Napovedana odpuščanja v šempetrski družbi Mahle kažejo na velike težave v avtomobilski industriji v Evropi

“Situacija v Mahleju je resnejša, kot se zdi na prvi pogled. Ker ni težava v samem podjetju, v ceni elektrike ali plačah, temveč v pomanjkanju naročil in v avtomobilski industriji v Evropi, ki je v velikih težavah,” je povedal minister Matjaž Han, ki se je včeraj sestal z upravo in predstavniki zaposlenih v šempetrski družbi Mahle. Ta namerava prihodnje leto ukiniti več kot 600 delovnih mest.

Zaposlene  je napoved o odpuščanju  šokirala. Foto: Luka Carlevaris
Zaposlene je napoved o odpuščanju šokirala. Foto: Luka Carlevaris

ŠEMPETER PRI GORICI >

“Imam mešane občutke,” je po včerajšnjih pogovorih z upravo šempetrske družbe Mahle Electronic Drives in vodstvoma sindikata ter sveta delavcev začel gospodarski minister Matjaž Han in pripomnil, da je situacija še težja, kot si je predstavljal. “Na vprašanje upravi, kje je problem v državi, da je prišlo do te odločitve, ni bilo odgovora,” je dodal in pristavil: “Elektrika ni problem, davki niso problem, problem je v trgu, v razmerah v Evropi, v pomanjkanju naročil in prepočasnem prilagajanju celotnega trga na elektrifikacijo avtomobilov,” je povedal.

Golob sklical sestanek

Zaradi dogajanja v podjetju, ki v Sloveniji zaposluje več kot 2000 ljudi, je premier Golob za ta petek sklical tudi sestanek s predstavniki slovenske avtomobilske industrije. Na njem naj bi analizirali trenutno stanje in izzive, ki vplivajo na prihodnost slovenskega avtomobilskega sektorja, so prek družbenega omrežja X sporočili iz kabineta predsednika vlade.

Napoved največjega zaposlovalca na Goriškem, da namerava prihodnje leto v sklopu “optimizacije organizacijske strukture” s ciljem večje učinkovitosti ukiniti 340 delovnih mest, zaradi selitve dela proizvodnje (alternatorjev in e-kompresorjev) v Bosno in Hercegovino ter na Madžarsko pa še 270, je zaskrbljujoča, je priznal minister in napovedal, da bo ministrstvo za gospodarstvo vsakodnevno v stiku tako s sindikati kot tudi z upravo družbe. “Ključno je, da se nobena dokončna odločitev ne sprejme, dokler ne pride do dogovorov med sindikati in upravo. Zelo pomembna bo časovna dimenzija odpuščanja,” je še poudaril.

Po njegovem je pomembno tudi, da družba dolgoročno ostane v Šempetru. “Oni bodo tu še naprej razvijali vse električne motorje za električne avtomobile in vidijo firmo kot perspektivno firmo v Sloveniji. Po grafih, ki so nam jih pokazali, bo to podjetje v letih 2028 in 2029 spet imelo dobre rezultate.”

Dejan Sirk

predsednik sindikata v Mahleju

“Je dober občutek, da v teh težavnih razmerah nisi sam in prepuščen sam sebi. Zagotovili so nam, da se kadarkoli lahko obrnemo na ministrstvo.”

Predstavniki vodstva družbe včeraj niso stopili pred novinarje. Kot je pred dnevi za TV Slovenija povedal direktor Guntram Hass, so načrtovani ukrepi nujni, da bi v podjetju financirali prehod na področju elektrifikacije. “Število delavcev se bo res zmanjšalo, vendar načrtujemo, da bomo v petih letih v podjetje vložili 300 milijonov evrov, da bomo izpeljali projekt na področju elektrifikacije,” je povedal Hass.

Ni samo udarec za Goriško

“Ni problem v državi, temveč v tem, da se na ravni cele firme pripravljajo na nadaljnji razvoj. Zaradi tega me je bistveno bolj strah, saj nimam vajeti, kaj lahko naredim,” je še povedal minister in dodal, da je izguba takih delovnih mest velik udarec za Goriško, a v težavah ni samo Mahle, temveč več tudi druga podjetja v Sloveniji, ki so tako ali drugače povezana z avtomobilsko industrijo v EU.

Guntram Hass

direktor Mahle Electric Drives Slovenija

“Število delavcev se bo res zmanjšalo, vendar načrtujemo, da bomo v petih letih v podjetje vložili 300 milijonov evrov, da bomo izpeljali projekt na področju elektrifikacije.”

