O življenju v glini in kolažih

Kultura
, posodobljeno:

Slikar Danilo Jereb in oblikovalka gline Darinka Lapajne sta minuli petek na odprtju skupne razstave keramike in akrilnih podob prenapolnila podzemno galerijo Barbara. S svojstvenima likovnima govoricama pripovedujeta o življenju, tega pa sneg in mraz, ki sta množico pospremila v zavetje umetnosti, nista zmogla preglasiti.

 Razstava del Darinke Lapajne in Danila Jereba (prva in drugi z 
leve) bo  na ogled vsako popoldne do 17. marca.
Razstava del Darinke Lapajne in Danila Jereba (prva in drugi z leve) bo na ogled vsako popoldne do 17. marca.Saša Dragoš

IDRIJA > Idrijčan Danilo Jereb in Darinka Lapajne iz sosednje Hotedršice sta v razstavni kolaž povezala sveže akrilne in postmodernistične keramične podobe, premisleke, odseve in poklone življenju skozi stoletja. Pripoved o njegovi pestrosti, ljubeznivosti in krutosti ter odmev številnih nagrad, ki sta jih v zadnjih letih požela doma in na tujem, je v galerijo sv. Barbare pritegnila ne povsem običajno, a številno občinstvo.

Spomenik v Idriji klekljanim čipkam

Ljubezen je naslov novejšega ciklusa plastovitih, akrilnih podob ljudi, izstopajočih žensk, s katerimi Jereb navdušuje po zadnjem razstavnem likovnem poklonu Idriji in Istri v sv. Barbari pred štirimi leti. Izpovedne človeške podobe spremljajo živali. Tiste, ki so Jerebu in njegovi družini najbliže - od domačega pasjega prijatelja, prek konj do ovc. Bržčas prispodobe za nas same in našo prevladujočo vlogo v življenju.

Idrijčan Danilo Jereb in Darinka Lapajne iz sosednje sosednje Hotedršice sta v razstavni kolaž povezala sveže akrilne in postmodernistične keramične podobe, premisleke, odseve in poklone življenju skozi stoletja.

Figuram pripadajo velika platna v Jerebovem značilnem kontrastnem barvnem spektru z različnimi dodatki. Z nizom platen kvadratnih, zemeljskih oblik, kot je poudarila kritičarka Anamarija Stibilj Šajn, pa se je znova poklonil Idriji in njeni dediščini. Čipkam, kot njenemu najbolj živemu delu, je v času, ko so jo domači skrbniki oropali slovenskosti, nezavedno ustvaril dragocen spomenik. Pa tudi klekljaricam! Na platna v značilnih idrijskih cinabartino rdečih, srebrnih, nebesno modrih in zlato odsevajočih barvah, Jereb dodaja tudi ustvarjalne predloge - papirce in kleklje - pa tudi čipke. Pogoste so vertikalne linije, ki čipkarstvo razpenjajo med rudarskimi rovi in nebom. Oziroma “naslikano iz podzemlja dviguje v duhovne sfere,” kot je ocenila Šajnova.

Ljubezen med zidovi

Grobi podzemni galerijski betonski zidovi so dodatno poudarili kontrast z likovno pripovedjo o življenju in ljubezni. Zidovi, stene - murales - so tudi tema predstavljenih glinenih skulptur Lapajnetove. “Njihova skupna značilnost je, da ne govorijo le z obliko, ampak je svojskost zapisana na površine, stene,” je prestavitev uvedla Šajnova. Stene je Lapajnetova s posebnimi tehnikami žganja različnih glin in z obdelavo površin dodelala v čipke. Na tokratnih, iz osnovnih geometrijskih teles preoblikovanih skulpturah, je čipke abstrahirala in jim tako ostala zvesta na svojstven način. Privlačno za oči in možgane. “Avtorica s skulpturami potuje med analogijami življenja, med zemljo in nebom, med materialnim in duhovnim,” je sklenila Šajnova.

Cinobaritno rdeči kvadratni okvir za zlato odsevajočo čipko 
slikarja Danila Jereba.
Cinobaritno rdeči kvadratni okvir za zlato odsevajočo čipko slikarja Danila Jereba.Saša Dragoš