Dostavnik izključno na elektriko
Električni dostavniki so na trgu že vrsto let. A ravno veliko jih ne boste našli pri pregledu stanja na slovenskih cestah. Čeprav imajo lahko podjetja v svojih flotah avtomobile za zelo različne potrebe, elektrika velikokrat razočara. Je razočarala.
Ford je večino svojega gospodarskega programa vozil elektrificiral. Zadnji v vrsti je etransit custom. Foto: Jure Urbančič
Dostavnik je vozilo, za katerega mislimo, da je samo škatla na kolesih. Veliko prostora za vse, enostavna tehnika, osnovno udobje. Seveda vedno z večjim ali manjšim turbodizelskim agregatom. Najprej se vprašajmo, zakaj? Ker je z neko povprečno, predvsem pa znano porabo goriva enostavneje izračunati ali kar predvideti, kam dejansko lahko pridemo. Če se med delovnim dnem karkoli spremeni in v pot vključimo še dodatno stranka ali dve, je prav tako lažje oceniti, kje bomo prebili nekaj minut za polnjenje posode za gorivo. Z avtoceste ne zapeljete na pravem izvozu. Za fosilno gnane avtomobile to ni nobena težava, pač nekaj kilometrov dlje. Za električarje lahko postane zanimivo.
Pri elektriki je torej vse malo drugače. Z novimi modeli se doseg seveda povečuje, polnjenje je lahko hitrejše, vseeno pa ni neskončno možnosti glede teže in predvsem cene dostavnika, da lahko ostane konkurenčen. Ford je novega transita customa zasnoval docela na novo. Sploh električno gnano različico etransit custom in že vnaprej obljublja, da bo marsikoga prepričal v zeleno opcijo.
Tehnični podatki
Motor: električni s 100 kW
Navor: 415 Nm
Baterija: litij-ionska s kapaciteto 68 kWh
Moč polnjenja (DC): 125 kW
Dimenzije: 5050 mm x 1999 mm x 1981 mm
Medosna razdalja: 3100 mm
Doseg: 329 km
Obračalni krog: 11,9 m
Teža: 2192 kg
Nosilnost: 742 - 1033 kg
Cena: 48.590 evrov (z dodatno opremo: 49.760 evrov)
Prostor za tovor je pričakovano velik. Dvojni sistem osvetlitve omogoča enostavno delo tudi takrat, ko je zunaj že tema. Kako je v tovornem prostoru iskati stvari s telefonom (svetilko) v roki, pa profesionalci gotovo veste. Če želite, vam Ford nudi tudi elektrifikacijo v zadku, s klasičnimi vtičnicami do malce nad dvema kilovatoma, kar utegne olajšati delo marsikateremu obrtniku, ki ima dostavnik za mobilno delavnico. Agregat manj. Le popaziti bo potrebno na polnost baterije. Stane pa 1710 evrov.
Veliko opreme
Naš testni etransit je premogel tri sedeže z udobnim sedenjem in nasploh opremo, ki bi si jo želel vsak podjetnik. S tega stališča nikakor ni samo golo dostavno vozilo. Je bolj prostor za preživljanje delovnega dne, ob tem pa zagotovo udobnejši od večine kvadratnih pisarn. S sredinskim sopotnikom se niti malo ne stiskate, s skrajno desnim se udobno pogovarjate. Ali pa v sredino naselite prenosnik, tablico ali kaj podobnega. Zanimiv je tudi volanski mehanizem, ki se preklopi v udobno mizico za prenosnik v paketu mobilna pisarna za 860 evrov. Voznik ima pred sabo zaslon s podatki o vožnji in načinu delovanja pogona. Predstavitev je na nivoju velikih električnih znamk. Sredinski zaslon za vse ostalo je prav tako dovolj hiter in priročen, natančen, le boljši kontrasti manjkajo. Oči razvojnikov so včasih bolj, drugič manj preroške. Mikroklimatske razmere se prav tako nastavljajo preko zaslona. Dodatne tipke pod njim so za nekaj najosnovnejših, hitro dosegljivih elementov. Med njimi tudi način vožnje. Odzivnost se nekoliko spremeni. Mislimo si, da bo večina vedno vozila v ekološkem načinu. V predal pred sovoznikom so zložili dobro in sladko malico. V vrata pa dovolj pijače za cel dan. Vožnja je prijetna, tiha v mestih in ne preveč glasna na avtocestah. Vozilo je okretno, z dobro pokritostjo kamere za vzvratno vožnjo in senzorjev pa tudi kombijevskim začetnikom ne bo težko. Položaj za volanom je seveda visok, a zgolj glede na oddaljenost od tal. Volan dobro sede v roke, ni preveč položen in omogoča dober nadzor tako pri manevriranju kot pri aktivni vožnji.
