Franc Škrjanec - mož legenda, ki ga poganja bencin

Zanimivosti
, posodobljeno:

Doma je lučaj stran od tam, kjer Drava zapusti Slovenijo. Franc Škrjanec je bencinski zanesenjak, za katerega je nekaj ur časa premalo.

Franc Škrjanec je živa legenda in enciklopedija vsega, kar gre na 
bencin.
Franc Škrjanec je živa legenda in enciklopedija vsega, kar gre na bencin.

Ne samo ur, tudi dni. Je živa legenda in enciklopedija vsega, kar gre na bencin. O njem bi lahko napisali knjigo ali dve, sam bi lahko sestavil knjižno zbirko. In gospod, korak do sedemdesetih, iz Središča ob Dravi, sploh ni kar nekdo. Franc Škrjanec je že več kot desetletje predsednik SVAMZ, Slovenske veteranske avto moto zveze in predsednik Društva starodobnih vozil Središče ob Dravi.

Obisk pri njem je predlagal naš nekdanji novinarski kolega Boštjan Kralj, ki zdaj vodi družinski avtomobilski salon v Ljutomeru. S Francijem ga druži ljubezen do francoske znamke in nenazadnje mojster zanj obnavlja Katrco furgoneto in tako sva šla pred kratkim skupaj do njega, kjer za tipično panonsko ograjo na dvorišču med hišo in nekdanjim hlevom iz delavnice kuka moder nos pol stoletja starega triumpha TR7, enega prvih svoje vrste. Na dvigalki nad njim je črna konstrukcija, s katere visita dve kolesi. Ja, šasija Kraljeve furgonete v temeljiti obnovi. Avto, ki je bil pripeljan s Hrvaške (v resnici kar dva, eden za kose), je imel popolnoma pregnito podvozje, zato je bilo treba večino narediti na novo. Na to obesiti kolesa in vzmetenje pa zahteva znanje točno takega človeka, kot je Franci. Človek s Katrco.

Rdeča Katrca je prevozila pol sveta. Franc je kar devetkrat prepotoval Rusijo, od tega osemkrat s tem avtom in praktično nikoli ga ni pustil na cedilu.

V drugi garaži se skriva rdeči Renault 4. Ni med najbolj ohranjenimi, polepljen je z nalepkami dogodkov in držav, kjer je bil. Rdeča Katrca je prevozila pol sveta. Franc je kar devetkrat prepotoval Rusijo, od tega osemkrat s tem avtom in praktično nikoli ga ni pustil na cedilu. Franci govori o Rusiji z zanosom, nenazadnje je od tam tudi njegova žena. Eno je podoba v medijih, drugo so prijazni ljudje, razpršeni čez 14 časovnih pasov.

S Katrco v Albanijo

Koliko kilometrov ima rdeča Katrca, Franci niti ne ve. “Če je Pahorjeva vredna 60 tisoč, je moja 160 tisoč zaradi zgodb. Porihtano je podvozje, pločevina pa je originalna. Patina je tudi nekaj vredna. Zdaj je odjavljena, še lani pa sva z ženo šla z njo na morje v Albanijo.” Škrjanec že ves čas zelo intenzivno sodeluje pri pripravi dogodkov, letos bo v Ormožu spet prireditev Naj starodobnik Slovenije, septembra bo na hrvaški strani čez mejo v Čakovcu točnostni rally v dolžini 130 kilometrov. “S tem je ogromno dela, a se vse spelje. Včasih se mi že meša od dela. Zdaj montiram video za napoved tega točnostnega rallyja in ker je prvič, ni nobenega materiala, moraš se znajti s fotografijami in priložnostnimi posnetki.”

Da so Angleži speljali dovod za vodno črpalko skozi sesalne vode za glavo motorja, je tehnični kaskaderski podvig zase.

Mini delavnica ob hiši je primer prave ljubiteljske garaže. Vsaka stena je polna zgodovine. Registrske tablice iz različnih držav, razpete čez desetletja, pa polica z modelčki, velik del predstavljajo klasiki z našega prostora. Potem so tu še tablice z različnih prireditev in srečanj, na eni strani je celo zbirka starih hišnih številk Središča ob Dravi, vključno z nemško iz druge svetovne vojne. Franci nam pokaže še en Triumphov motor, ki ga obnavlja, in nekaj tipično angleških rešitev.

Motoroznanstvo je zelo stara vrlina, ki je današnje generacije mehanikov, kjer se vse začne pri elektronskem testerju, skorajda ne poznajo več. Da so Angleži speljali dovod za vodno črpalko skozi sesalne vode za glavo motorja, je tehnični kaskaderski podvig zase. Kot rečeno, malo moraš vedeti, zakaj in kako, da se ti zdi čudno. Seveda pa moje znanje ne bo nikoli dosegalo znanja starih mačkov kot je Franci, lahko le prikimavam.

