V Maribor potujeta tudi jerebika in čriček

Kultura
, posodobljeno:

V tekmovalni program 57. Borštnikovega srečanja, osrednjega slovenskega gledališkega festivala, je selektorica Nika Leskošek uvrstila tudi dve predstavi Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica: koprodukcijsko veseloigro jerebika, štrudelj, ples pa še kaj ter Črička in temačni občutek.

jerebika, štrudelj, ples pa še kaj
jerebika, štrudelj, ples pa še kaj Peter Uhan

MARIBOR, NOVA GORICA > “Letošnja festivalska izvedba je pripravljena v polnem obsegu, z vsemi programskimi sklopi, vključno s tekmovalnim programom in tradicionalno podelitvijo nagrad. Gostili bomo številne tuje in slovenske producente in Maribor bo ponovno epicenter slovenskega gledališkega dogajanja,” je umetniški direktor festivala Borštnikovo srečanje Aleš Novak napovedal na včerajšnji novinarski konferenci v Slovenskem narodnem gledališču Maribor.

Na oblikovanje programa sta vplivala dva pomembna dejavnika, je pojasnil: še vedno epidemija in z njo povezane prekinitve ter prilagoditve gledališke produkcije ter premik festivalskega termina na pomladni čas, kar “narekuje novo obdobje izbora, odslej bo to koledarsko leto”. Zato bo tudi obseg uprizoritev v letošnjem tekmovalnem programu večji od običajnega.

16 predstav v tekmovalnem programu

V tekmovalnem programu 57. Borštnikovega srečanja so poleg novogoriškega Črička in temačnega občutka ter veseloigre jerebika, štrudelj, ples pa še kaj, postavljene v koprodukciji s Slovenskim mladinskim gledališčem, še Mrožkova Emigranta v režiji Nine Ramšak Marković (SNG Drama Ljubljana), Shakespearova tragedija Romeo in Julija v režiji Aleksandra Popovskega (Drama SNG Maribor), Avgust v okrožju Osage Tracyja Lettsa v režiji Janusza Kice (Mestno gledališče ljubljansko), Črna koža, bele maske režiserke in koreografinje Maše Kagao Knez ter dramaturginje in režiserke Ivane Djilas (Anton Podbevšek teater in Plesni teater Ljubljana), Škofjeloški pasijon v režiji Jerneja Lorencija (Prešernovo gledališče Kranj in Mestno gledališče Ptuj), UčinekLucy Prebble v režiji Nine Eve Lampič (SNG Drama Ljubljana), Vsi ptice Wajdija Mouawada v režiji Ivice Buljana (Mini teater Ljubljana, Mestno gledališče Ptuj in Festival Ljubljana), prav tako Mouawadovi Požigi v režiji Nine Rajić Kranjac (SNG Drama Ljubljana), avtorski projekt Vročina v režiji Žige Divjaka (Slovensko mladinsko gledališče, Steirischer herbst in Maska Ljubljana), Cement (po Gladkovu)Heinerja Müllerja v priredbi Milana Ramšaka Markovića in režiji Sebastijana Horvata (SNG Drama Ljubljana), Proslava Ivorja Martinića po resnični zgodbi Navida Fadaeeja Nazerja v režiji Jana Krmelja (Drama SNG Maribor), To noč sem jo videlDraga Jančarja v režiji Janeza Pipana (Drama SNG Maribor, Burgteater Dunaj, Jugoslovensko dramsko pozorište Beograd in Cankarjev dom Ljubljana) ter spletni predstavi: avtorski projekt Slaba družba v režiji in izvedbi Vita Weisa (Moment, Slovensko mladinsko gledališče in Maska Ljubljana) in interaktivni uprizoritveni eksperiment Najraje bi se udrla v zemljo, ki ga podpisujejo Varja Hrvatin, Lina Akif, Maša Grošelj, Vid Merlak in Mia Skrbinac (Zavod Melara).

