Najboljša evropska predstava
Leta 2021 sta se v strokovni žiriji Borštnikovega srečanja znašla Haris Pašović, bosanski gledališki režiser, umetniški direktor East West Centra v Sarajevu in profesor na tamkajšnji Akademiji scenskih umetnosti, ter Norbert Rakowski, poljski igralec, režiser in direktor gledališča v Opolu. Ob dilemah, s katerimi so se soočali žirantje slovenskega festivala, sta dobila idejo za mednarodni projekt - uprizoritev, ki bi spregovorila o stanju gledališča v Evropi danes.
S pomočjo evropske mreže gledališč European Theatre Convention (ETC) se je pri snovanju projekta združilo pet gledališč: Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu s Poljske, Fondazione Teatro Due iz Parme, Teatru Malta, Teatri Kombëtar i Kosovës iz Prištine in SNG Nova Gorica.
“Najboljša evropska predstava je naslov koprodukcije, s katero želimo izkoristiti priložnost za raziskovanje: Kaj je danes evropsko gledališče? Kaj je danes Evropa? Kaj so naše dolžnosti in odgovornosti v javnih gledališčih in tudi v naši umetnosti? Zdi se mi pomembno, da koprodukcija združuje države Evropske unije in vključuje tudi državo izven nje. Evropo vidimo kot eno veliko bit, družino, deželo, v kateri živimo,” pravi režiser uprizoritve Haris Pašović, ki je skupaj z Markom Bratušem, umetniškim vodjem SNG Nova Gorica, besedilo tudi napisal.
Delovni naslov je bil sprva Sodniki, saj predstava govori o žirantih evropskega gledališkega festivala, ki “zaprti v sobi poskušajo složno izbrati najboljšo predstavo, a se na koncu znajdejo pri vprašanju: Kaj pomeni biti Evropejec?” pove dramaturg uprizoritve Sean Buhagiar, sicer umetniški direktor nacionalnega gledališča Teatru Malta, in dodaja: “Gre za satiričen komad, ki meji na absurd. Je zelo zanimiv, zelo globok, a tudi zelo zabaven.”
Delo žirantov seveda ne more potekati gladko, saj so zbrani iz vseh vetrov, vsak s svojim pogledom na gledališče in vsak s svojim družbenim kontekstom. Poleg tega na člane žirije poskušajo vplivati še direktorica festivala in sam evropski politični vrh. V vsej zmedi se jim pridružijo še tragična novica, korupcijska afera, policija in razjarjeno stavkajoče gledališko občinstvo.
“Predstava prek ukvarjanja z gledališčem pretresa tematike, ki so trenutno pomembne za Evropo, in pri tem izpostavlja dejstvo, da je svet veliko bolj kompleksen, kot nam ga v črno-beli tehniki poskušajo predstaviti današnji mediji,” poudarja Marko Bratuš.
Pisano ekipo ustvarjalcev uprizoritve z enajstčlansko igralsko zasedbo iz petih partnerskih gledališč (iz novogoriškega Ana Facchini) ter dvema gostujočima igralcema iz Avstrije in Francije je od začetka septembra gostilo gledališče v Opolu. Tam je minuli petek, 13. oktobra, predstava doživela premiero. Sledile bodo ponovitve v ostalih partnerskih gledališčih, aprila prihodnje leto v Novi Gorici , kjer bo tudi konferenca ETC.