Spletni zaslužki in zloraba identitete zdravnikov

Med Venero in Marsom
, posodobljeno: 19. 09. 2025, 5:09

S posebnimi pilulami v enem tednu osem kilogramov manj. Z izjemno kremo po dveh tednih brez gub. S posebno tableto v nekaj dneh brez krvnih strdkov … Take in podobne obljube vsebujejo spletne objave z izjavami znanih zdravnikov in vse to nekatere napelje v nakup teh izdelkov po spletu. Cena je zasoljena, reklamacije nemogoče. In učinek teh izdelkov? Nikakršen ali celo zdravju škodljiv.

Na spletne prevare vseh vrst in oblik in na prevarante ter vdore v bančne račune, ko od naivnih ljudi izvabijo osebne podatke, nenehno resno opozarjajo policisti, bančniki, pravniki, mediji, informacijski pooblaščenec … Poudarjajo, naj ne nasedamo neznancem, ne sprejemamo klicev z neznanih (tujih) telefonskih številk, naj ne odpiramo sumljive spletne pošte z opozorili, da je nujno treba zamenjati bančni račun, in naj nikomur ne posredujemo pomembnih osebnih podatkov. Na delu so namreč pretkani prevaranti, ki skušajo ljudem ukrasti denar ter izrabljajo njihovo naivnost.

Veljavna zakonodaja zdravnikom z licenco, ki so sestavni del strokovne in javno dostopne zdravstvene mreže, prepoveduje vsakršno reklamiranje katerega koli zdravilnega izdelka, pripomočka in potrebščin, namenjenih zdravljenju bolnikov.

Poleg vdorov v zasebne bančne račune so vse pogostejše tudi zlorabe na področju skrbi za zdravje ter promoviranja in prodaje domala čudodelnih zdravilnih izdelkov. Gre za domnevno zelo zdravilne preparate in pripomočke s hitrim učinkom. V skupini tovrstnih preparatov in pripomočkov lahko potrošnike v grobem razdelimo na dve skupini, ki so jima prilagojene dobro domišljene reklame s skupnim imenovalcem čim več iztržiti. Prva je skupina ljudi, ki hitro nasedejo obljubam o dobrih učinkih, so v skrbeh za svoje zdravje, malodane že hipohondri in se radi zatekajo v samozdravljenje s pomočjo izdelkov, ki jih takoj kupijo brez recepta in posveta z zdravniki. Doma imajo vrsto različnih pomagal, napitkov, zeli, praškov. Ob vsakem kašlju in upadu energije brskajo po spletu in priročnikih, si sami postavljajo diagnoze in kupujejo vedno nova pomagala. Njim so prilagojene plačane reklamne oddaje o zdravju z razpredanji in pojasnjevanji, kako je nek izdelek učinkovit in kaj vse izboljša. Ti potrošniki kupujejo po spletu, v lekarnah in specializiranih trgovinah z zdravilnimi izdelki. Druga skupina pa so potrošniki, ki so bolj lagodni in verjamemo v ugodne ponudbe z navdušujočimi razlagami na spletu. Njim so namenjeni vse pogostejši lažni članki in spoti, v katerih domnevno nastopajo znani zdravniki.

Letos poleti je na spletu zakrožil “novinarski prispevek” s fotografijo in izjavami znanega zdravnika Erika Breclja, ki promovira zdravilo brez recepta. Tisti, ki tega zdravnika vsaj malce poznajo, so takoj posumili, da gre za lažno objavo. Temu primerna je bila tudi njegova, čudno prirejena fotografija, ki je sama po sebi potrjevala, da je objava lažna. Vse to je potrdilo tudi sporočilo strokovne Zdravniške zbornice: “11. julija 2025 se je na spletu pojavilo novo lažno oglasno sporočilo, ki z izmišljenimi intervjuji in zlorabo fotografije Erika Breclja, dr. med., zavaja uporabnike in jih nagovarja k nakupu domnevnega zdravila za čiščenje krvi.”

Zbornica poudarja, da so to resne zlorabe, ko neznanci brez vednosti in soglasja uporabljajo ime posameznega zdravnika, fotografije ter celo izjave, ki jih nato z umetno inteligenco spremenijo in nadomestijo z izmišljenimi vsebinami. “To praviloma služi oglaševanju domnevnih čudežnih zdravil, ki nimajo strokovne podlage in odvračajo ljudi od uradne medicine, zato lahko to resno ogrozi njihovo zdravje.”

Nedavno so goljufi zlorabili tudi prof. dr. Matijo Tomšiča in ustvarili lažno spletno stran, ki zavajajoče oglašuje zdravilo remofiz za regeneracijo in obnovo sklepov, hrustanca in hrbtenice. Identiteto so doslej ukradli tudi že zdravnikom Bojani Beović, Juši Kšeli in Davidu Zupančiču.

Kako goljufajo spletni goljufi? Uporabnik, ki ga njihova objava navduši, mora vpisati svojo telefonsko številko, zatem sledi klic neznanega prodajalca, ki pridobi potrošnikove osebne podatke. S tem nastane pogodba na daljavo, brez jasnih pogojev, brez razkritja ponudnika. Potrošnik je ob tem praviloma prepričan, da naroča preverjeni izdelek, saj zaupa avtoriteti zdravnika, katerega ime in fotografija sta v tem primeru zlorabljena. V resnici pa sploh ne ve, od koga in kaj kupuje, nima možnosti za povračilo denarja, prejme izdelek neznanega izvora in je žrtev zlorabe osebnih podatkov! Tudi cena izdelka je zasoljena. V primeru reklamacije se prodajalec več ne odziva in kupec je ob denar. Da nevarnih stranskih učinkov v prejetih pripravkih niti ne omenjamo.

Kraja identitete je v Sloveniji po veljavnem Kazenskem zakoniku opredeljena kot kaznivo dejanje, ki se preganja po uradni dolžnosti. Opredeljena kazen je zapor od treh mesecev do treh let. Po uradnih virih je kraja identitete v zadnjem desetletju najhitreje razvijajoča se vrsta kriminala in skladno z Zakonom o kazenskem postopku lahko vsakdo naznani kaznivo dejanje zlorabe osebnih podatkov, s pisno ali ustno ovadbo na pristojno državno tožilstvo ali policijo.

Žal je spletne prevarante težko odkriti in najpogosteje ostajajo nekaznovani, imajo naslov v tujini, sledljivost se izgubi in je spretno zabrisana. Zato strokovnjaki poudarjajo, naj potrošniki ne nasedajo reklamam, položenim v usta znanih ljudi. Poleg tega veljavna zakonodaja vsem zdravnikom z licenco, ki so sestavni del slovenske strokovne, javno dostopne zdravstvene mreže, prepoveduje vsakršno reklamiranje katerega koli zdravilnega izdelka, pripomočka in potrebščin, namenjenih zdravljenju bolnikov. Znano je tudi, da mora zdravnik, ki bolnika zdravi, ob vsaki težavi, spremembi počutja in poslabšanja zdravstvenega stanja opraviti skrben pregled in v primeru nejasnosti v obravnavo vključiti posamezne specialiste. Šele tako lahko sploh postavi pravo diagnozo in določi način zdravljenja. Ta je lahko za vsakega pacienta drugačen, ker je vsak bolnik drugačen in svojstven ter potrebuje sebi in svojemu stanju prilagojeno terapijo.

Torej je tudi svetovanje po spletu laž in zloraba naivnih ljudi ...