Prihodnost gledališke Evrope
Med 17. in 21. aprilom 2024 bo SNG Nova Gorica gostilo konferenco Evropskega gledališkega združenja (European Theatre Convention, ETC), 15. aprila pa se je pričel mednarodni festival učilniških predstav Mladi. Pogumni. Razbiti kalupi. (The Young. The Bold. Break the Mould).
Evropsko gledališko združenje, na kratko ETC, je največja mreža javno financiranih gledališč v Evropi s 63 člani v 31 državah. Ustanovljeno je bilo leta 1988, da bi promoviralo evropsko gledališče kot prostor dialoga in demokracije, da bi se soočilo z izzivi, s katerimi se srečujejo gledališča po vsej Evropi, in spodbujalo povezovanja.
Novogoriško gledališče se je včlanilo leta 2001 in maja 2004 - ob vstopu Slovenije v Evropsko unijo - gostilo festival ETC z naslovom Gledališča Evrope: ogledalo razseljenih ljudstev (potekal je skupaj z mednarodnim gledališkim festivalom MEJ NI FEST); v sklopu tega projekta je nastala tudi uprizoritev novega besedila Srečka FišerjaMedtem po romanu Prima Levija. Med številnimi projekti, pri katerih je sodelovalo v zadnjih letih, pa velja izpostaviti projekt Renesansa, ki je v času epidemije koronavirusa na spletu ponudil ogled kratkih petminutnih filmov 22 gledališč iz 18 evropskih držav, koprodukcijski predstavi Idiomatic in Najboljša evropska predstava, udeleževanje zaposlenih na delavnicah za tehnično osebje ter vsako leto angažiranje asistenta režije iz tujine pri izbrani premierni uprizoritvi.
“Običajno gre za socialno diskriminirane avtorje ali za teme, ki niso v ospredju družbenega zanimanja oziroma so izključene iz javnega diskurza. To so etnično, spolno, politično ali drugače marginalizirani avtorji in teme - oziroma so takšne dramske osebe v teh delih. Cilj projekta je ta dela vključiti v prihodnje repertoarje gledališč.”
Ana Kržišnik Blažica
dramaturginja SNG Nova Gorica
Različna gledališča s skupnim ciljem
Trenutno je predsednica združenja Cláudia Belchior, ki je v pogovoru z Natasho Tripney* pojasnila, da ETC vključuje gledališča z različnimi praksami: “Nekatera so bogata, druga revna, vendar smo se združili, ker imamo skupne cilje.” Njegove dejavnosti je v grobem razdelila v tri kategorije: umetniško sodelovanje, strokovni razvoj in podpora gledališčem. Člani lahko sodelujejo v različnih programih in projektih ter na konferencah. Ena od prednostnih nalog mreže je tudi trajnost. ETC si prizadeva, da bi vsa njena gledališča do leta 2030 postala podnebno nevtralna. Vzpostavljenih je več programov, ki organizacijam pomagajo pri doseganju tega cilja, vključno z intenzivnim tečajem, imenovanim Trajnostna krepitev zmogljivosti, ki se ga lahko udeleži vsako gledališče.
“V SNG Nova Gorica smo se za organizacijo mednarodne konference in festivala odločili tudi v luči prihajajoče Evropske prestolnice kulture, saj smo prepričani, da se bodo ugledni gostje iz gledaliških krogov veliko raje vrnili na Goriško, če bodo že poznali naše kraje, ki so spomladi še posebej privlačni,” pravi Marko Bratuš, umetniški vodja SNG Nova Gorica in član Svetovalnega sveta za gledališče (Theatre Advisory Council), ki je pomagal upravnemu odboru razviti Vizijo ETC 2030: strateški načrt do leta 2030 za določitev ključnih prednostnih nalog in področij ukrepanja. Poudarja pa tudi: “Učilniške predstave predstavljajo novost v slovenskem gledališkem prostoru, zato sem izjemno vesel, da se je izšlo in da bomo ob tokratnem konferenčnem srečanju uspeli izvesti tudi festival. Na ta način se bodo gledališki strokovnjaki in pedagoški delavci iz Slovenije lahko pobliže spoznali z novo formo gledališkega ustvarjanja.”
