Zvezdnik, da že dolgo ne takšnega

Kultura
, posodobljeno:

Osemdesetletni brazilski glasbenik Gilberto Gil po pravici velja za eno največjih imen tistega, za kar se je v zadnjih desetletjih uveljavil izraz Musica Popular Brasileira. S sopotniki Caetanom Velosom, Mario Bethanio in drugimi je svetovni glasbi vtisnil neizbrisen pečat, jutri pa bo nastopil v portoroškem Avditoriju.

Gilberto Gil in glasbeni selektor letošnjega jazzovskega festivala v 
Portorožu Brane Rončel.
Gilberto Gil in glasbeni selektor letošnjega jazzovskega festivala v Portorožu Brane Rončel. Tomaž Primožic/FPA

PORTOROŽ > Musica Popular Brasileira (MPB) je glasbena smer, ki je združila vplive rocka, jazza, sambe, bossa nove, afriških glasbenih izrazov, reggaeja in drugih sodobnih zvrsti ter jih združila v značilno mešanico, ki ji svojevrsten šarm daje tudi jezik, v katerem jo izvajajo - portugalščina. V času pretočnih glasbenih storitev ali youtuba ne bo težko najti reprezentativnega izbora, morda pa velja priporočiti kompilaciji, naslovljeni Beleza Tropical in Beleza Tropical II, ki ju je nekje v zgodnjih devetdesetih uredil frontman zasedbe Talking Heads David Byrne.

V Braziliji je nastala v drugi polovici šestdesetih let, ko je bossa nova, še en brazilski glasbeni “izvozni produkt” počasi izgubljala sapo, njeni glavni predstavniki pa so jutrišnji portoroški gost Gilberto Gil, ob njem pa še brat in sestra Caetano Veloso in maria Bethania, Tom Ze, Jorge Ben Jor, Ivan Lins, Gal Costa in drugi. Svoje poslušalstvo je ta glasba našla v urbanem in izobraženskem okolju, zato je obveljala za “univerzitetno glasbo”.

Glasbeni vpliv Gilberta Gila bi težko dovolj poudarili; namesto tega velja navesti le, da je posnel več kot 60 albumov, prejel dva grammyja in sedem nominacij za to najprestižnejšo svetovno glasbeno nagrado.

Politično angažirani glasbeniki

Vselej je bila tudi angažirana, številni glasbeniki so zaradi političnega delovanja imeli težave z oblastmi v času brazilske vojaške diktature v šestdesetih letih. Gilberto Gil je bil prav zaradi političnega angažmaja in svojega vpliva med množicami leta 1969 zaprt, kasneje pa je bil za nekaj časa prisiljen zatočišče poiskati v Veliki Britaniji.

Političnemu delovanju se Gil ni odrekel niti v demokraciji. V času, ko je Brazilijo vodil predsednik Lula da Silva, je bil tako dobrih pet let zvezni minister za kulturo, odstopil pa je zaradi zdravstvenih težav z glasilkami. Obveljal je za ministra, ki je v času svojega političnega delovanja uspel močno zvišati odstotek proračuna, namenjen kulturi.

Glasbeni vpliv Gilberta Gila bi težko dovolj poudarili; namesto tega velja navesti le, da je posnel več kot 60 albumov, prejel dva grammyja in bil sedemkrat nominiran za to najprestižnejšo svetovno glasbeno nagrado.

Zaključek portoroškega jazz festivala

Gilberto Gil v Slovenijo ne prihaja prvič, nekajkrat je nastopil v ljubljanskih Križankah, nazadnje poleti leta 2009. Tokrat bo nastopil v poletnem okolju portoroškega Avditorija v sklopu jazz festivala Piran/Portorož, kot se uradno imenuje. Doslej so na njem med drugim nastopili slovenska zasedba Bossa de Novo, ki različne žanre glasbe “nategne” na kopito bossa nove, Iván “Melón” Lewis, ki blesti v afrokubanskem jazzu, zasedba znamenitega jazz kitarista Matta Schofielda, prav tako znameniti francoski harmonikar in bandoneist Richard Galliano ter zasedba Boney Fields. Jutrišnji koncert bo obenem tudi zaključek festivala, ki ga je kot glasbeni selektor izpeljal Brane Rončel.

Kariera Gilberta Gil se razteza čez skoraj šest desetletij, s svojim 
umetniškim delovanjem pa je pustil v svetovni glasbeni zakladnici 
neizbrisen pečat.
Kariera Gilberta Gil se razteza čez skoraj šest desetletij, s svojim umetniškim delovanjem pa je pustil v svetovni glasbeni zakladnici neizbrisen pečat.Tomaž Primožic/FPA