Na zidu visi 46 motornih žag

Zanimivo bi bilo vedeti, kaj vse ljudje na tem svetu zbirajo in hranijo doma kot hišno zanimivost. Eden takih zbiralcev je 64-letni Dušan Frank iz Topolca na Bistriškem, ki že tri leta zbira motorne žage, še veliko dlje pa tudi motorje na dveh kolesih.

Vsi starodobni motocikli  Dušana Franka so v  voznem stanju Foto: Tomo Šajn
Vsi starodobni motocikli Dušana Franka so v voznem stanju Foto: Tomo Šajn

Na prireditvi Kmetijska tržnica v Ilirski Bistrici je pod velikim šotorom pozornost obiskovalcev pritegnilo drevo, na katerem so kot na božični jelki visele stare in novejše motorne žage. Lastnik te nenavadne zbirke je Dušan Frank, po poklicu električar, sedaj pa že nekaj let upokojenec. Vsem, ki jih zanima tehnika, je Frank z veseljem razlagal lastnosti posameznih žag, ki jih hrani na domačiji na obrobju Topolca, velike vasi, oddaljene tri kilometre od Ilirske Bistrice.

“Najstarejše žage so stare več kot 50 let. Najtežja, znamke kreisler iz leta 1959, tehta kar 16 kilogramov in jo je kar težko prijeti v roke,” razloži Frank. Ljudje mu motorne žage rade volje odstopijo, saj so vse v njegovi zbirki že odslužile svoj delovni vek. “Vse žage sem usposobil in delajo, čeprav ne služijo več svojemu namenu,” še pravi. Svojo zbirko pa bo očitno še dopolnil, saj so mu obiskovalci po razstavi na Kmetijski tržnici, kjer se je prvič javno predstavil, začeli kar sami ponujati svoje odslužene “motorke”. Na zidu in policah v posebnem prostoru ima tako razstavljenih že 46 motornih žag.

Motorke v Frankovi zbirki so bile izdelane v različnih državah, od Skandinavije, Avstrije in Nemčije pa vse do Kanade. Najstarejša nosi letnico izdelave 1948 in je prišla iz Norveške. V njegovi zbirki ne manjka niti motorka tovarne Stihl, ki je bila v svojem času najbolj razširjena, nekakšna formula ena motornih žag. Nanjo je še posebej ponosen, kot tudi na žago iz prve serije motornih žag, izdelanih v Tomosu. Poleg same zbirke hrani Frank tudi zajeten dosje o motornih žagah. Iz ene od arhivskih revij tako izvemo, da so prototip prve enoročne motorne žage izdelali v Kanadi že leta 1944, iz serijske proizvodnje pa je 15-kilogramska žaga prišla med kupce leta 1946.

Le dve leti je mlajša norveška žaga jo bu, prav tako iz Frankove zbirke. Sodobne motorne žage tehtajo do šest kilogramov in jih seveda ne gre primerjati z žagami izpred 50 let. “Po letu 1960 je prišlo do prave eksplozije ročnih motork, ki so povsem izpodrinile klasične pa tudi velike motorne žage,” nam pojasni naš gostitelj.

V drugem prostoru pa hrani Frank šest motociklov starodobnikov, saj je že dolgo let član moto kluba Balilla v Divači. Med motorji je na prvem mestu moto guzzi iz leta 1938, s katerim se Dušan udeležuje relijev starodobnikov. Tu so še 150-kubična vespa iz leta 1964 in dva manjša motorja, mopeda NSU tipa N iz leta 1952 in tipa L iz leta 1958. “Vsi moji motorji so vozni in imajo ustrezne papirje,” poudari Frank ob našem obisku. In že hitimo v nov prostor, kjer kraljuje velika tračna žaga, prava tehnična redkost, saj je v celoti izdelana iz trdega lesa.

Ampak to je že nova zgodba o tehnični dediščini Dušana Franka.

TOMO ŠAJN


Najbolj brano