Na vprašanje, kaj lahko naredi država, je odgovoril, da mora bistveno več investirati v razvoj. Na ministrstvu so sicer že pred novico iz Mahleja za sredo sklicali sestanek večine dobaviteljev avtomobilskih delov. “Dogovorili smo se, da si damo 20 dni časa, da razmislimo o možnih rešitvah o tem, kaj lahko država naredi, da bo v podjetjih čim manj odpuščanja zaradi krize, ki je zajela avtomobilsko industrijo,” je še povedal.

Dobili kanček optimizma in občutek, da niso sami

V sindikatu so bili veseli ministrovega obiska. “Zadovoljen sem, da se je gospodarsko ministrstvo tako hitro odzvalo in organiziralo sestanek v Šempetru. Ministrstvo nam bo stalo ob strani in skušalo doseči, da bodo posledice ukrepov čim manjše,” je po sestanku povedal predsednik sindikata v Mahleju Dejan Sirk. Na to, kakšni bi lahko bili mehanizmi za to in kaj lahko naredi država, odgovora še ni. “Je pa dober občutek, da v teh težavnih razmerah nisi sam in prepuščen sam sebi. Zagotovili so nam, da se kadarkoli lahko obrnemo na ministrstvo.”

29

milijonov evrov je lani znašala čista izguba šempetrskega Mahleja

Predstavniki sindikata pričakujejo, da se bodo že ta teden srečali na pogovorih z vodstvom in da se bodo potem redno sestajali. “Uprava nam bo podrobneje orisala predvideno reorganizacijo in novo sistematizacijo delovnih mest, potem pa bomo še mi povedali svoje,” je dodal. Sirk je povedal še, da se bodo povezali tudi z nemškimi sindikati, in preverili, kakšni mehanizmi so pri njih na voljo v takih okoliščinah.

Po besedah predsednice sveta delavcev Mojce Plešnar so od ministrovega obiska pričakovali konkretne predloge, a čeprav teh niso dobili, jim je obisk ob splošnem slabem vzdušju v podjetju vlil nekaj optimizma, ”ker na začetku je bila to res grozna novica,” je dejala. Gre že za drugi val odpuščanj, potem ko so že spomladi napovedali zmanjšanje števila zaposlenih za 170 v tem letu. “To je težko, skoraj nepojmljivo za nas,” je povedala predsednica sveta delavcev, ki je sicer odnose z upravo ocenila kot konstruktivne in dodala, da jih je poslovodstvo seznanjalo s podatki o slabem poslovanju, vendar tako radikalne odločitve niso pričakovali.

Odziv GZS

“Podjetje Mahle ni edini, je pa trenutno največji pokazatelj težav slovenskega poslovnega okolja, na kar delodajalci vseskozi opozarjamo,” so včeraj sporočili iz Gospodarske zbornice Slovenije, kjer dodajajo, da podobne zaskrbljujoče novice prihajajo tudi iz drugih podjetij. “Prvi ukrep, ki ga mora vlada sedaj sprejeti, je zato zakon o stalni shemi skrajšanega delovnega časa. V nadaljevanju pa mora poiskati pot za razbremenitev celotnega gospodarstva,” so še sporočili.

Seznama še nimajo

V podjetju seznama presežnih delavcev še nimajo, odpuščali bodo tako zaposlene v proizvodnji kot v prodaji, komerciali, razvoju, logistiki in financah, smo lahko slišali včeraj. Plešnar upa, da se val odpuščanj v regiji ne bo širil, saj bodo s tem odpuščeni delavci lažje našli nove zaposlitve. V svetu delavcev si želijo rešitev, s katerimi bodo zadovoljni, tako delavci, ki bodo dobili odpovedi, kot podjetje v celoti. “Skupni cilj mora biti, da podjetje ostane in da bo imelo prihodnost,” je še povedala Mojca Plešnar. Eden od predlogov ukrepov je po njenih besedah tudi prehod na 36-urni delovnik, o katerem v podjetju že potekajo dogovori.

Napoved o odpuščanju v šempetrskem velikanu obžaluje tudi župan Občine Šempeter-Vrtojba Milan Turk. “Tovarna dobrih 60 let posluje v našem okolju in je za nas ponos. Pred temi spremembami je imela največ zaposlenih v zgodovini, skoraj 2000, nemški lastniki niso imeli namena ukinjati tovarne. Škoda je velika, ker bo moralo toliko ljudi iskati novo zaposlitev.”


Najbolj brano