Tomosova romantika in iskanje svobode

Kultura
, posodobljeno:

V sredo je pred izolskim Art kinom Odeon obiskovalce istrske premiere režijskega celovečernega prvenca Dominika Menceja Jezdeca pričakal neobičajen prizor. Pred kinom so se namreč v vsem svojem sijaju zvrstili tomosovi mopedi članov društva Baril Riders in napovedovali, da bodo pomembno vlogo v filmu imeli tudi tomosovi jekleni konjički.

Člani društva Baril Riders  s tomosovimi mopedi pred kinom
Člani društva Baril Riders s tomosovimi mopedi pred kinomInstagram Baril Riders

IZOLA > V filmu sicer chopperjevsko predelana tomosova mopeda v slogu “slovenske ruralne” različice Goli v sedlu sta osrednjima junakoma Tomažu (Timon Šturbej) in Antonu (Petja Labović) konec devetdesetih let namreč omogočila pot v svobodo oziroma beg iz odmaknjene vasi v Prlekiji, za katero se zdi, da se v njej ne bo nikoli nič premaknilo. Podobno kot z OroslanomMatjaža Ivanišina, ki je v slovenskem filmu dal prostor porabskim Slovencem in njihovemu narečju, je Dominik Mencej z Jezdecema ustvaril “prleški film”. Glavna igralca, sicer Mariborčana, sta se za potrebe vloge, kot je povedal režiser po projekciji, morala precej namučiti, da sta osvojila prleško narečje, v katerem v filmu vseskozi govorita. “V film sem želel prenesti neko romantiko kraja. Prlekija ima po mojem mnenju nek pridih Toskane, križan z Balkanom. Lahko bi, na primer, snemali v Goriških brdih, ampak bi bili preblizu civilizaciji, okolica Ljubljane je prav tako preblizu glede na dogajanje,” razloži Mencej. Tudi okoli podnapisov je bilo precej debate, pravi. Na koncu pa so se odločili, da jih ne bodo imeli, ker, kot je dejal, je dogajanje razumljivo tudi, če ne poznaš pomena vseh besed.

Dominik Mencej (levo) v pogovoru z vodjo Art kina Odeon Erikom Tothom

Fanta sta se z mopedoma sicer najprej podala v Ljubljano s samo enim ciljem - da bi obiskala Antonovo dekle in se vrnila nazaj domov. A v nadaljevanju, ko se jima vmes na štopu pridruži mlada “nuna” (Anja Novak) in skrivnostni starejši motorist (Nikola Kojo), se njihova pot spreobrne v pot samoiskanja, iskanja odsotnih očetov in sorodnih duš, ki jih pripelje vse do Splita. Zakaj pa odločitev za tomosove mopede? “Že od začetka smo si bili enotni, da morajo biti tomosovi, ker je s tem povezana tudi vsa romantika okoli tega mopeda, ki je bil pomembno prevozno sredstvo v celotni Jugoslaviji. Edino prav in realno je, da se v filmu prevažajo na tomosovih mopedih,” še poudari režiser.