“Ženske se razcvetajo tudi na kvalitativni ravni ne samo na kvantitativni. Prej so pač ustvarjale in mogoče res nekatere niso bile tako kvalitetne ali pa so bile prezrte. Zdaj se 
njihova kvaliteta vidi tudi pri nagradah, a pot do kanona je še zmeraj enako dolga, kar me kot literarno zgodovinarko in teoretičarko jezi,” pravi dr. Alojzija Zupan Sosič.
“Ženske se razcvetajo tudi na kvalitativni ravni ne samo na kvantitativni. Prej so pač ustvarjale in mogoče res nekatere niso bile tako kvalitetne ali pa so bile prezrte. Zdaj se njihova kvaliteta vidi tudi pri nagradah, a pot do kanona je še zmeraj enako dolga, kar me kot literarno zgodovinarko in teoretičarko jezi,” pravi dr. Alojzija Zupan Sosič. Foto: Robert Balen

(INTERVJU) Dr. Alojzija Zupan Sosič: “Ženska hišni angel je varljiv stereotip, to je angel s cunjo in metlo”

7. Val

Z redno profesorico za slovensko književnost na Oddelku za slovenistiko Filozofske fakultete Ljubljana, literarno zgodovinarko in teoretičarko dr. Alojzijo Zupan Sosič, o konceptu nore ženske na podstrešju, manku avtoric v berilih in kanonu ter o uvedbi kvot pri literarnih nagradah.

Eva Mahkovic je v gledališkem listu ob predstavi Ta obraz Polly Stenham pisala o konceptu nore ženske na podstrešju. Taka je bila recimo Bertha Mason/Rochester iz romana Jane Eyre Charlotte Brontë, ki jo je na podstrešje zaprl mož. Ob tem, da je bila razglašena za noro, je bila še grda in debela, zažgala je hišo in se vrgla s strehe, beremo v romanu, in kot piše Mahkovic, so bile pisateljice 19. stoletja v duhu prevladujočega patriarhata svoje junakinje prisiljene uvrstiti v eno izmed dveh kategorij: angel oziroma svetnica in na drugi strani pošast. Je ta dihotomija tudi pri nas zaznamovala literaturo 19. stoletja?

“19. stoletje je seveda dolgo obdobje, zato je lažje kot o obdobju govoriti o smereh. Sistematično so se z ženskami kot pomembnim glavnim likom začeli ukvarjati v naturalizmu. Pri nas se je od moških avtorjev najprej nanje spomnil Fran Govekar, ampak on v romanu V krvi ženski ne da avtonomne podobe, to stori šele Cankar. Bil je prvi moški avtor, ki je postavil žensko za prepričljiv glavni lik v romanu. Od desetih romanov, ki jih je napisal, je ženska glavni lik v kar sedmih. V dekadenci in simbolizmu oziroma moderni se na literarnem in likovnem področju do skrajnosti stopnjuje in spoji opozicija stereotipa ženskosti iz krščanske tradicije, tj. svetnica in vlačuga, ali z drugimi besedami spoj Marije in Magdalene. Tudi v svetovni literaturi je običajno ženski lik, če je bil v glavni vlogi, končal na dva načina: s poroko ali smrtjo. Do smrti pa največkrat pridemo tudi z norostjo, ki jo omenjate. Življenje ženske in njena usoda sta nakazovala vse pasti oziroma zločine patriarhata. Zato je 'ženska zgodba' lahko za bralca tudi obremenjujoča, saj deluje depresivno. Ženska je namreč imela veliko težav, lahko je bila tudi bolna ali pa se je, da bi si izborila določene pravice, morala postaviti na mesto, od koder se je bojevala proti vsem, zato je seveda v očeh vseh ostalih delovala konfliktna.”

Si želite prebrati celoten članek?

Hiter nakup z mobilnim telefonom - Dnevni dostop 1,99 EUR

Za nakup dnevnega dostopa do vseh spletnih vsebin pošljite SMS s ključno besedo PN1 na številko 4246.

Plačilo z mobilnim telefonom je omogočeno pri operaterjih Telekom, A1, Telemach, T2 in Bob. Po izvedenem plačilu boste prejeli aktivacijsko kodo, ki jo vpišete v polje spodaj ali na prijavni strani. Nakup je enkraten in ga ne bomo samodejno obnavljali.

Powered by 4EGI

Že imate aktivacijsko SMS kodo?

Vpišite SMS kodo, ki ste jo prejeli po izvedenem plačilu. Po uspešnem vpisu, osvežite stran in uživajte v branju.

ALI

Sklenite naročnino na digitalne vsebine Primorskih novic.
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.

Postanite naročnik
  1. Vsakodnevni dostop do zanimivih zgodb iz lokalnega in nacionalnega okolja.
  2. Podpora visokokakovostnemu novinarstvu.
  3. Dostopajte do vseh vsebin, kjerkoli in kadarkoli.