Iz strmoglavljenega letala so izdelovali lonce
Ameriškega bombnika, ki je pred 66 leti strmoglavil pri vasi Jelični Vrh v bližini Godoviča, se domačini še danes spominjajo, saj so še desetletja uporabljali lonce, ulite iz njegove pločevine.
V Parku vojaške zgodovine v Pivki so zgodbo o poslednjem letu ameriškega vojaškega letala liberator B-42 obudili s priložnostno razstavo. Te dni bo minilo točno 66 let od zavezniškega bombnega napada na nemško tovarno za gorivo v Mostu (nekoč Brux) v čeških Sudetih. Letalo je bilo pri tem malce poškodovano, česar pa posadka na poti nazaj čez slovenske Alpe proti Italiji ni takoj opazila, živahno pripoveduje prvi mož Parka in magister zgodovinskih znanosti Janko Boštjančič.
Strmoglavljenje
Nekje nad Jeličnim Vrhom pri Godoviču je zato posadka, v kateri so bili skoraj vsi novinci, morala s padali zapustiti enaindvajsetmetrsko letalo. Zanimivo, da je vseh enaindvajset letalcev vojno preživelo. Večji del so jih zajeli gorenjski domobranci in jih izročili Nemcem. Za razliko od ujetnikov partizanov, ki so jih nemški okupatorji največkrat kar pobili kot pripadnike nelegalne vojaške formacije, pa so Američani ravnali v skladu s pravili vojnega prava, zato so kot ujetniki tudi vojno preživeli.
Zadnji trije letalci, ki so izskočili nad Jeličnim Vrhom, so pristali skoraj skupaj z letalom. Jože Menart iz Jeličnega Vrha se dobro spominja, kako se je letalo ustavilo le 70 metrov od njega in njegovega očeta, kakih deset metrov od njiju pa je pristal padalec. Spremila sta ga do domače hiše, kjer je potem otrokom delil bombone in žvečilni gumi. Vse tri letalce so kmalu našli domobranci iz postojanke na Veharšah. Niso jih predali Nemcem, temveč so jih skrili v vasi Potok. Nato so jih preoblečene v domobrance pretihotapili skozi Ljubljano in jih predali četnikom.
Iz letalske pločevine nastanejo žlice
V nepojasnjenih okoliščinah so jih četniki nekaj tednov kasneje izročili Nemcem. Po doslej znanih podatkih so jih zamenjali.
Takoj po padcu 30-tonskega letala se je izkazala iznajdljivost ljudi, ki jim ne med vojno ne prva leta po njej ni bilo lahko. V Idriji je tako nastala prava livarna, v kateri so iz kakovostne pločevine, prvič uporabljene v Fordovi tovarni v Detroitu, začeli nastajati lonci, žlice, vilice in zajemalke. V nekdanji livarni pa je vse do danes ostalo tudi nekaj kosov motorja, ki jih je pred petimi leti našel tajnik idrijskega letalskega kluba Srebrna krila Miran Wahl. V okoliških vaseh Gore, Dole, Jelični Vrh in tudi v sami Idriji je v naslednjih mesecih po hišah našel še celo vrsto kuhinjskih pripomočkov iz letalske pločevine, pa tudi samih delov letala.
TINO MAMIĆ