Pločevine ne zmanjka

Poglavje zase je potem še stari hlev. Da so bili ljudje pred sto leti manjši, me je še nekaj dni spominjala buška na glavi, ampak to je zdaj hlev za stare klasike. Na eni strani je stal slavni trabant iz moskovske prigode, na drugi dva Hrošča, en rahlo “hotrod” dodelan, za njim še Citroenov AX GTI, še ena Francova ljubezen, ki ga muči. Vmes stoji še prav poseben, zelo redek stroj, Normagov traktor, ki si ga je Franci omislil zato, ker je isti letnik kot on. Enovaljni dizel z zanimivim centrifugalnim vbrizgom goriva ima svojo starost. Ob vseh avtomobilih je na drugi strani še nekaj mopedov, v oči pa mi pade rdeča Jawa, točno taka, kot jo je imel moj dedek. Ob njej je še en tehnično enak motor, a predelan za dirke, z njim se je svoj čas Franci podil po stezah, danes pravi, da se mu ne da več.

Do Romunije k medvedom

Vsem nam, ki smo nekako vpeti v avtomobilsko zgodovino in imamo v garaži enega, dva ali celo množico starih vozil, to predstavlja posebno zadovoljstvo. Franci pove, da počasi zmanjšuje tempo in bo obnova furgonete njegov zadnji projekt. Ta posebna tovorna Katrca bo potem dobila mesto v Kraljevem salonu, enkrat letos. Veliko avtomobilov, pa tako malo časa. Kot predsednik SVAMZ ima veliko obveznosti, pravi. Od seminarjev do raznoraznih srečanj, skoraj ni vikenda, ko ne bi bil zdoma.

Pred leti je njegov klub v Središču organiziral tudi dirko starodobnih dirkalnim motociklov, zdaj je to delo prepustil drugim. Potem še malo pogledamo rdečo Katrco. Originalni sedeži so zamenjani z udobnejšimi, logično, ruska prostranstva bi bila že davno nočna mora za hrbtenico, zadaj pa je narejeno priročno ležišče. Avto, ki meri kar nekaj manj kot štiri metre kot avtodom? Z avtom je prekrižaril tudi precejšen del vzhodne Evrope, tudi znamenito romunsko Transfagarasan. “Ta je znana po medvedih. Pelješ po cesti, pa ob njej sedi medvedka z mladičema in prosjači za hrano. Jasno, da če imaš, daš, ampak ne stopaš iz avta, to je divja žival. Potem tam lovci s puškami streljajo v zrak in jih preženejo, a le za nekaj časa, potem pridejo nazaj. Ko povečerjaš, moraš hrano hermetično spraviti in se odpeljati 20 kilometrov naprej, to vse vohajo. Medved pride in če hoče, ti z nohtom odpre vrata Katrce. To niso heci,” razlaga Škrjanec.

Na pot s prenovljenim cliom

Debata treh avtomobilskih zanesenjakov bi lahko trajala še dolgo v noč, pa imamo predvsem puhasti pod nosom še druge obveznosti. Ob odhodu udarimo še debato o aktualnih Renaultih in o testnem Cliu 1.0 s 67 kW (90 KM), s katerim sem pribrzel v Središče ob Dravi. Clio je v svoji zadnji, peti generaciji zares dozorel avto, tudi ta osnovni z litrskim motorjem je zelo potovalen, poraba s potjo dveh tretjin po avtocesti je bila 5,6 litra. Imel je tudi malo boljšo opremo techno z digitalnimi merilniki in več opreme v notranjosti. Stari in mlajši Renaultov zanesenjak sta me šolala, ko gre za elemente, kot so naslonjalo za roke in podobne dodatke. Cena točno 19 tisočakov. Na poti proti Ljutomeru naju je s Kraljem ustavil policist posebne vrste. Sredi križišča je stala štorklja in se ni kaj prida brigala za dva prisotna avtomobila, potem pa je počasi odkorakala na dvorišče bližnje hiše. Ravnica ob Dravi, skrajni jugovzhod Prlekije, res lepo mesto za oko in ljubitelje tehnične dediščine.

Njegova garaža je polna zakladnica starodobnikov, med katere se 
uvršča tudi traktor.
Njegova garaža je polna zakladnica starodobnikov, med katere se uvršča tudi traktor.
Poleg klasičnih avtomobilov ima v svoji zbirki tudi nekaj motorjev. 
Na fotografiji stara Jawa.
Poleg klasičnih avtomobilov ima v svoji zbirki tudi nekaj motorjev. Na fotografiji stara Jawa.
Na obisk k Škrjancu smo se kakopak odpeljali z Renaultom, in 
sicer prenovljenim cliom, ki ga sestavljajo v tovarni v Novem 
Mestu.
Na obisk k Škrjancu smo se kakopak odpeljali z Renaultom, in sicer prenovljenim cliom, ki ga sestavljajo v tovarni v Novem Mestu.
S svojo kartco med  potepanjem po Rusiji.
S svojo kartco med potepanjem po Rusiji.