Kolesar je najbolj ranljiv - ne glede na prednost

Slovenija
, posodobljeno:

Prav zaradi nevarnosti, ki se jim je izpostavljal na cestah, je izkušeni cestni in gorski kolesar ter evropski prvak 24-urne gorsko kolesarske dirke Uroš Breški iz Nove Gorice pred leti prodal cestno kolo in se preusmeril v gorsko kolesarstvo. Pravi, da bi moral vsak kolesar sam pri sebi oceniti, na katere ceste je varno iti in na katere ne.

Število kolesarjev se iz leta v leto povečuje, srečanj med njimi in avtomobilisti je vse več in za sobivanje na cestah je pomembna strpnost z obeh strani.
Število kolesarjev se iz leta v leto povečuje, srečanj med njimi in avtomobilisti je vse več in za sobivanje na cestah je pomembna strpnost z obeh strani. Leo Caharija

PRIMORSKA >“Konec koncev obstajajo tudi manj prometne ceste in še bolj varne makadamske poti. Na nekatere ceste niti slučajno ne bi zapeljal,”pravi Uroš Breški.

Imajo kolesarsko stezo, pa silijo na cesto

Ena takih je po njegovem soška cesta. “Od Solkana naprej se vije kolesarska steza, številni kolesarji pa se kljub temu gnetejo z avtomobili po cesti, na kateri se nimajo kam umakniti. Tudi če ima kakšno pomanjkljivost, je ob taki cesti vsekakor pametneje voziti po kolesarski stezi. Zaradi nekaj metrov slabše urejene steze pa tako raje nastavljajo glavo na pladenj,” pripoveduje o, za kolesarje nevarnem, odseku.

Na kolo tudi pijani

V nacionalni akciji za večjo varnost kolesarjev so policisti maja letos odkrili 1021 kršiteljev, 594 kolesarjev so kaznovali, 427 pa jih le opozorili. Obenem so 881 kolesarjev preizkusili z alkotestom in ugotovili, da jih je 76 vozilo vinjenih.

Sicer tudi Breški opaža, da so kolesarske steze pogosto napačno načrtovane in zato nevarne. Prečkajo namreč številne uvoze in izvoze, zaradi česar so kolesarji izpostavljeni več nevarnostim. “V nekaterih primerih je morda res bolje voziti po cesti. Če pa so dobro načrtovane in urejene, so vsekakor edina pametna izbira za kolesarje,” pripoveduje iz svojih izkušenj.

Kolesarje hitro pregledajo

Tudi vzporedna vožnja dveh kolesarjev po cestah, kar je v nekaterih zahodnoevropskih državah dovoljeno, se mu ne zdi sporna, kvečjemu varnejša, ker vozniki avtomobilov kolesarje tako laže prehitijo. “Najprej morajo za njimi upočasniti, potem pa imajo bistveno krajšo razdaljo za prehitevanje. Če pa vozijo drug za drugim, številni vozniki niti ne zmanjšajo hitrosti,” je povedal.

Več nesreč zakrivili sami

Na cestah koprske policijske uprave se je lani zgodilo 47 nesreč, v katerih so bili vpleteni kolesarji, 15 nesreč so zakrivili sami, v ostalih primerih pa so bili žrtve drugih voznikov. V lanskih nesrečah se je hudo poškodovalo osem kolesarjev, laže pa 25. Letos se je zgodilo 37 nesreč z udeležbo kolesarjev, eden je umrl, eden se je hudo poškodoval, 25 pa jih je odneslo z lažjimi poškodbami. Kar 22 letošnjih nesreč so zakrivili kolesarji sami.

In tudi najhujšo nesrečo na kolesu je Breški doživel na cesti. Voznik z avtom ga je 300 metrov od doma spregledal in zbil, zaradi zloma gležnja pa je Breški okreval dobre tri mesece. “Ampak po mojem je šlo za splet okoliščin. Danes smo ljudje polni skrbi, na cesti so sence ... in voznik lahko spregleda kolesarja,” je sklenil.

Inšpektor koprske policijske uprave Peter Leban pojasnjuje, da lahko kolesarji vozijo po kolesarskem pasu ob cesti ali kolesarski stezi, kjer posebnih površin za kolesarje ni, pa morajo voziti ob desnem robu ceste. “Seveda morajo med vožnjo upoštevati in spoštovati tudi vsa pravila in predpise, ki veljajo za vse voznike. Ne smejo pa voziti eden ob drugem, na kolesu ne smejo voziti sopotnikov ali večjih predmetov, ki bi jih ovirali pri vožnji. Prav tako je prepovedana vožnja v nasprotno smer, ponoči in ob zmanjšani vidljivosti pa morajo uporabljati luči,” je poudaril Leban.

Uroš Breški

izkušeni kolesar

“V nekaterih primerih je morda res bolje kot po kolesarskih stezah voziti po cesti. Če pa so kolesarske steze dobro načrtovane in urejene, so vsekakor edina pametna izbira.”

Najbolj pogoste poškodbe glave

Ker nimajo smerokazov, morajo kolesarji spremembe smeri vožnje nakazovati z roko, pri prečkanju ceste na prehodu za pešce morajo razjahati kolo in se preleviti v pešce, kjer ob prehodih poteka urejena kolesarska steza, pa morajo paziti predvsem na voznike avtomobilov in tudi pešce. Čeprav je čelada obvezna le za mladoletne kolesarje, policija priporoča tudi starejšim, da se na vožnjo ne odpravijo brez nje. “Poškodbe glave so pri kolesarskih nesrečah namreč najbolj pogoste,” pravi Leban.

Enaka pravila kot za kolesarje veljajo tudi za voznike mopedov in skuterjev, katerih najvišja hitrost ne presega 25 kilometrov na uro. Za motorne skiroje, hoverborde, rolerje, rolke, skejte in invalidske vozičke, ki sodijo v kategorijo posebnih prevoznih sredstev, pa veljajo druga pravila. S temi vozili lahko namreč vozimo le po pločnikih, površinah za pešce, na kolesarskih poteh in območjih za pešce. “Vožnja s temi vozili je v vsakem primeru prepovedana na cestah oziroma vseh površinah za vožnjo motornih vozil,” je sklenil Leban.

76

pijanih kolesarjev so policisti spravili s ceste v letošnjem maju

Makadamske poti so za kolesarje varnejše kot obremenjene 
prometnice.
Makadamske poti so za kolesarje varnejše kot obremenjene prometnice.Nace Novak
S skiroji ne smemo voziti po površinah, ki so namenjene motornim 
vozilom.
S skiroji ne smemo voziti po površinah, ki so namenjene motornim vozilom.STA