Z računalnikom do paše za oči
V galeriji Kinogledališča Tolmin so do 4. aprila na ogled Odtisi časa, razstava likovnih podob, ki jih s pomočjo lastnih računalniških programov ustvarja Branko Soban. Lahko bi rekli, da sta avtorja dva, človek in stroj. Program predstavlja skico, ki jo računalnik naključno nadgradi v pravo vizualno pašo za oči. Soban išče algoritme, s pomočjo katerih bi nastajali motivi, čimbolj podobni resničnim podobam.

TOLMIN > Po izobrazbi strojni inženir Bogdan Soban iz Vrtojbe zanimiv projekt ustvarjanja likovnih podob, za katere prispeva program, računalnik pa ga nato nadgradi v dopadljive podobe, razvija že dobra tri desetletja. Gre za pristop, ki je v svetu znan kot generative art.
Soustvarjanje človeka in stroja
Soban računalnika ne obravnava zgolj kot orodje, temveč kot ustvarjalnega partnerja, kateremu dopušča kreativno svobodo. Razvija računalniške programe, ki ob zagonu samostojno ustvarjajo slike oziroma podobe, ki so popolnoma nepredvidljive in neponovljive. “S programi sem ustvaril že okoli 10.000 slik, vendar jih po svojem izboru ohranim manjše število. V elektronski obliki imam shranjenih približno 3000 podob. Odločam se, katere bom natisnil na različne podlage, od papirja do platna in ki jih nato tudi razstavljam,” pripoveduje Soban. “Programi so osnova, tehnologija dopušča vse več možnosti. Največji izziv je iskanje algoritmov, s pomočjo katerih bi računalnik ustvaril čim popolnejšo sliko, ki bi se približala realnosti do te mere, da bi gledalca celo zavedla, da gre za klasično likovno umetnost. Uspelo mi je napisati program, ki pozna elemente Krasa, kakršna sta ruj in kamenje, in ustvarja pogled na kraško jesensko krajino.”
Predstavlja postopek generative art
Soban se je z računalnikom in obdelavo podatkov prvič srečal ob zaključku študija v Ljubljani leta 1974. “Vprašanje, ali računalnik lahko tudi ustvarja, mi je bilo izziv v vseh obdobjih delovanja na področju informacijskih sistemov in računalniških tehnologij. Poznavanje računalniškega programiranja in poglabljanje v bistvo delovanja računalnika mi je omogočilo razvoj edinstvenega projekta, s katerim poskušam uveljavljati specifično smer računalniške umetnosti,” pojasnjuje. Prvič se je predstavil leta 1995 na mednarodnem festivalu računalniške umetnosti v Mariboru. Od takrat samostojno in skupinsko razstavlja. Svoj projekt je v živo in v obliki projekcije predstavi najmanj stokrat, tudi ob odprtju razstave v Tolminu, kjer je bilo za njegovo ustvarjanje veliko zanimanja. Kot pravi, ni prav veliko podobnih ustvarjalcev s programi, ki so jih sami razvili, ne pa kupili.
Umetnostna zgodovinarka in likovna kritičarka Anamarija Stibilj Šajn pojasnjuje, da so se v 20. stoletju pojavile številne in raznolike likovne smeri: “Ta trend se še vedno nadaljuje. Vsaka najde svoj prostor in vsaka izmed njih razkriva svoj odnos do sveta in do ustvarjanja. Med njimi ima svoje mesto tudi generative art. Pri vsakem likovno-vizualnem dejanju pa zagotovo največ štejejo individualnost, intimizem, ki ga posameznik premore, idejna iskrivost in svojstvenost, ki izvira iz ustvarjalca samega.” Prav z vsem tem Bogdan Soban vselej razvaja in prepriča.