Marija Gombač

Veličasten začetek orgelskega festivala v Kopru

Kultura
, posodobljeno: 10. 10. 2025, 5:09

Minulo nedeljo se je v koprski stolnici pričel orgelski festival. Na prvem večeru je koncertiral nemški organist Johannes Skudlik. Vibriranje z zvočnim posredovanjem je bil pravi odmik od materialnega sveta. Pojutrišnjem bo na koprske orgle zaigrala Karin Zuza.

Veličasten začetek orgelskega festivala v Kopru

Odličen Johannes Skudlik je minulo nedeljo navdušujoče odprl Orgelski festival 2025 v koprski stolnici.

Foto: Romeo Palčič

KOPER • Pravijo, da so orgle kralj instrumentov in pomemben del evropske kulture. Čeprav je grška beseda za orgle “organon” prvotno pomenila orodje, je zgodovina razvoja orgel vredna prav posebne pozornosti. V rimskih časih so jih uporabljali tudi kot spremstvo ob gladiatorskih bojih. Do 14. stoletja so postale v cerkvah nepogrešljiv instrument. V 20. stoletju pa so si utrle pot v koncertne dvorane, gledališča, radijske, TV studie ...

Johannes Skudlik je organist, a tudi izjemen dirigent in predavatelj. Z vokalnimi in instrumentalnimi sestavi gostuje po vsej Evropi. Pogosto dirigira prestižnim orkestrom, kot so Berlinska filharmonija, Simfonični orkester Bayerischer Rundfunk, Munchenski radijski orkester, Simfonični orkester iz Prage, Ukrajinski nacionalni simfonični orkester, Orkester Bavarskega radia in še številni drugi. Njegovi koncerti so posneti na več kot 30-tih zgoščenkah.

Skudlik je minulo nedeljo z orgelskim koncertom navdušil tudi koprsko občinstvo. Na koncertu je izvedel Fantazijo in fugo na temo B.A.C.H. F. Liszta, Arijo iz Orkestrske suite št. 3 v D-Duru J.S. Bacha, Toccato in In Paradisium Th. Duboisa, Preludij, fugo in variacijo C. Francka, Tokato iz Gotske suite L. Boellmanna, Vokalizo (prir. J. Skudlik) S. Rachmaninova in Tokato iz Orgelske simfonije št. 5 Ch. M. Widorja.

Glasbena strast in sodelovanje občinstva

Vsaka skladba ima skrite elemente, ki so odvisni od talenta tistega, ki glasbo posreduje. Vsak koncert je odvisen od neizmerljivih faktorjev, ki jih v skladbo vtisne izvajalec. Koncert “brez energije” pomeni “izdajo” skladatelja ter izneverjenost in posmeh poslušalcem. So pa koncerti, ki jih ne pozabiš nikoli. In takšen je bil nedeljski.

Pomembna in dobrodošla novost v koprski stolnici je projekcija dogajanja na koru: zdaj lahko obiskovalci vsak koncert spremljajo na velikem platnu, ki je razpet za oltarjem.

Poslušalci so sodelovali s Skudlikovo glasbeno strastjo. Navezal je stik z obiskovalci, ki so postali partner v njegovi zvočni igri. Izvajalci običajno ne marajo občinstva kot “sodnika”. Res pa je tudi, da je njihova glasbena usoda odvisna prav od občinstva, od njegovega razpoloženja, od njegove naklonjenosti. Nedvomno so izvajane skladbe plod študija, razmišljanj, razpoloženj. Poslušalci pa se lahko samo preko izvajalca povežejo z energijsko izpovedjo skladateljevega zapisa.

Projekcija na koru

Na nedeljskem koncertu so bile vse izvedbe izjemne. Vsi prisotni so resonirali v in z glasbo, ki je prihajala iz koprskih orgel. Poslušalcem je samo spoštovanje do cerkvenega prostora onemogočalo glasne ovacije. Na koncertu ni bilo od “dolgočasja sivih obrazov”, kot bi rekel Claude Debussy. Skudlik je s silovitimi izvedbami in s še tremi glasbenimi dodatki razkril paleto emocij. Eho koncerta bo še dolgo vibriral v čustvenem spominu in ga bo težko preseči.

Pomembna in dobrodošla novost v koprski stolnici je projekcija dogajanja na koru: zdaj lahko obiskovalci vsak koncert spremljajo na velikem platnu, ki je razpeto za oltarjem.

Za vse koncerte orgelskega festivala v koprski stolni cerkvi je vstop prost. Naslednji bo že v nedeljo, ko bo nastopila Karin Zuza. •