Aegis carminis ob 50-letnici Ambroža Čopija

Kultura
, posodobljeno:

Glasbeno pomlad je v dvorani Sv. Frančiška v Kopru letos uvedel mednarodni mladinski festival Aegis Carminis. Že tretjič ga prirejata Akademski pevski zbor Univerze na Primorskem in umetniški vodja Ambrož Čopi, ki je z njim proslavil svoj življenjski jubilej. 50 let je praznoval tudi z izidom zgoščenke I believe. Avtorsko zgoščenko, naslovljeno Ubi caritas et amor, je pri zaokroženih tridesetih predstavil še skladatelj Tine Bec.

Trije zmagovalci med dirigenti, Komorni zbor KGBL in žirija 
festivala Aegis Carminis, v kateri je bil tudi Ambrož Čopi (drugi z 
desne).
Trije zmagovalci med dirigenti, Komorni zbor KGBL in žirija festivala Aegis Carminis, v kateri je bil tudi Ambrož Čopi (drugi z desne). arhiv prireditelja

KOPER > Festival, ki v svojem programu združuje mednarodna tekmovanja za solopevce, dirigente in zbore ter nacionalno tekmovanje za skladatelje je obrodil že svoje prve letošnje sadove. Na dvodnevnem tekmovanju so se najprej med seboj pomerili mladi zborovski dirigenti, ki so v Koper pripotoval iz Latvije, Ukrajine, Južne Koreje, Tajvana, Italije in različnih koncev Slovenije. Pomerili so se v dveh različnih kategorijah, zahtevnejši A-kategoriji in nekoliko enostavnejši B-kategoriji. V sodelovanju s štirimi slovenskimi pevskimi zbori so v izvedbah najsodobnejše slovenske zborovske literature na ogled postavili svoje sposobnosti in talent.

Intenzivno in bogato

Petčlanska mednarodna žirija jih je na osnovi slišanega in videnega primerno umestila na kakovostno lestvico tekmovanja. Prvo mesto je v A-kategoriji pripadlo latvijskemu dirigentu Artursu Švarcbahsu, druga je bila predstavnica južne Koreje Hyonah Song, tretja pa slovenska dirigentka Neža Križnar Ristič. V B-kategoriji je žirijo najbolj prepričala Hyonah Song, ki je edina tekmovala v obeh kategorijah, druga je bila italijanska dirigentka Marianna Setti, tretji pa slovenski predstavnik Jakob Ivačič.

Veselje, upanje, ljubezen

Ambroža Čopija, ki je med drugim zaslužen tudi za odzvanjanje mladih skladateljev v tujini, smo ob plošči I believe povprašali, v kaj sam verjame: “Imeti močno vero v nekaj, omogoča delovanje vsakega. Pozitivna energija, ki jo vera sproža, daje optimizem in motivacijo slediti cilju. Naslov zgoščenke je povzet po istoimenski skladbi, kjer tekst opisuje vero v sonce - čeprav ne sije, v ljubezen - čeprav je ne čutimo, in Boga - tudi, ko nas ne nagovarja. In to je moj življenjski kredo: veselje, upanje, ljubezen. In tako sprejemam svet. To je moja perspektiva videnja stvari in delovanja. Smo, kar naberemo izkušenj s križpotij srečanj z ljudmi.” MPG

Predsednik žirije, ugledni baskovski dirigent Basilio Astulez je dogajanje in rezultate komentiral takole: “Bilo je zelo intenzivno, tudi zelo zanimivo in bogato, dirigenti so delali z odličnimi slovenskimi zbori. To je bila za njih dobra izkušnja zato, ker so se morali predstaviti z različnimi zbori, z mladinskim, dekliškim in mešanim, vemo pa, da je treba z vsakim od njih delati na drugačen način, prav zato je to tekmovanje posebno in enkratno, za mlade dirigente tudi zelo koristno.”

