Solkanski most naj bo na primeren način vključen in uvrščen v niz 
kulturnih prireditev v okviru projekta EPK GO! 2025.
Solkanski most naj bo na primeren način vključen in uvrščen v niz kulturnih prireditev v okviru projekta EPK GO! 2025. Foto: Sašo Dravinec

Multikulturnost solkanskega kamnitega mostu

7. Val

V Solkanu je most z največjim kamnitim lokom, čigar razpon meri 85 metrov. Most je vsekakor neizpodbitna ikona Solkana, brez katere si tega kraja ob Soči skorajda ne moremo predstavljati več. Je torej najprej “sukenska”, šele nato goriška in zatem slovenska tehnična znamenitost, ki je pomembna tudi v svetovnem merilu.

Dejansko je most vse to hkrati in še več od tega. Je univerzalna tehnična in kulturna dobrina, ki si jo lahko lasti celotna svetovna civilizacija. Zakaj? Zato ker so v solkanskem železniškem mostu čez Sočo združena mnoga znanja o umetnosti gradnje kamnitih mostov, ki jih je človeštvo razvijalo skozi tisočletja. In ta znanja so združeno kulminirala prav v projektu in izvedbi gradnje tega mostu, zgrajenega leta 1906, na Bohinjski železniški progi kot najtežjem delu druge železniške povezave tedanje prestolnice Dunaj s pristaniščem v Trstu. Paradoks zgodbe o postavitvi solkanskega železniškega mostu v kamnu je v tem, da so takoj po letu 1906 v glavnem gradili samo še armiranobetonske (ločne) mostove in kamen je kot gradbeni material pri gradnji velikih mostov po tem obdobju na hitro odkorakal v zgodovino in prepustil mesto vse cenejšemu in uporabnejšemu betonu.

In po spletu vseh pestrih zgodovinskih dogodkov, ki jih je Solkan doživel od vključno prve svetovne vojne naprej, ta most še vedno stoji. Najprej so si ga lastile avstrijske železnice, nato italijanske železnice (Ferrovie dello stato), za njimi tretji rajh, zavezniška uprava po končani drugi svetovni vojni, pa Jugoslovanske železnice in sedaj Slovenske železnice. Doživel je usoden trenutek, ko so med boji za Gorico na soški fronti avstrijski minerci zgodaj zjutraj 9. avgusta 1916 razstrelili veliki kamniti lok. Lok so obnovile italijanske železniške oblasti med letoma 1925 in 1927 in taisti kamniti lok kljub intenzivnim letalskim napadom zavezniških zračnih sil med drugo svetovno vojno stoji še danes.

Si želite prebrati celoten članek?

Hiter nakup z mobilnim telefonom - Dnevni dostop 1,99 EUR

Za nakup dnevnega dostopa do vseh spletnih vsebin pošljite SMS s ključno besedo PN1 na številko 4246.

Plačilo z mobilnim telefonom je omogočeno pri operaterjih Telekom, A1, Telemach, T2 in Bob. Po izvedenem plačilu boste prejeli aktivacijsko kodo, ki jo vpišete v polje spodaj ali na prijavni strani. Nakup je enkraten in ga ne bomo samodejno obnavljali.

Powered by 4EGI

Že imate aktivacijsko SMS kodo?

Vpišite SMS kodo, ki ste jo prejeli po izvedenem plačilu. Po uspešnem vpisu, osvežite stran in uživajte v branju.

ALI

Sklenite naročnino na digitalne vsebine Primorskih novic.
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.

Postanite naročnik
  1. Vsakodnevni dostop do zanimivih zgodb iz lokalnega in nacionalnega okolja.
  2. Podpora visokokakovostnemu novinarstvu.
  3. Dostopajte do vseh vsebin, kjerkoli in kadarkoli.