Tekmujejo in bogatijo drug drugega
Kultura
19. 03. 2019, 06.00
, posodobljeno: 29. 03. 2019, 09.42
Prvi mednarodni mladinski zborovski festival Aegis Carminis, ki je Koper bogatil od četrtka do nedelje, je v dvorano Sv. Frančiška privabil številne obiskovalce.
KOPER
> Aegis Carminis je zapolnil veliko vrzel v slovenski glasbeni ustvarjalnosti in poustvarjalnosti ter obogatil zborovsko produkcijo, obenem pa ponudil roko mladim obetavnim slovenskim dirigentom, ki so svoje znanje in sposobnosti merili z vrstniki z drugih koncev Evrope, celo sveta, in izmenjavali znanje. Mladinski pevski zbori v Sloveniji sicer že imajo mednarodno prireditev, Pevski festival Celje, ki pa letos ni odprl svojih vrat. Tudi drugod v Evropi je razmeroma malo priložnosti, da se mladinski zbori pomerijo med sabo.
Priložnost za mlade
Priložnost so na festivalu Aegis Carminis, kar je posebej razveseljivo, dobili mladi slovenski skladatelji, ki so še pred nedavnim peli ali še pojejo v podobnih zborovskih sestavih in dobro vedo, kako pisati zanje, kaj pritegne mlade, kaj jih navdihuje in privlači v zborovske vrste. Kar 19 se jih je odzvalo na natečaj organizatorja, Akademskega zbora Univerze na Primorskem (APZ UP). O njih se je strokovna žirija izrazila zelo pozitivno. “Dobili smo veliko partitur, kar je pohvalno,” pravi članica žirije, skladateljica Tadeja Vulc. “ Ni enostavno pisati za mladinske zbore, treba je upoštevati, da so glasovi drugačni od odraslih, da so razponi drugačni ... Skladbe, ki smo jih nagradili, so odlične. Lahko rečem, da bi sama kot dirigentka prav vse z veseljem izvajala. Upam, da bomo v prihodnjih letih dobili še večji nabor te literature, ki jo sicer v slovenskem prostoru primanjkuje.”
Vse nagrajene skladbe bo na svojem letnem koncertu predstavil APZ UP pod vodstvom Ambroža Čopija, kar bo dela še za kak korak približalo mladim slovenskim poustvarjalcem, da bodo lahko še laže in pogumneje posegali po njih.
Tujci navdušeni nad slovensko glasbo
V dvorani sv. Frančiška se je 15 mladih dirigentov iz Hrvaške, Bolgarije, Tajvana, Rusije, Izraela, Španije, Latvije in Slovenije spopadlo ne le z literaturo največjih evropskih zborovskih ustvarjalcev, zavzeto so morali zagristi tudi v temeljna dela sodobne slovenske ustvarjalnosti, ki lahko suvereno stoji ob tuji literaturi. Tajvanski dirigent Heng-Yi Pao, prejemnik druge nagrade v kategoriji dirigentov srednješolskih zborov, je bil navdušen nad slovenskimi deli. Za interpretacijo skladbe Credo - I believeMateja Kastelica je prejel posebno nagrado tekmovanja. “Imel sem veliko sreče, da je bil tu avtor skladbe, ki sem jo izvajal,” je pojasnil. “Je zelo mlad in nadarjen. Razjasnil mi je svoje ideje in domislice. Spoznal sem, kako pomembno je, da sodeluješ s skladateljem, saj ga tako laže razumeš in mu slediš.”
Prvonagrajen v kategoriji dirigentov mladinskih zborov, Hrvat Marko Skorin, je bil prav tako navdušen: “Večine slovenskih del, ki sem jih srečal tu, nisem poznal. Posebej so me očarale skladbe Marija Kogoja.”