Slovenija suvereno na zborovskem zemljevidu

Kot demonstracijski zbori so na tekmovanju sodelovali Mladinski zbor OŠ Franceta Bevka iz Tolmina, Mladinski zbor GŠ Koper, Dekliški zbor Sv. Stanislava iz Ljubljane in Komorni zbor KGBL, ti so iz svojih repertoarjev v tekmovalni spored ponudili zahtevno literaturo zvečine mladih slovenskih avtorjev, Andreja Makorja, Tineta Beca, Mateja Kastelica in Klare Mlakar, ob njih dela nekaterih starejših skladateljev, Tadeje Vulc, Ambroža Čopija in Damijana Močnika ter Marjana Lipovška in Marija Kogoja. Sodobna slovenska zborovska literatura je dala festivalu poseben čar, značaj enkratnosti in zanimivosti, naši mladi avtorji pa so Slovenijo suvereno postavili na zborovski zemljevid Evrope.

Vsi tekmovalci so po mnenju žirije pokazali dobro mero talenta, vztrajnosti in znanja. “V Latviji se študij dirigiranja začne pri štirinajstih ali petnajstih letih, tudi sam sem začel takrat, za mano je torej osem let izkušenj. Pri sedemnajstih sem ustanovil lasten zbor, pred tem sem bil asistent pri različnih zborih. Zdaj živim in študiram v Latviji. Trenutno nimam svojega zbora, ker kot pevec veliko delam na Švedskem in Norveškem in sem zato veliko na poti,” je po razglasitvi rezultatov povedal zmagovalec A kategorije, 22-letni Arturs Švarcbahs.

Korejska dirigentka Hyonah Song je dobitnica prve nagrade v B-kategoriji in druge nagrade v kategoriji A. 37-letna Hyona ima doktorat iz dirigiranja , ki ga je pridobila v Estoniji, Kot pravi, ji je to državo priporočil njen korejski profesor. Zdaj živi in deluje tam. Z velikim veseljem je sprejela posebno nagrado predstavnika Zbora Slovenske filharmonije Gregorja Klančiča, vabilo k sodelovanju z našim edinim profesionalnim zborom.

Pod okriljem festivala Aegis Carminis so sklenili tudi nacionalno tekmovanje za skladatelje, ki so prispevali svoja dela za predmutacijske in pomutacijske zbore. Strokovna žirija, ki so jo sestavljali uveljavljeni slovenski komponisti Nana Forte, Tadeja Vulc in Tine Bec, je pregledala kar 15 del enajstih avtorjev in nagrade razdelila med Federico Lo Pinto, ta je s svojo skladbo Oh, come to my dreams žirijo najbolj prepričala, ter Jana Trilerja, Blaža Pirnata in Sama Ivačiča, med priporočenimi, pa so bila še dela Sama Vovka in Bojana Glavine. V aprilu se bodo med seboj pomerili mladi obetavni solopevci, tudi oni bodo izvajali izključno sodobno slovensko literaturo, mesec pozneje pa bodo “on line” tekmovali še pevski zbori.

Dirigent, mentor, umetnik

Festival je izzvenel s svečanim koncertom ob 50-letnici skladatelja, dirigenta in organizatorja festivala Ambroža Čopija, čigar dela so sestavljala program. Izvedli so jih APZ Univerze na Primorskem pod taktirko slavljenca, Vokalna skupina VIKRA iz Trsta, ki jo vodi Petra Grassi, Mešani zbor Obala Koper pod vodstvom Andreja Makorja, Dekliški zbor Glasbene šole Koper z zborovodkinjo Majo Cilenšek ter Komorni zbor KGBL, tudi ta pod Čopijevim vodstvom.

Med deli, ki so oblikovala ta izjemen zborovski dogodek v dvorani Sv. Frančiška v Kopru, so bile tudi tri maše v jazzovskem slogu, ki so nastale lani in letos. Dve sta bili tokrat krstno izvedeni. Mass of Hope za ženski zbor, klavir in bobne, Mass of Love za dekliško zasedbo, klavir in bobne in Mass of Joy za mešani zbor, klavir, kontrabas in bobne.