Črpalko imamo, tovornjaka še ne

Srednja Primorska
, posodobljeno:

V Sežani so včeraj odprli prvo stacionarno polnilnico utekočinjenega zemeljskega plina (UZP ali LNG) za tovornjake pri nas. Gre za gorivo, ki je v prevozništvu alternativa dizlu in ga - ker povzroča manj izpustov - spodbuja EU. A za zdaj nova črpalka ne bo zelo privlačna za prevoznike, ki že uporabljajo UZP, saj je cena plina precej višja kot v Italiji in na Hrvaškem. Bremenijo jo visoke dajatve.

 Z utekočinjenim zemeljskim plinom iz polnilnice v Sežani so 
napolnili tovornjak podjetja Autamarocchi.
Z utekočinjenim zemeljskim plinom iz polnilnice v Sežani so napolnili tovornjak podjetja Autamarocchi. Helena Race

SEŽANA > Kilogram zemeljskega plina, ohlajenega na -162 stopinj Celzija, na novi polnilnici v Sežani stane 0,95 evra. V Italiji prevozniki zanj plačujejo od 0,65 do 0,69 evra.

“Cena je zelo odvisna od dajatev, ki so pri nas žal precej višje kot pri sosedih. Na Hrvaškem dajatev za plin za pogon sploh ni, v Italiji znašajo 20 evrov na tono plina, pri nas pa 190 evrov na tono. Slovenija ima štiri davke na plin: trošarino, eko takso, prispevek za obnovljive vire in še enega. Višina teh dajatev bo odigrala ključno vlogo pri tem, ali se bo UZP pri nas prijel ali ne,” pravi Mitja Štoka, direktor področja za utekočinjen zemeljski plin pri Butan plinu.

1500 kilometrov z enim polnjenjem

Utekočinjen zemeljski plin (UZP oziroma LNG) je zemeljski plin, ki je ohlajen na -162 stopinj Celzija, zaradi česar se iz plinastega stanja spremeni v tekočino. S tem se njegova prostornina za 600-krat zmanjša in omogoča shranjevanje velikih količin v majhnih rezervoarjih. Tovornjak, ki ga poganja UZP, lahko z enim polnjenjem prevozi do 1500 kilometrov. Sežani najbližja polnilnica za tovornjake je v Italiji v Padovi. Pri nas pa imajo eno mobilno polnilnico na UZP v Ljubljani.

Kljub trenutni obremenitvi plina Štoka verjame, da bo vlada sledila usmeritvi EU, ki spodbuja gradnjo polnilnic. Projektu Butan plina SiLNG, ki je vreden 2,5 milijona evrov, in v sklopu katerega bodo poleg sežanske zgradili še polnilnico v Ljubljani in na Reki, je EU namenila kar polovico denarja. “S tem uresničujemo evropsko strategijo za promet, to je razogljičenje evropskega prometa. Strategije je živa, tu jo implementirajo in verjamem, da bo zaradi tega življenje v EU bolj kakovostno,” je na včerajšnji otvoritvi dejala evropska komisarka za promet Violeta Bulc.

Generalni direktor Butan plina Tomaž Grm pa je pozval: “EU sporoča, da je plin alternativa na poti do prijaznejšega tovornega in ladijskega prometa. Želimo pa, da to prepozna tudi nacionalna politika in prevoznikom omogoči konkurenčnost.”

190 evrov na tono plina znašajo dajatve v Sloveniji,

20 evrov pa v Italiji.

A za zdaj vlada o obdavčitvi UZP ni še nič rekla. “Tudi cenam se bomo morali posvetiti, čeprav je to področje ministrstva za finance, in doseči dogovor, da zagotovimo ustrezno nižjo trošarino. V okviru priprave strategije smo začeli govoriti o tem, zdaj je v pripravi akcijski načrt in računamo, da bo v roku meseca ali dveh to obravnavano na vladi,” je napovedal minister za infrastrukturo Peter Gašperšič.

Strategija uvajanja alternativnih goriv, ki jo je vlada sprejela lani jeseni, sicer predvideva, da bo do leta 2030 v Sloveniji registriranih več kot 4000 tovornjakov na UZP. Trenutno ni še nobenega. Prve tri, ki naj bi na ceste zapeljali spomladi, je naročilo podjetje Klemen transport iz Mengša. O registraciji tovornjaka v Sloveniji razmišljajo tudi v podjetju Autamarocchi iz Italije, ki ima podružnico tudi v Sloveniji, in že ima 20 tovornjakov na UZP, še 20 pa naročenih.

Nakup tovornjaka na UZP je precej dražji od dizelskega, a minister Gašperšič je napovedal: “Navezali smo že stik z gospodarsko ter obrtno zbornico in sekcijo za transport. Predlagali bomo, da skupaj z eko skladom predvidimo spodbude za nakup vozil na UZP.”

Tako so gumb, ki je sprožil prvo polnjenje rezervoarja 
tovornjaka na UZP na črpalki v Sežani stisnili (z leve) Tomaž 
Grm, sežanski župan Davorin Terčon, Violeta Bulc in Peter 
Gašperšič.
Tako so gumb, ki je sprožil prvo polnjenje rezervoarja tovornjaka na UZP na črpalki v Sežani stisnili (z leve) Tomaž Grm, sežanski župan Davorin Terčon, Violeta Bulc in Peter Gašperšič. Helena Race