Pretrgana vez med mestom in Krasom

Pri sosedih
, posodobljeno:

Petletno mirovanje tramvaja predstavlja ekonomsko izgubo, ki je po mnenju večine openskih trgovcev ne bo mogoče nadomestiti. Dela na progi potekajo prepočasi in že se širi glas o političnih izbirah in namernem preziranju tržaškega Krasa.

Del proge, na kateri potekajo dela.
Del proge, na kateri potekajo dela.FOTODAMJ@N

OPČINE > Ta teden je minilo pol desetletja od tistega usodnega dne, ko je tramvaj številka 405 okrog 8.45 trčil v dvojčka 404, ki je bil na poskusni vožnji. Po sobotnem dopoldanskem sprehodu po Opčinah smo v pogovorih s trgovci, gostinci in mimoidočimi ugotovili, da se odsotnost tramvaja še danes zelo pozna.

“Politiki se ne potrudijo”

Ob prihodu na Opčine si je po polurni vožnji marsikateri potnik privoščil pijačo v kavarni Alla Tramvia in kupil časnik v bližnji trafiki. “K nam je prihajalo med 30 in 40 odstotkov potnikov, ki so izstopali s tramvaja. Morda naša trgovina še najbolj občuti njegovo mirovanje,” pravi upravitelj Michele Mattera.

Michele Mattera v trafiki

Stalnih gostov pa ni izgubil. Openci Nico, Mario in Sergio vsak dan sedejo k mizi in s kavo v roki opazujejo, kako tramvaj miruje na postaji. “Naši politiki se ne trudijo. Tramvaj mora biti simbol Trsta. Ni sprejemljivo, da se zadeva vleče toliko let. V drugih mestih so tramvaji dodana vrednost in občine vlagajo v trajnostno mobilnost,” pravi Nico, “morda pa zamuda pri obnovi ni le posledica slabe izbire izvajalca,” pravi Mario. Sergio se je s tramvajem peljal vsak dan: “Govorijo o zračnih gondolah, ko bi morda bilo bolje, da se resno posvetijo popravilom tramvajske proge.”

Nico, Mario in Sergio sedijo pred postajo.

Openski trgovci se že pet let počutijo popolnoma odrinjene od tržaškega turističnega dogajanja. “Pravi se, da turizem - če odvzamemo obdobje pandemije - v Trstu narašča. V tej rasti nismo soudeleženi,” je povedala Marta Fabris iz zlatarne Malalan, le nekaj metrov stran od postaje. “Tramvaj je pripeljal obiskovalce na Opčine in jih odpeljal v Trst. Še danes ga iščejo, saj nikjer ni zapisano, da ne vozi. Iz Slovenije in Avstrije se pripeljejo do nas. Avto bi radi parkirali na Opčinah in se s tramvajem odpeljali v mesto. Sprašujejo za vozni red, ki ga žal ni. Ob naslednjem obisku pa se na Opčinah več ne ustavijo,” je potožila in se spomnila seje vzhodnokraškega rajonskega sveta, ko je na obisk prišla tržaška občinska odbornica Luisa Polli. Opravičevala se je zaradi povišanja tarif za pristojbino za ravnanje z odpadki Tari “in dejala, da je stroškov več, ker je v Trstu več turistov, ki proizvajajo odpadke. Iz svojega turističnega načrta pa nas je občina popolnoma odpisala. To je paradoks,” je dodala Marta Fabris.

Marta Fabris v zlatarni Malalan

“Simbol, ki ga domačini pogrešamo”

Gostinci so najbolj občutili prekinitev zgodovinske povezave s Trstom.

Poletne obiskovalce, ki so kolo obesili na tramvaj in se pripeljali na Kras, pogrešajo v gostilni Max na Dunajski cesti, kjer je upraviteljica Massimiliana Gustin zabeležila 20-odstotno izgubo med junijem in septembrom: “Ne verjamem, da želi občina odrezati Opčine iz tržaškega vsakdana. Mislim pa, da so bila pogajanja pri izbiri izvajalcev del vodena zelo površno.” Povprečno dvajset strank vsakih dvajset minut - po voznem redu - pa je izgubila kavarna Vatta, pravi upravitelj Franco Grabar: “Prekinitev storitve ni politična izbira, ampak rezultat nesposobnega upravljanja.”

Openc Marcello Presser trdi, da Opčine niso pretrpele večjih posledic zaradi mirovanja tramvaja. Sam se je sicer večkrat peljal po razgledni progi in ga zato pogreša: “Večjih ekonomskih posledic, po mojem mnenju, ni bilo. Saj se ljudje niso pripeljali na Opčine, da bi šli po nakupih. Vsi smo sicer izgubili simbol našega ozemlja, atrakcijo za turiste, ki jo domačini pogrešamo.”

