Vrhunska plesna kritika dekadentne družbe

Kultura
, posodobljeno:

Teden po trpki odpovedi napovedane velike gledališke produkcije SNG Nova Gorica V iskanju izgubljenega jezika, s katero bi odprli letošnji Primorski poletni festival, je ta po sicer pestrem otvoritvenem tednu v soboto svojo pot nadaljeval z veličastnim baletom Velikim Gatsbyjem SNG Opera in Balet Ljubljana.

Izvrstnemu plesnemu ansamblu SNG Opera in balet Ljubljana se je na odru poklonil  tudi koreograf in avtor odrske priredbe Leo Mujić.
Izvrstnemu plesnemu ansamblu SNG Opera in balet Ljubljana se je na odru poklonil tudi koreograf in avtor odrske priredbe Leo Mujić. Maja Pertič Gombač

PORTOROŽ > Roman Veliki Gatsby, ameriška klasika Francisa Scotta Fitzgeralda, ki je postavljen v ameriško družbo dvajsetih let minulega stoletja, je koreograf in avtor odrske priredbe Leo Mujić, kakor je dejal v več pogovorih, prelil v plesno različico precej dosledno. Poznamo predvsem številne gledališke in kar štiri filmske priredbe. Slednje so doslej posneli že štiri, naposled leta 2013 z Leonardom di Capriem v glavni vlogi Jaya Gatsbyja, ambicioznega mladca, ki se trudi revščino pustiti v otroštvu, njeni sledi ubežati tudi z lažmi, a ko se z nečednimi posli prebije v sam vrh bogate, a dekadentne ameriške družbe, se usoda poigra z njim in mu nameni tragičen konec. In v času vnovičnega vzpona dekadence, tako moralne kakor tudi siceršnje, ki se z ameriške “trumpovske ” novodobne družbe kakor nalezljiva bolezen širi na vse konce sveta, je kritika družbe, ki jo delo prinaša, dobrodošla tudi v plesni različici. V zadnjih letih je bilo tudi baletov v tujini že nekaj - od angleškega Leedsa do Hong Konga, a če sodimo po posnetkih, dostopnih na spletu, postavitev ljubljanske opere in baleta prinaša povsem samosvoj izviren pristop, ki nima česa zavidati “večjim”.

Bravo za ples (in oder)

Za razumevanje pripovednega baleta, v katerem glavne vloge odplešejo vrhunski Kenta Yamamoto (Jay Gatsby), Tjaša Kmetec (Jayeva nesojena Daisy), Filip Jurič (Daisyjin mož Tom Buchanan, s katerim se poroči, ko je Jay v vojski) in Marin Ino (Jordana Baker, ki ponovno stke niti Jaya in Daisy), je gotovo dobro poznati osnovno zgodbo ali si vsaj prebrati obnove, ki jih nudi že producent. Obenem pa 36-članski ansambel, ki osvaja oder z več skupinskimi koreografijami ob znanih melodijah - od Gershwina do Glenna Millerja -, nudi gledalcu že sam toliko estetskih užitkov (h katerim svoje pomembno prispeva kostumografija Manuele Paladin Šabanović), da je lahko predstava celo povod za (ponovno) branje knjižne klasike.

Navdušeno občinstvo je po skoraj poltretji uri predstave z ovacijami kar nekajkrat priklicalo ansambel na oder, z njim pa tudi koreografa Mujića. Poseben aplavz pa si zaslužita tudi Avditorij, ki je nabavil vzmetni baletni pod, da lahko tudi v Istri občinstvo uživa v pravem plesu na špicah, kakor PPF, ki tudi na jug Primorske vselej pripelje sam vrh plesne odrske umetnosti.

Drevi festival v koprskem Pokrajinskem muzeju gosti pianistko Roberto Di Mayo, v sredo na plaži v Valdoltri Matijo Solceta s predstavo Harms je kriv!, v četrtek v izolskem Arrigoniju Radeta Šerbedžijo, sobotni večer pa bo v koprski palači Gravisi posvečen spominu na genocid v Srebrenici z monodramo Roberte Biagiarelli, ki jo uvede okrogla miza.