Katerih filmov ne gre zamuditi na letošnjem Kino Otoku?

Kultura
, posodobljeno:

Po torkovi projekciji presenečenja in včerajšnji uradni otvoritvi 21. izdaje mednarodnega filmskega festivala Kino Otok z ganljivo zabavnim Skupnim jezikom se z današnjim dnem začenja najbolj zgoščeni del festivala. Spodaj izpostavljamo nekatere filmske naslove, ki jih ne gre izpustiti.

Ena od posodobljenih igranih rekonstrukcij arhivskih fotografij iz 
časa reške okupacije Gabrieleja d'Annunzia v Fiume o morte!
Ena od posodobljenih igranih rekonstrukcij arhivskih fotografij iz časa reške okupacije Gabrieleja d'Annunzia v Fiume o morte!Gregor Božič/SFC

IZOLA > Na Kino Otoku bo drevi, ob 21. uri v Letnem kinu Arrigoni slovenska premiera zelo zanimivega hibrida med dokumentarcem in satiro Fiume o morte! reškega režiserja Igorja Bezinovića, ki bo tudi letošnji gost festivala. Film obravnava spregledani, lahko bi dejali tudi zamolčani del italijansko-hrvaške zgodovine - 17-mesečno eskapado Gabrieleja d'Annunzia na Reki od septembra leta 1919 do Krvavega božiča leta 1920, kot ga je poimenoval d'Annunzio, ko so ga iz mesta Italijani pregnali z granatami. Ta je namreč leta 1919 Reko samovoljno razglasil za italijansko regenco Kvarnerja, zasedel Guvernerjevo palačo in začel se je eden najbolj bizarnih in bakanaličnih eksperimentov v zgodovini 20. stoletja, ki pa je imel zelo daljnosežne posledice na razvoj ideologije in ikonografije fašizma.

Poleg tega, da Bezinović v osnovi osvetli pozabljeni del reške zgodovine, je prav forma, s katero se loti obujanja tega dela zgodovine, njegov največji adut. Najboljši del filma so tako nedvomno igrane rekonstrukcije arhivskih posnetkov in fotografij iz tega obdobja, ki precej spominjajo na mojstrske “tableaux vivants” (zamrznjene žive slike) Karpa Godine. Te rekonstrukcije je Bezinović snemal na reških ulicah, trgih in na tak način že med snemanjem uprizarjal nekakšne kolektivne lekcije pozabljene zgodovine za Rečane.

Za ogrevanje še ena zgodba o vplivnem voditelju

Za ogrevanje si lahko danes, ob 14. uri v Art kinu Odeon ogledate hipnotično zgodovinsko dramo Razpuščanje vladarja v režiji Ivana Salatića, ki ga je Kino Otok gostil že leta 2014, ko je predstavljal svoj kratki film Intro. V Izolo se vrača s svojim drugim celovečercem, zgodbo o črnogorskem poetu in vladarju iz 19. stoletja, ki temelji na liku in delu Petra II. Petrovića Njegoša.

Ob 17. uri v Art kinu Odeon sledi še en zanimiv dokumentarec s pomenljivim naslovom V senci, ki osvetli ključno vlogo žene, hčera in brata pionirja dokumentarnega filma Roberta J. Flahertyja. Film bo na projekciji predstavil Flahertyjev potomec in režiser Sami van Ingen, ki je uporabil doslej nevideni arhivski material.

Poklon starim goriškim sadjarjem

V petek, ob 11. uri bo v Art kinu Odeon na sporedu kratkometražec Navadna hruškaGregorja Božiča, ki je na začetku maja na festivalu kratkega filma v nemškem Oberhausnu prejel nagrado mednarodnega združenja filmskih kritikov Fipresci ter nagrado, s katero je postal kandidat za evropsko filmsko nagrado za kratki film. Navadna hruška, ki je poklon starim, modrim sadjarjem iz Goriške, s pomočjo arhivskih gradiv raziskuje ne tako oddaljeno preteklost in si prizadeva razumeti ter ohraniti znanje prejšnjih generacij.

Ob 18. uri v izolskem kulturnem domu sledi še en skok v goriško preteklost, tokrat v čas po drugi svetovni vojni. Film Brezmejna srca (1950) Luigija Zampe, ki velja za enega od prvih italijanskih neorealistov, prikaže zgodbo mesteca, ki ga meja razdeli na dva dela in sproži številne napete situacije in tragične posledice. V eni od glavnih vlog nastopi Gina Lollobrigida, ki je bila tedaj na začetku svoje kariere.

“Preprosta kronika srečnega dne”

Ob 21.30 v Largu pri špini ne gre zamuditi dokumentarca Polet v režiji Silvana Agostija, ki je spremljal letalski izlet pacientov psihiatrične bolnišnice San Giovanni iz Trsta, organiziral pa ga je veliki italijanski psihiater in “reformist” Franco Basaglia. “Basaglia me je povabil v Trst, kjer si je uspel sposoditi letalo; želel se je sprehoditi po nebu z bolniki, ki so vedno živeli zaprti. Film je preprosta kronika srečnega dne,” je osnovno idejo filma opisal Agosti.

Naslednji dan, v soboto, ob 16. uri v Art kinu Odeon je tako nujen tudi ogled dokumentarca Odvežimo norce, ki je pomembno prispeval k sprejetju slovitega Basaglievega zakona, ki je “odprl” psihiatrične ustanove v Italiji. Odvežimo norce je nastal leta 1975 (posnet je bil v psihiatrični bolnišnici v okolici Parme) in je eden od prelomnih italijanskih aktivističnih dokumentarnih filmov - tri leta po njegovem izidu je bil sprejet omenjeni odmevni zakon. Izolo bo obiskal tudi Stefano Rulli, eden od scenaristov in režiserjev dokumentarca, ki mu je sledil odmeven televizijski, scenaristični opus (nadaljevanki La piovra in La meglio gioventú).

V Izolo se vrača še en dolgoletni kinootoški prijatelj Želimir Žilnik, ki bo v nedeljo ob 14. uri v Art kinu Odeon predstavil svoj najnovejši film 80+. Neumorni nekdanji črnovalovec se je ponovno potopil v zgodbo običajnega človeka, tokrat v ostarelega 80-letnega pianista, ki se po 60 letih življenja v Nemčiji vrne v rodno Srbijo.

21. izdaja Kino Otoka se bo poslovila z dobitnikom srebrnega leva v Benetkah in prejemnikom sedmih italijanskih “oskarjev” Vermigliom, ki je zelo tankočutna, a pronicljiva zgodba o življenju v odmaknjeni skupnosti v Trentinu malo pred koncem druge svetovne vojne in prišlekih, dezerterjih, ki razburkajo ustaljeni ritem življenja, še posebej pa mlajšega dekleta.

Prizor iz prelomnega dokumentarnega filma Odvežimo norce, ki je 
tudi pomembno prispeval k slavnemu Basaglievemu zakonu.
Prizor iz prelomnega dokumentarnega filma Odvežimo norce, ki je tudi pomembno prispeval k slavnemu Basaglievemu zakonu.