Kot jara kača se vleče sprejemanje DPN za avtocesto Postojna-Jelšane
Kot jara kača se vleče sprejemanje državnega prostorskega načrta (DPN) za avtocesto Postojna-Jelšane. Nezadovoljstvo nad zavlačevanjem je v nedavnem intervjuju za PN izrazil bistriški župan Gregor Kovačič, o DPN pa je stališče sprejel tudi pivški občinski svet.
PIVKA > Pivški svetniki so na korespondenčni seji sprejeli stališče glede priprave državnega prostorskega načrta za avtocesto Postojna - Jelšane.
Občina Pivka vztraja pri nasprotovanju tako imenovani vijolični varianti trase in podpira izključno modro varianto, ki poteka bistveno bolj odmaknjeno od naselij.
Avtocesta je sicer v načrtih že zelo dolgo in tudi če bi postopke pospešili, tega 38-kilometrskega odseka verjetno ne bo še desetletje.
Odločitve še vedno ni na obzorju
Pivški občinski svet je opozoril, da se priprava DPN za ta pomemben prometni projekt vleče že več kot dve desetletji. Kljub dolgotrajnim postopkom še vedno ni sprejeta ustrezna rešitev. Takšna dolgotrajnost kaže na pomanjkanje učinkovitosti in odločnosti pri umeščanju ključne infrastrukture v prostor. Posebno pozornost so svetniki namenili trasi vijolične variante, ki bi potekala tik ob naselju Neverke. Občina je že septembra 2022 uradno predlagala njen odmik, kar je bilo večkrat znova izpostavljeno, tudi na usklajevalnih sestankih z državnimi organi aprila in decembra 2024. A pristojne institucije na predloge in pomisleke lokalnega okolja niso ustrezno odgovorile.
V nadaljevanju sklepa občinski svet ugotavlja, da glede na neodzivnost državnih institucij za zmanjšanje Območja omejene in nadzorovane rabe Poligona 208 (cona z radijem 2500 metrov od poligona za usposabljanje za ravnanje z neeksplodiranimi ubojnimi sredstvi) oz. umeščanje avtoceste na njegovem zunanjem robu območja ni izvedljivo. Čeprav se znotraj omenjenega območja že nahajajo naselje Volče, proizvodni objekti Pivke d.d., železniška proga Pivka - Divača ter trasa bodoče železnice, ki se v prostor umešča z DPN, in čeprav se fizično varovanje med aktivnostmi na Poligonu 208 trenutno izvaja na razdalji približno 1300 metrov od središča aktivnosti, se zaradi umika trase avtoceste iz tega območja to zdaj pomika proti naselju Neverke.
V sklepnem delu stališča občinski svet poudarja: “Zaradi večje oddaljenosti od naselij je modra varianta edina primerna rešitev. Občinski svet Občine Pivka pričakuje, da bodo pripravljavci DPN to stališče občine nedvoumno upoštevali.”
Obravnava tematike se je nadaljevala na podlagi predstavitve zaključkov študije variant predinvesticijske zasnove, ki jo je župan Robert Smrdelj svetnikom predstavil že 29. maja na 18. redni seji občinskega sveta.
Dogovarjanje se vleče od leta 2013
Avtocesta je sicer v načrtih že zelo dolgo in tudi če bi postopke pospešili, tega 38-kilometrskega odseka verjetno ne bo še desetletje. Vlada je sklep o pripravi DPN za povezavo primorskega kraka avtoceste z mejnim prehodom Jelšane prvič sprejela leta 2013, leta 2020 ga je nadomestila z novim, ki dopušča načrtovanje samo v “koridorju Postojna”. Po takrat zastavljeni časovnici naj bi avtocestno sago zaključili v sedmih letih, a se je medtem ponovno zamaknila.
Možnost, da bi DPN sprejeli do konca tega leta, kot je bilo mišljeno pred dvema letoma, seveda ni več. Šele zatem lahko sledi izdelava projektne dokumentacije, odkupi nepremičnin, pridobitev okoljevarstvenega soglasja in pravnomočnega gradbenega dovoljenja. V resoluciji o nacionalnem programu razvoja prometa je gradnja predvidena po letu 2030.
Po predlogu županov postojnske, pivške in bistriške občine je bila pred časom izdelana preveritev priključitve nove avtoceste na obstoječo A1 pri Hruševju oziroma nato skozi več faz šestih osnovnih variant. Kot edini potencialno primerni sta se izkazali dve varianti, in sicer Postojna 4A in Postojna 45. Obe varianti se na obstoječo avtocesto A1 priključujeta v bližini počivališča Studenec, točneje med naseljema Grobišče in Orehek. Za lokalno skupnost je sprejemljivejša zahodnejša optimizirana trasa Postojna 45 (t.i. modra), ki bi med Pivko in Postojno potekala zahodno od naselij v predorih, medtem ko bi 4A potekala preblizu naselij Slavina, Selce, Kal, Ribnica ...