Tudi slovenski tekmovalci so se lepo predstavili, torej je ljubljanska Akademija za glasbo na tem področju dobra izobraževalna ustanova z odličnim pedagoškim kadrom, naši mladi dirigenti pa nadarjeni in zavzeti. Eva Jelenc Drozg, učiteljica kitare na Glasbeni šoli Jesenice, je za nastop prejela tretjo, Kristina Štemberger, glasbena pedagoginja na OŠ Alojzija Šuštarja v Ljubljani, pa drugo nagrado. Tretja Slovenka, Rahela Durič iz Maribora, je bila glavna “zvezda” dirigentskega tekmovanja. Navdušila je v vseh treh etapah tekmovanja, tako v delu z Dekliškim zborom Akademije za glasbo Ljubljana, Dekliškim zborom Glasbene šole Koper kot tudi s Komornim zborom Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana (KGBL). Najbolj je pravzaprav tudi ona navdušila s slovensko umetnino, skladbo Urok, ki jo je velikan slovenske sodobne ustvarjalnosti Lojze Lebič priredil prav za to priložnost.
“Kar veliko dela se skriva za tem uspehom,” je dejala 31-letna zmagovalka Rahela Durič. “Veliko priprav, veliko študija partitur ... Navdušena sem nad demonstracijskimi zbori festivala, ki so bili zelo dobro pripravljeni in so zelo dobro sprejemali moje napotke in reagirali na moje gibe. Zelo rada imam svoje delo, uživam v tem.” Je profesionalna dirigentka, poučuje zborovsko dirigiranje na Univerzi v Gradcu. Od tega dosežka si obeta, pravi, novih povezav, upa, da se ji bodo odprla vrata v širši evropski prostor, za začetek je namreč poleg denarne nagrade dobila tudi dva koncerta z zborom Slovenske filharmonije.
Ocenjevali so jih strogi dirigenti
V kategorijah mladinskih in mešanih mladinskih zborov je strokovna žirija, ki so jo sestavljali ugledni dirigenti, Maris Sirmais iz Latvije, Teodora Pavlovič iz Bolgarije, Bernie Sherlock z Irskega ter Stojan Kuret in Marko Vatovec iz Slovenije, spoznala enajst zborov iz Španije, Grčije, Madžarske, Rusije, Italije in Slovenije. Z izjemo enega so bili vsi zelo dobro pripravljeni. Imena članov žirije so jim namreč povedala, da gre - kljub prvi ediciji - za resno zborovsko tekmovanje z ostrimi kriteriji in visokimi pričakovanji, zato so se v konkurenco prijavili le najboljši.
Najviše se je po pričakovanjih uvrstil ruski mladinski zbor Vesnianka, ki ga vodi Lubov Aldakova. Je koncertni zbor otroškega zborovskega studia, ki vključuje pet zborov različnih starosti. Ta, ki smo ga poslušali v Kopru, je vrh njihove zborovske piramide. Podobno je organiziran tudi tretjeuvrščeni španski zbor Coro Los Peques del León de Oro, ki ga vodi Elena Rosso, mednju pa je žirija postavila slovenski mladinski zbor OŠ Franceta Bevka iz Tolmina, ki ga vodi Barbara Kovačič. Mladi tolminski pevci so se tudi tokrat, kot že velikokrat prej, odlično predstavili, očarali pa še posebej s skladbo Sonce Tadeje Vulc, ki je dirigentki prinesla posebno nagrado tekmovanja.
Festival je izjemno številnemu občinstvu ponudil še vrsto koncertov, razgovore, posvetovanja ...
Naj bo tradicionalen
V strokovni žiriji sta sedela tudi primorska dirigenta. “Festival je za Koper nekaj izjemnega,” ocenjuje Marko Vatovec, dekan Akademije za glasbo v Ljubljani. “Čestitam organizatorjem, Akademskemu zboru Univerze na Primorskem in umetniškemu direktorju Ambrožu Čopiju. Mednarodna zasedba dirigentov in zborov je bila izvrstna, festival pa dobro organiziran. Upam, da bo postal tradicionalen.” Soglaša Stojan Kuret, vesel, da je festival namenjen mladim: “So naša bodočnost in vanje moramo veliko več vlagati.” Na festivalu so najbolj slavili Rusi in Španci. “To sta velika zbora, ne pozabimo pa, da prihajata iz velikih držav,” opozarja Kuret. “A tudi naši dobro pojejo, zato ni potrebe, da bi tujcem zavidali. Enkrat zmagajo eni, drugič drugi.” BK, AG