Vzhodnonemška zelo posebna kocka

Zanimivosti
, posodobljeno:

Wartburg je bilo trgovsko ime za serijo osebnih avtomobilov, ki jih je med letoma 1956 in 1991 izdelovalo podjetje VEB Automobilwerk Eisenach pod okriljem proizvajalca IFA.

Wartburg je odšel v  zgodovino že pred skoraj 35 leti in prav vsak 
primerek, ki še obstaja, je starodobnik.
Wartburg je odšel v zgodovino že pred skoraj 35 leti in prav vsak primerek, ki še obstaja, je starodobnik. Wikipedia

Ime Wartburg sicer izhaja iz istoimenskega gradu v kraju Eisenach, kjer je potekala proizvodnja. Poleg Trabanta je bil Wartburg najpogosteje uporabljan model osebnega avtomobila v nekdanji Vzhodni Nemčiji (NDR) in je bil zelo priljubljen tudi kot vozilo državnih ustanov. Od leta 1956 do 1988 je bil Wartburg opremljen z zelo znanim trivaljnim dvotaktnim motorjem, ki je avtu dajal tudi značilni zvok.

Fahrzeugfabrik Eisenach AG je bila ustanovljena 5. decembra 1896 s strani bančnega konzorcija pod vodstvom Heinricha Erhardta, z začetnim kapitalom 1,25 milijona zlatih mark, cilj podjetja pa je bila proizvodnja vojaških vozil in koles. Kmalu so se konzorciju pridružila še druga znana podjetja, kot sta Daimler in Benz. Serijska proizvodnja motornih vozil se je pričela na osnovi licenc, kupljenih pri francoskem podjetju Decauville. Prvi modeli so že nosili ime Wartburg in so se zelo dobro prodajali, še posebej, ker so že zgodaj dosegali uspehe na avtomobilskih tekmovanjih, pod znamko Cosmobile so bila vozila celo poslana na ameriški trg, ko pa so licence potekle, je podjetje hitro razvilo široko paleto lastnih modelov.

Wartburg 353, predstavljen 1. junija 1966 in verjetno najbolj znani model znamke, je v osnovi sledil zasnovi modela Wartburg 311 - z dvotaktnim motorjem, pogonom na sprednja kolesa in šasijo s škatlastim okvirjem.

Prvi Wartburg-Kutschierwagen (kočijaški avtomobil) je bil predstavljen leta 1899. Imel je štiritaktni enovaljni motor zadaj z vodnim hlajenjem, drugi model pa je imel zračno hlajen motor, prav tako nameščen zadaj, skupaj z verižnim pogonom, ki je bil popolnoma odprt in nezaščiten. Čeprav je konstrukcija po današnjih merilih zelo primitivna, je ta model leta 1899 prejel 22 prvih nagrad in je dosegal hitrost že 60 km/h.

Naš mali avto

Leta 1904 je bil predstavljen prvi Dixi, ki je postal znan in dolgo časa uspešen model avtomobilov iz Eisenacha. Dixi je bil na voljo kot turistični avto, športni kupe ali kot dostavno vozilo s koristno nosilnostjo 600 kilogramov. Vodno hlajeni štirivaljni motor je dosegal 1000 vrt/min, imel je kardanski pogon in nožno zavoro na diferencialu. Od leta 1907 so v Eisenachu izdelovali tudi tovornjake z verižnim pogonom in nosilnostjo do pet ton, dve leti kasneje pa so ponudbo razširili z razvojem in proizvodnjo ladijskih motorjev. Do leta 1918 je avtomobilski program obsegal sedem tipov osebnih vozil in pet vrst tovornjakov. Po prvi svetovni vojni so lahko ponovno zagnali proizvodnjo motornih vozil in koles, slednja so prav tako nosila znamko Wartburg. Leta 1921 je tovarno v Eisenachu prevzel Gothaer Waggonfabrik.

In potem pride kocka

Wartburg 353, predstavljen 1. junija 1966 in verjetno najbolj znani model znamke, je v osnovi sledil zasnovi modela Wartburg 311 - z dvotaktnim motorjem, pogonom na sprednja kolesa in šasijo s škatlastim okvirjem. Vendar pa je prevzel bistveno posodobljeno podvozje, ki je bilo uvedeno že pri modelu Wartburg 312. To je vključevalo 13-palčna kolesa, posamično obešena kolesa in vijačne vzmeti na vseh štirih straneh. Nova je bila tudi karoserija, ki je po standardih tistega časa ustrezala mednarodnim normam in je imela prtljažni prostor z več kot 500 litri prostornine. Šele leta 1968 so z uporabo karoserijskih delov iz tovarn v Hallu in Dresdnu ponovno ponudili kombi različico, ki se je zdaj imenovala Wartburg Tourist.

