Soča terja previdnost in informiranost
Po prvomajskih praznikih, zlasti pa proti koncu maja, bo Soča oživela. Prek poletja postane podobna avtocesti z množico raftov, ki organizirano prevažajo potnike, poleg tega prihaja množica kajakašev, ki se v reko spuščajo individualno. Reka navdušuje z lepoto in izzivi, njen hudourniški značaj in stalno spreminjanje pa terjajo dobršno mero previdnosti in seznanjenost z aktualnimi razmerami.

POSOČJE > Ker je v gorah še veliko snega, bosta Koritnica in Soča zelo vodnati vse do poletja. Visoka voda terja več previdnosti in dobro obveščenost o morebitnih ovirah. Ni pa nujno, da višji vodostaj predstavlja večje tveganje. Določeni odseki so za plovbo pri visoki vodi manj zahtevni, so pa tudi odseki, ki so najbolj zahtevni in zahrbtni pri nizki vodi.
Obvezen ogled spletne strani soca-plovba.si
Tri posoške občine plovbo urejajo z odlokom o določitvi plovnega režima na Soči in Koritnici, medobčinska uprava skrbi za njegovo izvajanje. V tem sklopu deluje spletna stran soca-plovba.si, ki je vir informacij o pasteh na reki.
Na javnem razpisu medobčinske uprave izbrana družba Stritih, v kateri je povezanih enajst športnih agencij, je pregledala plovne poti in naredila evidenco ovir, ki jih odstranjujejo. Nikoli ne bo možno odstraniti vseh, ker je Soča živa hudourniška voda in ne betonski kanal. “Kot vsako zimo so tudi letos visoke vode nanesle drevesa, ponekod so bregovi spodjedeni s podrtimi drevesi. Vse to postopoma odstranjujemo,” pojasnjuje Stritih. Kot pravi, redno pregledujejo tudi komercialno manj zanimive odseke in spletno stran stalno dopolnjujejo.
Trenutno z opisom in fotografijo opozarjajo na več kot 30 potencialno nevarnih lokacij. V nekaterih športnih agencijah menijo, da skrbniki spletne strani pretiravajo, da je pravzaprav vse prepredeno z opozorilnimi znaki, čeprav stanje na reki ni bistveno drugačno, kot vsako pomlad. Sprašujejo se, ali s tem morda odganjajo potencialne goste. Za varnost je najbrž bolje opozorilo več, kot manj.
Organizirano je varno
V športnih agencijah soglasno poudarjajo, da je najbolj varna organizirana plovbe z izurjenimi vodniki z dolgoletnimi izkušnjami, ki poznajo vsak kotiček reke. Vse več obiskovalcev Soče se v skrbi za lastno varnost obrača nanje.
Redki so primeri, da bi se ljudje odločali za plovbo z lastnim raftom v lastni režiji. Tudi kajakaši se odločajo za varnejšo plovbo pod skrbnim očesom vodnikov, toda pri tem športu bo vedno tudi veliko individualistov. “Ob nakupu dnevne dovolilnice za pičle tri evre kajakaško znanje ni mogoče preverjati. Plujejo na lastno odgovornost, tako kot na lastno odgovornost ljudje hodijo po naravi, v hribe,” pojasnjuje Borut Nikolaš iz športne agencije Maya. “Dolžnost vsakega, ki se po Soči spušča v lastni režiji, je pridobitev čim več informacij o reki in o njenem vodostaju. To je zlasti pomembno po hujšem deževju ali neurju, ker takrat nastanejo nove ovire. Informacije dobijo na spletni strani, pri športnih agencijah ali pa v turistično informativnih pisarnah, Temeljito je treba premisliti, v kateri odsek naj bi se spustili glede na kajakaško znanje in izkušnje,” opozarja Nikolaš. Za osnovno znanje je primeren odsek med Kobaridom in Tolminom. Minimalne izkušnje so nujne za lažji odsek od vstopnega mesta pri Golobarski žičnici do Čezsoče. Bolj izkušeni plujejo med Boko in Srpenico I. Več znanja je treba imeti za odsek do Trnovega. Najbolj izkušeni plujejo med Otono in Kobaridom. Se zgodi, da kdo preceni svoje zmogljivosti in znanje in rine v odsek, ki mu ni dorasel. Takrat lahko nastanejo težave.
Pred Otono je Katarakt, v katerem je plovba strogo prepovedana, na kar opozarjajo informativne table na izstopno vstopnih mestih. Tam seveda nobena firma ne vozi. Se pa vanj občasno spuščajo najbolj izkušeni, ekstremni kajakaši.
Plovba pa mostarskem jezeru velja za nezahtevno, primerna je za začetnike. Na mestu je strogo opozorilo, naj kajakaši in kanuisti ne plujejo od sotočja z reko Idrijco po jezeru navzdol proti jezu. “Velja stroga prepoved, ker od tam dalje izstop iz jezera ni mogoč,” poudarja Nikolaš.
Težjih od 120 kilogramov ne sprejmejo
Organizirana plovba z raftom je pri ustreznem vodostaju varna, toda za goste na raftu veljajo nekatere omejitve. “Statistično gledano je plovba v organizacij gospodarskih družb veliko bolj varna, kot vožnja z avtomobilom. Ne glede na spreminjajočo in vse bolj strogo zakonodajo so rafti vedno varno vozili, ker so vodniki usposobljeni in prenašajo izkušnje drug na drugega. Kljub množici raftov se statistično gledano morda vsake tri leta obrne eden. Vse agencije, kijih je že okoli 70, vsako leto varno prepeljejo okoli 200.000 gostov,” pojasnjuje Goran Kavs iz športne agencije Soča Rafting.
Ugotavlja, da zadnja leta pri gostih zaznavajo problem prekomerne teže. “Težjega od 120 kilogramov na raft ne sprejmemo, ker bi ga naši vodniki res težko potegnili iz vode. Nekateri tega ne razumejo, menijo, da so sposobni. Toda ne smemo se izpostavljati nesreči. V mejnih primerih odloča tehtnica in indeks telesne mase,” je odločen.
Kavs je uvedel komercialno dejavnostjo soteskanje v potoku Sušec. Gre za fizično bolj zahtevno dejavnost, ki na organiziran način ni nevarna. Sušec je varen tudi ob visokih vodah, saj je iz soteske možno izstopati.
Vodniki imajo s seboj osnovne pripomočke za primer zdravstvenih težav. Prav bi jim prišli defibrilatorji.