje si poškodujejo glavo, zapestja in prsni koš, najpogosteje pa padajo od junija do septembra. Poškodbe so izredno podobne poškodbam motoristov.
Kamere jih ujamejo, vendar ne vedo koga
Vodja prometne policije na generalni policijski upravi Ivan Kapun je povedal, da je policija lani kaznovala 929 voznikov električnih skirojev, letos do 8. maja pa že 207. Kazni si prislužijo predvsem z vožnjo v napačni smeri, brez čelade in v pijanem stanju. Policisti sicer že preverjajo tudi hitrosti električnih skirojev. “Predvsem bi se morali ti vozniki zavedati, da si cesto delijo z drugimi, ki jih pogosto ne opazijo, zato morajo biti pozorni tudi nanje,” je še povedal Kapun.
Tudi vodja redarstva pri ljubljanski občini Roman Fortuna pravi, da kršitelji z električnimi skiroji vozijo po pločnikih, brez čelade, prevažajo še koga in med vožnjo poslušajo glasbo na slušalkah. “Najpogosteje kršijo pravila v središču mesta, zlasti v območju za pešce. Z merilnimi napravami zaznavamo tudi prehitro vožnjo e-skirojev, vendar zaradi neidentificiranih voznikov ta nevarna dejanja ostajajo nekaznovana,” je povedal.