Iz naročja, objeta z obema rokama, med navdušeno občinstvo

Kultura
, posodobljeno: 3. 11. 2025, 18:19

Kitaro igraš tako, da jo položiš v svoje naročje in jo objameš z obema rokama. Glasbena muza zazveni šele v skupnih vibracijah. Tako je bilo ničkolikokrat zadnji oktobrski konec tedna na koprskem festivalu Kitarika, ki je navdušil številno občinstvo.

Iz naročja, objeta z obema rokama, med navdušeno občinstvo

Kitarika ponuja priložnosti tudi za številna predavanja in mojstrske tečaje.

Foto: Matevž Kocjan

KOPER > Društvo Kitarika že več kot desetletje povezuje mlade kitariste v orkestrskem muziciranju. Predavanja in mojstrske tečaje so letos priredili v koncertni dvorani koprske glasbene šole, večerne koncerte pa v dvorani Sv. Frančiška v Kopru.

Na letošnjem kitarskem druženju je zazvenela glasbena pripoved Marie Linnemann Čudežno popotovanje malega princa. V dvorani sv. Frančiška jo je pripovedoval dramski igralec Rok Matek, za glasbeno ilustracijo pa je poskrbel orkester kitarske ustvarjalnice v sestavi 16 učencev kitare Glasbene šole Koper s podružnicama v Izoli in Piranu ter učencev glasbenih šol Postojne, Ribnice in Zavoda Salesianum.

Isti večer je koncertirala mlada kitaristka Petra Polačkova iz Češke, ki poučuje na Kraljevi akademiji na Danskem in na Univerzi za glasbo v Weimerju v Namčiji. Njena umetniška pot jo je peljala na koncerte in mojstrske tečaje skoraj po vsem svetu. Z umetniškim in organizacijskim znanjem prispeva k razvoju sodobne kitarske scene. V Kopru je igrala na prav poseben inštrument, in sicer na 9-strunsko romantično kitaro Jana Tulačka. Poslušalcem jo je posebej predstavila. S tehniko, ki se lahko primerja samo z največjimi kitarskimi mojstri, ter velikim dinamičnim razponom je iz svoje lirične individualnosti ustvarila romantično razpoloženjske harmonije.

Obisk tudi s Kitajske

Kitajska klasična kitaristka Hao Yang, mojstrica kitarske tehnike, je zmagovalka velikih kitarskih tekmovanj in prejemnica najvišjih nagrad. Kot solistka in kot članica komornih sestavov koncertira po vsem svetu. Solistične recitale je imela na pomembnih kitarskih festivalih v Clevelandu, Panami in Pekingu. Njeni nedavni koncertni projekti vključujejo tudi program za sopran in kitaro, navdihnjeni pa so s kitajsko poezijo.

Iz naročja, objeta z obema rokama, med navdušeno občinstvo

Hao Yang prihaja iz Kitajske.

Foto: Matevž Kocjan

Na letošnji Kitariki se je mudila tudi Giulia Ballaré, ki prihaja iz Novare v Italiji. “Izstopa po energiji in izrazni moči, ki sta vedno elegantni in prefinjeni ter vzpostavi močno vez s publiko,” so o kitaristki zapisali kritiki v italijanskem časopisu La Repubblica. Ballaré poučuje kitaro na Konservatoriju za glasbo v Ženevi in Švici. Koprski festival je sklenila z deli Joaquina Turina, Astora Piazzole, Isaaca Albeniza in Heitorja Villa-Lobosa. V vse kompozicije je z energičnimi kontrasti in mojstrsko tehniko vtkala osebni romantični izraz. Izžarevala je strast do glasbenega repertoarja, ki ga je izvajala. Po tretjem glasbenem dodatku se je na odru priklonila brez kitare in tako elegantno sporočila, da je koncerta, ki je bil brez običajnega odmora in s tremi glasbenimi dodatki, konec. Koncertantko, za katero se težko najde primerne glasbene superlative, je s svojo prisotnostjo počastil tudi italijanski konzul v Sloveniji.

Iz naročja, objeta z obema rokama, med navdušeno občinstvo

Giulia Ballare izstopa po izjemni energiji in izrazni moči.

Foto: Matevž Kocjan

Brez mojstrskih tečajev ni šlo

Vsi trije koncertni večeri so s tehnično in muzikalno veličino presegli pričakovanja občinstva. Zvok kitar je bil poln in briljanten. Tako kot slikarji razporejajo barve in oblike na platno, so tudi tri kitaristke izžarevale sij dinamičnega razpona svojih glasbil.

Za organizacijo in izvedbo kitarskega festivala sta poskrbeli kitaristki Tanja Brecelj Vatovec in Martina Kocjančič Kocjan, ki sta ob festivalu priredili tudi izobraževanje za učitelje kitare. ”Petra Poláčkova je govorila o razvoju romantične kitare. Predavatelj Leonardo Medica Gregorič nam je predstavil obdobje 17. in 18. stoletja, ko so v Neaplju v novo nastalih ustanovah za revne otroke, imenovanih konservatoriji, verjeli, da ima glasba najboljši vpliv na vzgojo otrok,” sta povedali za Primorske novice. “Poskusili smo tudi v tem obdobju najbolj razširjeno metodo poučevanja, imenovano partimento. Kitarski opus skladatelja Heictorja Villa-Lobosa nam je predstavila Giulia Ballaré, Hao Yang pa je govorila o tehničnih aspektih kitarske igre. Vjekoslav Crnobori je učitelje navdušil z idejo, da za svoje učence sami napišejo skladbe. Za širšo javnost pa je bilo zagotovo najbolj zanimivo predavanje prof. dr. Uroša Marušiča, na katerem je z znanstveno podprtimi raziskavami razložil pozitiven vpliv učenja inštrumenta na razvoj možganov,” sta še razkrili Vatovec in Kocjančič Kocjan. •