Prihodnost trgovine: med izzivi in priložnostmi
Slovensko gospodarstvo se sooča z enim najzahtevnejših obdobij v zadnjih desetletjih. Leto 2024 je podjetjem prineslo stagnacijo prihodkov, ob hkratni rasti stroškov, v letu 2025 pa se trendi še slabšajo. Najbolj občutno to občuti trgovska panoga, kjer zaposlujejo več kot 120 tisoč ljudi - vsako peto delovno mesto v državi.

Trgovina je dejavnost, neposredno povezana s potrošniki, zato močno vpliva na vsakdanje življenje in širši razvoj.
Foto: Tzs; Trgovinska Zbornica SlovenijePredsednica Trgovinske zbornice Slovenije (TZS), mag. Mariča Lah, opozarja, da se dobičkonosnost podjetij zmanjšuje, stroški dela pa naraščajo bistveno hitreje od produktivnosti. Ob tem Slovenija ostaja med državami z najvišjimi davčnimi obremenitvami plač, kar pomeni, da zaposleni ob rasti stroškov ne čutijo ustreznega izboljšanja svojega dohodka.
Dodatne negotovosti prinašajo še administrativne ovire, geopolitični konflikti in nepredvidljive zakonodajne pobude - med njimi napoved obveznega izplačevanja božičnic, ki bi po mnenju TZS pomenila nerazumno obremenitev za številna podjetja. Kar 30% trgovskih družb je namreč že v letu 2024 poslovalo z izgubo. Vsekakor se strinjamo, da božičnica ostane prostovoljna, predlagamo pa, da se oprosti vseh dajatev.
Slovenija se vse pogosteje sooča tudi z odhajanjem podjetij in kadrov čez mejo, predvsem na Hrvaško, kjer so pogoji poslovanja ugodnejši. To pomeni izgubo delovnih mest z višjo dodano vrednostjo ter zmanjšanje prihodkov državnega proračuna.
Kljub težavam trgovina ostaja eden ključnih stebrov slovenskega gospodarstva. Ustvari tretjino vseh prihodkov gospodarskih družb, zaposluje več kot 124 tisoč ljudi ter prispeva k skupnosti preko sponzorstev, dobrodelnosti in kulturnih projektov. Poleg tega trgovci s konkurenco zagotavljajo cenovno dostopno hrano in kakovostne izdelke, kar neposredno vpliva na vsakdanje življenje ljudi.
Kako se lahko panoga odzove na naraščajoče stroške, cenovne pritiske, padanje samooskrbe ter izzive digitalizacije?
Dogodek, ki je v skoraj dveh desetletjih postal osrednji strokovni forum panoge, bo letos še posebej aktualen. Prva sekcija bo osvetlila preobrazbo trgovine z umetno inteligenco in digitalnimi orodji, med govorkami bo tudi Alessandra Bellini, nekdanja vodja poslovanja pri britanskem Tesco PLC. Druga sekcija bo ponudila vpogled v globalne trende in priložnosti, ki jih prinaša digitalna preobrazba, tretja pa bo izpostavila pomen motiviranih zaposlenih in ugleda trgovca.
Posebno težo bo imela tudi okrogla miza z ministrom za gospodarstvo Matjažem Hanom in vodilnimi predstavniki največjih trgovskih podjetij, kjer bodo razpravljali o vplivu geostrateških sprememb, dobavnih verig in cenovnih pritiskov na prihodnost panoge.
Konferenca ponuja priložnost za mreženje, izmenjavo dobrih praks in oblikovanje strategij za konkurenčno prihodnost trgovine v Sloveniji. V času, ko so izzivi vse večji, postaja povezovanje ključ do trajnostnega razvoja.