Borštnikovo srečanje bo spet trajalo dva tedna, tako v SNG Maribor kakor na drugih mestnih prizoriščih. Pričakujejo, da tedaj ne bo več posebnih omejitvenih ukrepov.

Več močnih ženskih vlog

Srečanje, ki bo potekalo med 30. majem in 12. junijem, bo odprla predstava svetovno uveljavljenega koreografa Akrama KhanaOutwitting the Devil. V osrednji tekmovalni program je selektorica Nika Leskovšek uvrstila 16 predstav; 14 jih bodo uprizorili v živo, dve pa prek spleta. V obdobju od 1. julija 2020 do 31. decembra 2021 si je ogledala 210 gledaliških dogodkov. V utemeljitvi je zapisala, da je bilo opaziti trend predstav v upočasnjenem ritmu, s premolki ali celo popolnoma v tišini: “V porastu so na splošno bolj komorne oblike uprizoritev, precej je bilo monodram, solističnih izvedb in avtobiografskih performansov. Inštitucije pa so v začetku nove sezone že tvegale z bolj bombastičnimi, zasedbeno številčnejšimi in vizualno razkošnejšimi produkcijami.”

Nika Leskošek

selektorica 57. Borštnikovega srečanja

“Izbrane predstave opozarjajo na diskriminacijo, nestrpnosti, posledične težave duševnega zdravja, depresije in izgorelosti, z njimi pogosto povezane finančne zagate in hiperprodukcijske pritiske neoliberalnega kapitalizma.”

Selektorica je še poudarila, da sezona (in pol), če jo ocenjuje kot celoto, izstopa po kakovosti igralskih stvaritev: “Zaradi dolgotrajnih prekinitev se je namreč čas študija (vlog) podaljšal, s tem pa naselitev v vlogo in čas za celostno izgradnjo detajlov, ki jih je užitek spremljati. To bi vsekakor veljalo obdržati. Posebej me veseli veliko število vidnejših in kompleksnejših ženskih vlog.”

Dve novogoriški

V tekmovalnem programu sta kar dve predstavi Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica, tako koprodukcija s Slovenskim mladinskim gledališčem jerebika, štrudelj, ples pa še kaj, “veseloigra z Vipavskega” Simone Semenič v režiji Jureta Novaka, kakor tudi Čriček in temačni občutek, ki sta jo po treh knjigah nizozemskega pisatelja Toona Tellegena zasnovala režiserka Ivana Djilas in umetniški vodja novogoriškega gledališča Marko Bratuš v vlogi dramaturga.

V predstavi Čriček in temačni občutek se duhovito upodobljene živali soočajo s človeškimi tegobami. (Foto: Peter Uhan)

Depresija, migracije, okoljska kriza ...

Izbranih 16 predstav po oceni selektorice ne kaže samo zrcalne podobe našega trenutnega stanja, ampak se tudi medsebojno nezadržno kalejdoskopsko komentirajo: “Pa naj gre za razpadanje družinske celice, prikaz njenih disfunkcionalnosti ali nevzdržnega stanja bivanja med štirimi stenami, spopad z osamljenostjo in izoliranostjo sredi skupnosti; opozarjajo na diskriminacijo, nestrpnosti, posledične težave duševnega zdravja, depresije in izgorelosti, z njimi pogosto povezane finančne zagate in hiperprodukcijske pritiske neoliberalnega kapitalizma; obravnavajo podnebno krizo, (posledično) naraščanje problemov množične migracije in dojemanja kulturne integracije, opozarjajo na radikalne posledice nestrpnosti in nasilja zaradi verskih ali ideoloških razklanosti ter kažejo še, slednjič, kako se človeku lastno sovraštvo obrne proti njemu samemu.”

Predstave tekmovalnega programa omogočajo “zastopanost pluralnosti različnih osišč, spodbujajo k dialogu in njegovemu razvijanju, obenem pa sprožajo zavest, da je umetnost tudi pomembna moralna in duhovna opora, način, kako lahko prebrodimo težke bivanjske situacije in jih ugledamo v drugi luči”, še opozarja selektorica.