Izvajalec del kopičil zamudo
Obnovitvena dela na tramvajski progi naj bi potekala po zastavljenih načrtih, po avgustovskih dopustih naj bi podjetje La Vitale One iz Caserte prejelo še zadnji gradbeni material za dokončanje del. Konec avgusta bo nato Občina Trst lahko povedala, kdaj bo projekt prenove, ki se vleče kot jara kača, zaključen.
To so povedali pristojni na občinskem oddelku za infrastrukturna dela, ki so imeli v zadnjih mesecih z izbranim izvajalcem del vse prej kot lahko delo. To že od vsega začetka ni izpolnjevalo pogodbenih pogojev. Na plan so prišle tudi projektne pomanjkljivosti, ki jih je bilo treba odpraviti. Zaradi vseh nevšečnosti se je termin za dokončanje del nenehno izmikal. Spomnimo, da je prvi termin zapadel že 14. januarja letos.
Takrat je izvajalec del na pristojne občinske oddelke poslal prošnjo za 120-dnevno podaljšanje roka. V utemeljitvi so navedli dva razloga: slabo jesensko vreme in slabe epidemiološke razmere. Zaradi neizpolnjevanja pogodbenih pogojev je Občina Trst podjetju zagrozila s prekinitvijo pogodbe, a na koncu so pogodbo vendarle podaljšali. A ne brez težav. Izvajalec je ostal, “ladjo” pa je iz protesta zapustil vodja del, tržaški inženir Roberto Carollo, ki se je naveličal kopičenja zamude in sodelovanja s podjetjem, ki se je projekta lotilo tako površno. Ob takratni priložnosti je Carollo kritično dejal, da so ga najeli za obdobje 120 dni, kar izvajalec del ni bil sposoben spoštovati.
In ko so delavci končno spet začeli prenavljati progo, so z vseh strani začele deževati kritike, da nove tračnice postavljajo brez logike. Poznavalci železniške infrastrukture so ponavljali, da je na tako pomembnem gradbišču veliko premalo delavcev. Zmedo naj bi povzročalo tudi nenehno preskakovanje z enega konca na drug konec gradbišča. V zadnjih tednih naj bi na gradbišču zavladal red. Ko bodo delavci končali z gradbenimi deli, pa se tramvaj še ne bo takoj vrnil na progo. O tem bo namreč moral odločati ministrski organ Ustif, ki izdaja uporabniška dovoljenja. Kolesje rimske birokracije pa je vse prej kot hitro. sč, pd

Turisti, čeprav redki, še pridejo na Opčine, “številnih gospe, ki so se pripeljale do nas s tramvajem in prišle po nakupe, na sladoled, kosilo ali večerjo, že dolgo ni videti. Njihov doprinos morda ni bil odločilen za razvoj vasi, je pa bil eden od dejavnikov, ki so ustvarjali trg in teh je danes vedno manj,” je povedala Nadia Bellina, predsednica konzorcija Centro in via - Skupaj na Opčinah in upraviteljica trgovine z obutvijo Roberta v Proseški ulici.

Veliko strank je zaradi petletnega mirovanja izgubil Mario, znani senegalski poulični prodajalec najrazličnejših potrebščin: “Prepričan sem in upam, da bo del kmalu konec. Izgubil sem več kot 50 odstotkov dnevnega dobička.”

Ali se je občini spodrsnilo?

Stalne stranke z Dunaja in iz Gradca sprejema trgovina darilnih artiklov Viviana v Narodni ulici, ki sicer ni utrpela velikih izgub zaradi pomanjkanja tramvaja. “Ko pa sem se z njim peljala, je bil vedno poln domačinov in turistov,” pravi Alenka Križnič, ki je kakemu tramvajskemu turistu le postregla s krožnikom s poslikavo Miramarskega gradu. Križničevi se zdi, da dela na progi potekajo prepočasi, če sploh potekajo: “Premalo je delavcev in morda se ne potrudijo ravno.”

“Težko verjamem, da se je županu Robertu Dipiazzi spodrsnilo pri izbiri podjetij, ki se ukvarjajo z obnovo proge in pri celotni zadevi. Saj je podjetnik in točno ve, kako se je treba v tem svetu premikati,” je dejal Renato Štokelj, upokojeni zdravnik, ki meni, da se je gospodarska slika, odkar tramvaj miruje, na Opčinah poslabšala za najmanj 25 odstotkov.

Renato Štokelj

“Pretrgala se je vez med Opčinami in Trstom,” pravi Igor Zobin, glasbenik, ki rad obišče vas na Krasu in se je večkrat peljal s tramvajem, “saj je pogled, ki se na Trst odpira med vožnjo, edinstven”.

Likovni umetnik Fulvio Cazzador, ki ima svoj atelje v Narodni ulici, je v teh petih letih najbolj opazil pomanjkanje tramvaja v dneh, ko se v središču mesta pripravljajo na Barcolano in se pred njegovo izložbo ustavi veliko ljudi: “Tako bi bilo verjetno tudi zdaj, če bi povezava delovala, ko na nabrežju pristajajo ladje za križarjenje. Morda bi se potniki radi pripeljali z modrim vlakcem do nas.”