Skladatelju in “avtomobilu” Mirku Vuksanoviću tantadruj za življenjsko delo
Kultura
18. 04. 2025, 11.46
, posodobljeno: 18. 04. 2025, 13.59
V Gledališču Koper, ki bo junija gostilo že 15. podelitev tantadrujev, gledaliških nagrad treh primorskih teatrov, so danes razglasili letošnjega prejemnika tantadruja za življenjsko delo. Na slovesnosti ga bodo izročili Mirku Vuksanoviću, avtorju številnih glasb za predstave na koprskem, novogoriškem in tržaškem odru ter ustanovnemu članu novogoriških Avtomobilov.
Skladatelj in “avtomobil” Mirko Vuksanović bo prejel tantadruja
za življenjsko delo. Foto: Maja Pertič Gombač
KOPER
> Seštevek vseh predstav, za katere je Mirko Vuksanović ustvaril glasbo, med drugim tudi v Kranju, Celju, Ljubljani ter na Hrvaškem, v Srbiji, Makedoniji in na Češkem, natančneje v Brnu, kjer je prvo glasbo ustvaril že leta 1992, je impresiven - na seznamu jih je kar 150.
Glasbenik, med drugim skupaj z bratom Markom ustanovni član legendarne novogoriške skupine Avtomobili, ki je lani praznovala 40. obletnico izida prvega albuma, je, kot so zapisali v žiriji (v sestavi Marij Čuk (predsednik), Vesna Humar in Alen Jelen), s svojo glasbo pomembno doprinesel k ustvarjalnosti v vseh treh primorskih gledališčih.
Temelj nagrad je odlično delo
Na srečanju v Gledališču Koper, kjer bo podelitev 15. nagrad tantadruj predvidoma 9. junija, so o neprecenljivosti nagrad spregovorili vodje treh gledališč, Mirjam Drnovšček iz SNG Nova Gorica, Danijel Malalan iz Slovenskega stalnega gledališča in Katja Pegan ter novogoriški umetniški vodja Marko Bratuš in predsednik žirije Marij Čuk. Da je bila njihova ustanovitev leta 2011 vse prej kot samoumevna, je poudarila Katja Pegan, ki je bila s pokojnim Primožem Beblerjem in Iro Ratej takrat pobudnica. Opažanje, da je pozornost že dolgo centralizirana (podobno kakor sredstva) in je delo ustanov izven Ljubljane zato manj ovrednoteno, je bilo zgolj eden od motivov za zagon nagrad, ki povezujejo tri, po statusu različna, po povezovalnem primorskem duhu pa mediteransko sorodno odprta gledališča.
“To, da smo odrinjeni od centra, ne pomeni, da slabo delamo. Delamo odlično in to je dobra osnova za samozavest in edini temelj za nagrade, zaradi katerih smo bolj opazni. Saj veste, kako težko je zvabiti novinarja iz Ljubljane, recimo v gledališče v Novo Gorico. To pa je zato, ker iz Nove Gorice v Ljubljano pripelješ v eni uri, iz Ljubljane k nam pa v treh dneh s konjsko vprego,” je v šali povzel Bratuš, kar marsikdo ugotavlja, ne le v gledaliških krogih.
Marij Čuk, ki še zadnjič predseduje žiriji za življenjskega tantadruja, je poudaril, da se tudi v vlogi novega predsednika Društva slovenskih pisateljev, trudi zakoličiti, poudariti enoten slovenski prostor, kjer je “rob središče in središče rob”. O izbiri nagrajencev za življenjsko delo pa je dejal, da so vedno izbrali ustvarjalce, ki so s svojim delom zaznamovali in povezovali ustvarjalni prostor treh razmeroma različnih gledaliških okolij.
Več svobode v gledališču kot v bendu
Mednje nedvomno sodi tudi Mirko Vuksanović, ki je obenem tudi prvi nagrajenec s področja gledališke glasbe, kar daje nagradi, ki ga je presenetila, posebno težo. Že 37 let je namreč kot glasbenik samozaposlen v kulturi. “Sodelovati z režiserkami in režiserji je zelo lepo. Za gledališče je izjemno zanimivo delati, ker se lahko selim v druge prostore in čase. Najlepše je, ker v teatru lahko ustvariš nekakšen prostor: v času in prostoru. Pri glasbeni zasedbi si zelo omejen. Avtomobili imamo recimo zelo specifičnega pevca (Marko Vuksanović, op.a.) in moram zelo paziti, da ne zgrešim njegovega časa in prostora. (smeh) V gledališču je v tem pogledu ogromno svobode,” je strnil Mirko Vuksanović, ki bo poleti znova na odru tudi z Avtomobili, za katere je prav tako doslej napisal že več kot 200 skladb.