Forda nismo polno naložili, verjamemo, da tudi tako obremenitev zmore. Obremenitev tovornega prostora lahko doseže več kot tisoč kilogramov ali 5,8 kubičnega metra, nanj pa lahko priklopite do 2,3-tonsko prikolico. Testni etransit custom je imel vso elektronsko pomoč za držanje smeri, samodejni tempomat, opozorila glede zaviranje in ostalih neprijetnosti so vključena. Od dodatkov, ki jih nismo preizkusili, ima Ford v svoji ponudbi tudi elektronsko notranje ogledalo s kamero na zadnjih vratih.
Elektrika? Morda najtežji del testa. Ob polni bateriji smo dosegli teoretičnih 315 kilometrov. Kar je precej blizu tovarniških podatkov. Baterija je premogla 64 kWh, kar ni neskončno veliko. Večina vožnje je potekala v običajnem mestnem prometu z veliko rekuperacije in v času, ko klimatska naprava ni bila potrebna ves čas. Ford ponuja tri električne agregate, manjšega z močjo 100 kW, srednjega s 160 kW in večjega z 210 kW. V mestu se tudi s 100 kW različico prevažate zelo učinkovito.
Poraba energije je, jasno, odvisna od načina vožnje. Tu so med dostavniki zagotovo razlike, pri manj strogih podjetjih in veliko voznikih bo poraba izjemno visoka, saj elektrika ponuja navorsko lepe zmogljivosti. Drugo skupino predstavljajo preračunljivi lastniki, ki vozijo sami. Z nekaj previdnosti ste lahko pod 20 kWh/100 km. Seveda ne pri polno obremenjenem etransitu ali pri veliko avtocestnih kilometrih.
Za specifične uporabnike
Je etransit dostavnik, ki utegne spremeniti pogled na električne dostavnike? Oblikovno in uporabno je natančno to, kar si uporabniki (pri Fordu jim pravijo Ford Pro kupci) želijo. Z novimi tehnologijami ponuja polno udobje in še več. V kombinaciji z uporabnim, a ne pretirano mišičastim agregatom prinaša tudi uporaben doseg brez neskončno velike in drage baterije. Vseeno ni odgovor za dolgoprogaše, ki se ne bi ustavljali na hitrih polnilnicah. Zmore zelo hitro polnjenje do 125 kW in pol ure ni preveč za malico. Zakaj kupiti etransita customa? Oblikovno in prostorsko vam ne moremo pomagati, tudi si morate svoje mnenje ustvariti sami. Pri ostalih elementih ta ponuja uporabno moč, prijetno vožnjo, prednosti elektrike v smislu dostopa v nekatera tuja mestna jedra ali tiho dostavo ponoči. Za vsa podjetja, ki že imajo električno polnilnico, predstavlja eleganten prehod na bolj predvidljiv in velikokrat manj finančno obremenjujoč način nabave energije za transport. Ta niša, z dodatnimi prednostmi in ugodnostmi ekološkega transporta, morda ostaja nekaterim neodkrita. Če temu dodam še Fordovo podporo v smislu manj zahtevnega servisiranja in ugodnosti ponudb financiranja ter široko paleto možnosti, lahko v njem vidimo zmagovalca.