Festival učilniških predstav Mladi. Pogumni. Razbiti kalupi. (The Young. The Bold. Break the Mould.) je zaključek triletnega programa Mlada Evropa IV: Neslišani glasovi, v katerem je bil poudarek na raziskovanju ne-dominantnih glasov v dramatiki za mlado občinstvo. Na festivalu so bile odigrane in še bodo poleg domače učilniške predstave ZvezdiceJake Smerkolja Simonetija še naslednje: Matin Soofipour OmamŠepeti prostora (Room Rumours), Badisches Staatstheater Karlsuhe, Emel Aydogdu(Preživetje) Nadomestna ura ((Surviving) The Substitute Lesson), Staatstheater Braunschweig, Kurt Gabriel Meli & Alex WeeninkČreva (Gutz), Teatru Malta, Tereza Trusinová Kaj dogaja? (What's Up!), Slovak National Drama Theatre, Olya VoronkovaSreča (Lucky), Belarus Free Theatre/Young Vic, Zoe ApostolidouDebelost (Fat) THOC in Tomer Pawlicki Hassan & MoosDe Toneelmakerij.
Predstave se igrajo na različnih prizoriščih, vsaki sledi pogovor, sodeluje pa več kot 20 vznemirljivih mladih evropskih umetnikov.
Marginalizirani avtorji in teme
Na konferenci bo predstavljen tudi zaključek projekta Spregledana dramatika (Invisibilised Plays). Delovna ekipa projekta je iskala kakovostna dramska dela, ki zaradi različnih okoliščin niso vključena v nacionalne ali internacionalne dramske kanone ter so bila samo enkrat objavljena ali uprizorjena, potem pa so izginila iz repertoarjev gledališč. “Običajno gre za socialno diskriminirane avtorje ali za teme, ki niso v ospredju družbenega zanimanja oziroma so izključene iz javnega diskurza. To so etnično, spolno, politično ali drugače marginalizirani avtorji in teme - oziroma so takšne dramske osebe v teh delih. Cilj projekta je ta dela vključiti v prihodnje repertoarje gledališč,” je povzela Ana Kržišnik Blažica, dramaturginja SNG Nova Gorica.
Sicer pa bodo predstavniki gledališč na konferenci razpravljali o mreženju in raznolikosti v evropskem gledališču ter predstavili nove smernice za trajnost in certifikacijski znak Zelena knjiga gledališča ETC (ETC Theatre Green Book). Zvečer si bodo gostje lahko ogledali tri produkcije SNG Nova Gorica, in sicer Pet vrst tišine, Ko se mrtvi prebudimo in Mnogo hrupa za nič ter mednarodno koprodukcijo Najboljša evropska predstava, v kateri sodeluje pet evropskih gledališč in umetniki iz osmih držav.
S črnim humorjem o evropski politični krizi
Ob premieri pri italijanskem koproducentu v Parmi je režiser Haris Pašović** izpostavil posebne okoliščine poljske premiere Najboljše evropske predstave oktobra 2023: “Nismo se zavedali, da smo na odru ravno v času volitev. V zraku je bilo čutiti posebno vzdušje. Vse tri predstave so bile razprodane in publika nas je nagradila s stoječimi ovacijami. Mislim, da je razlog to, da je predstava nekakšna črna komedija o Evropi, o našem gledališču in vseh naših težavah: okolju, demokraciji, fašizmu, nacizmu, feminizmu, rasizmu, splavu. Govori tudi o korupciji in umoru dveh novinarjev, Daphne Caruana Galizia na Malti in Jána Kuciaka na Slovaškem. Predstava se s črnim humorjem loteva t. i. evropske politične krize. Žirante na uprizorjenem namišljenem tekmovanju na primer vodi skorumpirani predsednik Evropskega parlamenta, kar aludira na afero Katargate.” Predstava je satira, ki pa je ne gre razumeti kot “protievropsko”, prej obratno: “Razkriva razloge, zakaj bi morali biti v Evropi enotni. Če želimo zgraditi močno Evropo, moramo biti kritični in brez zadržkov govoriti o svojih težavah, kakršna je denimo korupcija. Močno Evropo lahko zgradimo samo z odprtimi demokratičnimi razpravami o težavah, ki nas pestijo. Tudi gledališče mora biti močnejše in drznejše: dolžni smo obravnavati vsa vprašanja sodobnosti.”
Uprizoritvam na Poljskem in v Italiji je februarja sledila premiera na Malti, na velikem odru SNG Nova Gorica pa je bila premierna izvedba včeraj. Predstavo si lahko ogledate še nocoj in jutri, nato se seli na Kosovo. Besedilo, ki sta ga napisala Marko Bratuš in Haris Pašović, je bilo nominirano za nagrado Slavka Gruma.
* www.thestage.co.uk
** Corriere della Sera