Najopaznejše spremembe med proizvodnjo so bile posodobljen motor s 37 kW (50 KM) leta 1969, prehod na model Wartburg 353 W s sprednjimi kolutnimi zavorami leta 1975 in sprememba sprednjega dela karoserije zaradi premestitve hladilnika pred motor leta 1985. Z uvedbo modela Wartburg 1.3 se je proizvodnja Wartburga 353 zaključila v letih 1988/89, po 22 letih proizvodnje in več kot 1,2 milijona izdelanih primerkih. Milijonti Wartburg je bil kupcu predan na predvečer 1. maja 1981.

Wartburg, ki ga ni več bilo

Leta 1968 so pri VEB Automobilwerk Eisenach razvijali še eno različico modela Wartburg 353 - nastalo je trivratno kupe vozilo s karoserijo iz elementov iz GFP (poliestrske smole, ojačane s steklenimi vlakni). Izdelali so le pet do osem primerkov. V enem od njih so vgradili Renaultov motor s 1397 cm³ prostornine in močjo 54 kW (73 KM). Prototipi so imeli poševno zadnjo stran (fastback) in motor nameščen spredaj.

Zaradi politične odločitve, povezane z naftno krizo, pa se razvoj ni nikoli prebil iz prototipne faze - vozilo je bilo zamišljeno kot izvozni model, a je bil projekt kmalu opuščen. Primerek rdeče barve je danes razstavljen v Prometnem muzeju v Dresdnu, drug (zelen) v muzeju v Eisenachu, rumeni prototip pa je shranjen v zasebni zbirki, ki ni odprta za javnost. Dva dodatna rdeča primerka sta v zasebni lasti.

Že v 60. letih so v avtomobilski tovarni Eisenach razvili štirivaljni štiritaktni motor s 1,6 litra prostornine in močjo 60 kW (82 KM), ki je bil dokončan leta 1972. Z manjšimi prilagoditvami bi lahko nadomestil zastareli trivaljni dvotaktni motor v modelu Wartburg 353, a je državno vodstvo zavrnilo prehod in potrebne naložbe. Zaradi tega je NDR v naslednjih letih izgubila številne devizno pomembne zahodne trge. Leta 1984 je Günter Mittag, odgovorni za gospodarska vprašanja v SED, sklenil licenčni dogovor z Volkswagnom za proizvodnjo motorjev EA 111 (iz VW Pola) v Vzhodni Nemčiji. Motor je bil prevelik za motorni prostor Wartburga 353, kar je zahtevalo drastično preoblikovanje sprednjega dela vozila in pogonskega sklopa, skupaj z obsežnimi investicijami in zaradi tega ni bilo več sredstev za sodobno preoblikovanje karoserije. Ko se je oktobra 1988 začela serijska proizvodnja modela Wartburg 1.3, je imel avtomobil nov motor z močjo 43 kW (58 KM) in štiristopenjski menjalnik, a le rahlo prenovljeno notranjost, medtem ko je karoserija ostala skoraj nespremenjena.

Kljub nekaterim naknadnim izboljšavam je bilo očitno, da gre za več kot 20 let staro obliko, kar je po denarni reformi naredilo vozilo popolnoma nezanimivo za prodajo. Čeprav je njegova proizvodnja stala približno 14.400 nemških mark, so ga lahko prodajali le še za 7600 mark. Po nemški združitvi leta 1990 se Wartburg ni več prodajal, zato je bila proizvodnja aprila 1991 dokončno ustavljena. Od več kot 1,6 milijona proizvedenih vozil jih je bilo po podatkih nemškega prometnega urada do 1. januarja 2021 registriranih še 8400. In še ena zanimivost: leta 1989 je bilo v Vzhodni Nemčiji registriranih okoli 760.000 Wartburgov, kar je predstavljalo 20 odstotkov voznega parka.

Prototip Wartburga 355, za katerega sistem ni imel več denarja, da 
bi šel na trg.
Prototip Wartburga 355, za katerega sistem ni imel več denarja, da bi šel na trg.Wikipedia
Znamka je dobila ime po gradu Wartburg pri Eisenachu.
Znamka je dobila ime po gradu Wartburg pri Eisenachu.Wikipedia
Model 353 je bil ves čas na voljo v različnih karoserijskih različicah, 
tudi kot kombi.
Model 353 je bil ves čas na voljo v različnih karoserijskih različicah, tudi kot kombi.Wikipedia